تبیان، دستیار زندگی
دانستن مسائل جنسی از ضرورت های تربیت کودک است. مسئله ای که امروزه بسیاری از پدر و مادر های ایرانی به دلیل شرایط اجتماعی از گفتن آن به کودکشان سر باز می زنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش های جنسی برای کودکان

دانستن مسائل جنسی از ضرورت های تربیت کودک است. مسئله ای که امروزه بسیاری از پدر و مادر های ایرانی به دلیل شرایط اجتماعی از گفتن آن به کودکشان سر باز می زنند.

لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
آموزش های جنسی برای کودکان


دانستن مسائل جنسی از ضرورت های تربیت کودک است. مسئله ای که امروزه بسیاری از پدر و مادر های ایرانی به دلیل شرایط اجتماعی از گفتن آن به کودکشان سر باز می زنند. باید دانست بسیاری از زن و شوهر هایی که در رابطه ی خود به مشکل بر می خورند و ازدواجشان نهایتا به طلاق کشیده می شود ، آگاهی کامل در رابطه با مسائل جنسی را ندارند.

نقش مشاوران مدارس در امر سلامت جنسی
بخشی از وظایف مشاور در مدارس، دادن همین آگاهی‌ها است. یکی از روش‌های موثر نیز همین بحث‌های عمومی ‌و آگاهی بخشی کلی است که قدم اول پیشگیری به حساب می‌آید و بحثی است که همه به آن نیاز دارند و البته قبل از زمانی که فرد مشکل جنسی پیدا کند. به ویژه اینکه در جامعه ما مسایل جنسی حالت تابو دارد. این آگاهی بخشی را می‌شود در قالب آموزش‌های رسمی‌ و با بهانه قرار دادن مسایلی که حتما باید آموزش داده شود، مثل ایدز یا بحث اعتیاد، مطرح کرد چون مسایل جنسی مسایلی هستند مرتبط با سایر جنبه‌های زندگی. می‌تواند مشاوره‌های فردی باشد یا مشاوره‌های گروهی یا آموزش‌های گروهی برای دانش‌آموزان راهنمایی یا دبیرستان و یا انتشار بروشورهایی که خود مشاور می‌تواند در این زمینه تهیه کرده باشد. البته هر مشاوری در مدرسه به عنوان اینکه مشاور است نمی‌تواند مسایل جنسی را آموزش دهد، ممکن است لازم باشد از مشاور دیگری دعوت شود که آموزش‌هایی دیده و با مسایل آشناست. این یک بعد قضیه هست یعنی بعد عمومی ‌مساله است که به پیشگیری برمی‌گردد.
دادن اطلاعات در خصوص موضوعات سلامت جنسی متناسب با سن جوانان همراه ارزش‌های دینی و خانوادگی توسط والدین و مشاوران مدارس می‌تواند نقش بسیار مهمی ‌در پیشگیری از خطرهای مربوط به سلامت جنسی در این گروه داشته باشد.

اسلام به همه‌ جوانب زندگی انسان توجه کرده است و برای رفتار جنسی فرزندان در سنین مختلف توصیه‌هایی دارد که تربیت جنسی نیز مانند هر تربیت اصیل دیگری، بایستی بدون افراط و تفریط به موقع انجام گیرد و با توجه به رشد سریع غرایز در نوجوانان، تربیت جنسی امری ضروری بوده و بی¬خبر گذاشتن آنها غیر ممکن است


