تبیان، دستیار زندگی
سلام من درسا شیرخانلو هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، روژین رضایی، هلیا پامرادی، پانیذ گلشن و سارینا اصلانی از مدرسه دخترانه توسعه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سحر گنجو حقیقی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه توسعه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه توسعه در دهمین جشنواره

اثرات اجتماعی و اقتصادی بیماری سرطان بر فرد و جامعه

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من درسا شیرخانلو هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، روژین رضایی، هلیا پامرادی، پانیذ گلشن و سارینا اصلانی از مدرسه دخترانه توسعه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سحر گنجو حقیقی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " اثرات اجتماعی و اقتصادی بیماری سرطان بر فرد و جامعه" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
سرطان به عنوان یکی از بیماری های مزمن و شایع در بسیاری از کشور های جهان شناخته شده است. محققان می گویند عوامل بسیاری در شیوع این بیماری نقش دارد که رژیم غذایی نامناسب سبب زندگی نادرست در نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها بخشی از آن است.


محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تاکید می کنند که می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد و عامل اصلی زمینه ساز بروز آن را از بین برد. آنها معتقدند عفونت نیز یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان شناخته شده است نتایج برسی ها نشان می دهد که از هر شش مورد ابتلا به بیماری سرطان یک مورد ناشی از عفونت هایی است که قابل پیش گیری و درمان بوده است.
هدف ما از انتخاب موضوع سرطان این است؛ کمک به بیماران سرطانی، کاهش دادن این بیماری در جامعه، کمک به خانواده ها از نظر مالی و امید دادن به بچه ها و کمک به جامعه است.


تبیان: با توجه به شیوع سرطان در کشور ما با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید چه توصیه هایی برای پیشگری از این بیماری دارید؟

می توانم به صورت لیست وار توصیه هایی برای جلوگیری از بروز بیماری سرطان داشته باشم.
سیگار را ترك كنید: كشیدن سیگار نه تنها می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، بلكه سبب ابتلا به سرطان دهان، كلیه و پانكراس نیز می‌شود. بنابر، حداقل میزان مصرف خود را كاهش دهید تا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها كاهش یابد.
مصرف غلات را افزایش دهید : ۲ واحد یا بیشتر غلات غنی و كامل در طول روز می‌‌تواند تا ۴۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان پانكراس و ۵۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را كاهش دهد.
وزنتان را پایین بیاورید: ثابت شده كه بین اضافه وزن و ابتلا به ۶ نوع سرطان متفاوت از جمله سرطان سینه و (روده) رابطه نزدیكی وجود دارد.
ورزش كنید: ورزش كردن نه تنها به كنترل وزن، بلكه به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌‌ها هم كمك می‌كند، حتی تا حدی می‌تواند برای افرادی كه نمی‌‌توانند سیگارشان را ترك كنند هم مفید باشد.
سیر بخورید: اگرچه مصرف سیر و پیاز باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد سبزیجات این خانواده می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مغز استخوان، تخمدان و كلیه‌ را كاهش دهد.
از پوست خود در برابر آفتاب محافظت كنید: طولانی ‌مدت با نور آفتاب می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان و همچنین تبلیغات سایت تبیان در مدرسه با این سایت و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان گروه مورد نظر را تشکیل دادیم  و با ارائه پروژه خود در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان به دلیل علمی بودن و کاربردی بودن بسیار مفید است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی