تبیان، دستیار زندگی
خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟ سلام من هلیا نبوی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، هلیا بهروزفر و دیبا زمان از مدرسه بهپویان علامه طباطبائی با همکاری دبیر راهنما آقای علیرضا سیدرضایی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبائی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبائی در دهمین جشنواره

گلایدر علامه 4

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من هلیا نبوی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، هلیا بهروزفر و دیبا زمان از مدرسه بهپویان علامه طباطبائی با همکاری دبیر راهنما آقای علیرضا سیدرضایی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " گلایدر علامه 4" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما در این جشنواره پروژه ساخت گلایدر را انتخاب کردیم. برای ساخت گلایدری که در عین حال که استحکام کافی دارد  سبک است از چوب بالسا استفاده کردیم. هم چنین استفاده از چسب چوب یا یک دو سه بسیار کارایی داشت. مزیت استفاده از چسب چوب اینست که احتمال کمتری در شکستگی سازه وجود دارد. چسب یک دو سه بسیار محکم است اما کمی شکننده می باشد.
ما ابتدا بال ها را آماده کردیم سپس قطعه های مورد نیاز، شامل اسپار ها و ریب ها را از صفحه های چوب برش خورده توسط لیزر با کاتر جدا کردیم. نقشه باید روی میز ثابت شود. با چسب پهن آن را می چسبانیم؛ این کار از میز نیز محافظت می کند. اسپار اصلی روی نقشه ثابت می شود. ریب ها را به ترتیب با چسب یک دو سه می چسبانیم. از قائم بودن ریب بر اسپار اطمینان حاصل می کنیم.


حالا بال را درون کاغذ شرینک می گذاریم و می چسبانیم. شرینک را با سشوار حرارت می دهیم تا جمع شود. از این پس بال نباید در معرض هوای سرد یا داغ قرار گیرد. ساخت دم گلایدر new کمی ظریف است. قطعه عمودی، در نیمه ی قطعه ی افقی با زاویه 90 نصب می شود. این مجموعه را به تنه وصل می کنیم. با آماده شدن بال ها و دم، تنها باید این قطعات را روی هم سوار کنیم. وصل کردن بال با کش های محکم انجام می شود؛ اما در این نوع گلایدر، در بدنه و بال محلی برای عبور قطعه ای چوب استوانه ای که بال و بدنه را متصل می کند تعبیه شده.


تبیان: با توجه به ظرافتی که در ساخت گلایدر انجام دادید لطفاً بفرمایید سازه خود را چگونه آزمایش کردید و به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

بعد از اتمام ساخت گلایدر ما باید غیر ازtrim  وزنی گلایدر، آن را برای پرتاب trim کنیم. این کار با استفاده از خمیر و رویtrim tab انجام می شود. شکل دادن درست به خمیر در این مرحله اهمیت دارد. با تمرین پرتاب متوالی در این مرحله از trim  مناسب مطمئن می شویم.


با توجه به نتایجی که به دست آوردیم پیشنهاد می کنیم برای ساخت گلایدر از چوب بالسا که سبک است استفاده شود. این کار می تواند به پرواز بهتر کمک کند، چون پرتاب را آسان می کند. هم چنین استفاده از چسب چوب، اگر گلایدر بسیار شکننده است می تواند بهتر باشد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما بعد از انجام پژوهش ها و یادگیری مراحل ساخت گلایدر از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و بعد از اتمام ساخت گلایدر و آزمایش آن، سازه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان فضای رقابتی بسیار خوبی است زیرا ما در این جشنواره دیدیم که چه گروه های قوی شرکت کرده اند و ما توانستیم با آنها رقابت کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی