تبیان، دستیار زندگی
گروهی از دانشمندان یونانی و انگلیسی به رهبری MIKE EDMUNDS ستاره‌شناسی از دانشگاه کاردیف ، مکانیسم کار نخستین کامپیوتر آنالوگ جهان را کشف کردند. در سال 1901 گروهی از غواصان در ساحل جزیره‌ای به نام ANTIKYTHERA در 18 مایلی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزگشایی از نخستین کامپیوتر آنالوگ جهان

گروهی از دانشمندان یونانی و انگلیسی به رهبری MIKE EDMUNDS ستاره‌شناسی از دانشگاه کاردیف ، مکانیسم کار نخستین کامپیوتر آنالوگ جهان را کشف کردند.

در سال 1901 گروهی از غواصان در ساحل جزیره‌ای به نامANTIKYTHERAدر 18 مایلی شمال جزیره کرت یونان، وسیله‌ای عجیب را پیدا کردند. این وسیله هم‌اکنون به همان نام محل کشف‌اش ANTIKYTHERA نامیده می‌شود. محققان حدس زدند این وسیله یک ماشین حساب نجومی باشد و از آن برای پیش‌بینی کسوف و خسوف و ماه‌های قمری استفاده می‌شده است. حدس زده می‌شود این وسیله 120 تا 200 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده باشد.

کارکرد داخلی و مکانیسم کار این وسیله به مدت 100 سال شناسایی نشد تا اینکه گروهی از محققان مکانیسم این وسیله را کشف کردند و مدلی هم از روی آن ساختند. آنها برای این کار از روش‌های تصویربرداری پیشرفته اشعه ایکس استفاده کردند و توانستند نمای داخلی این وسیله و چرخ‌دنده‌هایش را ببینند.

اما با کشف رمز از مکانیسم این وسیله، سؤالات دیگری مطرح شده است، از جمله اینکه چه چیز جلوی پیشرفت این فن‌آوری و استفاده از آن را در سایر مناطق گرفته است‌ و اینکه چرا این وسیله نتوانسته هیچ تأثیر تاریخی داشته باشد. یک هزار سال طول کشید تا ابزارهای مشابه ساده‌تری به وسیله آدمیان ساخته شود که آثاری از این وسایل در بغداد یافت شده است.

می‌توانید اطلاعاتتان را درباره کامپیوترهای آنالوگ با خواندناین صفحه ویکی‌پدیا تکمیل کنید.

منبع : 1PEZESHK.COM


مطالب مرتبط :

1. استاندارد سرعت شبكه‌های رایانه‌ای افزایش می‌یابد

2. تولید انبوه كامپیوتر ملی ابتدای سال آینده