بسیاری از والدین، مشاوران و معلمان مدارس از طرح موضوعات فوق عاجز شده و فاقد مهارت‌ها و اطلاعات لازم در این خصوص هستند و گاه عکس‌العمل‌های نادرست آنها و نداشتن مهارت ارتباطی باعث می‌شود کودکان برای سوالات خود به آنها مراجعه نکنند و اطلاعات فوق را به شکل اغلب ناصحیح و گمراه‌کننده از دوستان خود کسب کنند.
اطلاعاتی که با انتقال ارزش‌ها همراه نیستند و اثرات مخربی خواهند داشت بنابراین بهتر است که والدین به معلومات و مهارت‌های ارتباطی با فرزندانشان در خصوص سلامت جنسی مجهز شوند تا در مواقع مورد نیاز بتوانند پاسخ سوال فرزندانشان را به نحو صحیح و اصولی با انتقال ارزش‌ها بدهند و راه ارتباطی خود و فرزند را در این خصوص همواره باز نگه دارند که در موارد بعدی نیز فرزندان برای دریافت کمک و اطلاعات به والدین خود مراجعه کنند.
بسیاری از باورهای غلط در خصوص موضوعات جنسی از همین دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرند و بر عملکرد جنسی در دوران بزرگسالی نیز تاثیر می‌گذارند بنابراین آموزش سلامت جنسی متناسب با سن کودکان و نوجوانان و با توجه به نیازهای اطلاعاتی و مهارتی آنان به همراه ارزش‌ها، در بهبود سلامت جنسی آنها در دوران جوانی و بزرگسالی نقش زیادی خواهد داشت.
غفلت از آموزش‌های جنسی
دکتر آذین متخصص پزشکی اجتماعی، با بیان این که ساخت چنین مستندهایی نیاز امروز جامعه ماست، گفت: آموزش‌های جنسی مناسب هر سن باید انجام بگیرد در حالی که ما از این آموزش‌ها غفلت می‌کنیم و متاسفانه سیستم آموزش و پرورش بسته ما اجازه نمی‌دهد کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب با سنشان با این مسائل مواجه شوند.
این متخصص همچنین گفت: لازم است موضوع سلامت جنسی در قالب مراقبت‌های اولیه بهداشتی قرار بگیرد. در شرایط فعلی تعداد بسیار کمی کلینیک سلامت جنسی در کشورمان وجود دارد که جوابگوی جمعیت کشورمان نیست و نیاز به مراکز تخصصی داریم که مردم بتوانند با هزینه‌های کم به آنها مراجعه کرده و پاسخ مناسب سوالات و مشکلاتشان را دریافت کنند.

آموزش‌های جنسی مناسب هر سن باید انجام بگیرد در حالی که ما از این آموزش‌ها غفلت می‌کنیم و متاسفانه سیستم آموزش و پرورش بسته ما اجازه نمی‌دهد کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب با سنشان با این مسائل مواجه شوند.


این سکسولوژیست در پاسخ به این سوال که آیا به بحران جنسی در ایران رسیده‌ایم یا نه، گفت: آنچه می‌بینیم این است که روزبه‌روز در رفتارها و محیط اجتماعی و نوع آسیب‌هایی که رخ می‌دهد با تغییر مواجهیم. در شرایطی که اینقدر تحولات سریع صورت می‌گیرد و ما برنامه‌ریزی نداریم، با خوشبینانه‌ترین حالت هم که به شرایط موجود نگاه کنیم می‌بینیم به سمت بحران پیش می‌رویم.
او در پایان تاکید کرد: این که بخواهیم کلمه بحران را برای شرایط موجود استفاده کنیم چندان علمی نیست چون متاسفانه آمارهای دقیقی نیز در دست نداریم، اما آنچه مسلم است این است که از نظر برنامه‌ریزی،‌ تصمیم‌گیری، مداخله به موقع و ارزیابی تصمیم‌ها دچار بحرانیم که این موارد ما را به سمت بحران جنسی پیش می‌برد.
فرهنگ تربیت جنسی نداریم
دکتر خویی نیز با اظهار خرسندی از اکران فیلمی با این موضوع در کشورمان، به لزوم تربیت جنسی از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی که جوانان ما با آنها روبه‌رو می‌شوند به دلیل نداشتن تربیت صحیح جنسی است. اگر بپذیریم مغز، ارگانی است که به فرد دستور می‌دهد چه کار بکند و چه کار نکند و به افراد این قدرت را بدهیم که نسبت به خودشان شناخت پیدا کنند، می‌توانند هیجان‌ها، عواطف و احساساتشان را کنترل کنند و به دلیل هیجانی شدن در یک شرایط خاص، کنترل رفتار خودشان را از دست نداده و رفتار پرخطر جنسی انجام ندهند.
این متخصص با تاکید بر این که فرهنگ تربیت جنسی نداریم گفت: در این مستند هم مدام از جوانان می‌شنیدیم که نمی‌دانیم باید با این نیاز چه کنیم. این در حالی است که اگر این افراد به شناخت درستی از خودشان دست پیدا کنند، نه لزومی به ازدواج زودهنگام است و نه لزومی به وارد شدن در عرصه‌های خطرناک رفتاری، بلکه می‌توانند محرک‌ها را بشناسند، از آنها دوری کنند و سلامت جنسی داشته باشند.
کودکان حتی حریم خصوصی را هم نمی شناسند
اما در ادامه این نشست دکتر مرادیان با بیان این که شناخت نمی‌تواند تمام مسائل را حل کند، گفت: انسان فقط از شناخت تشکیل نشده و نباید هیجان‌ها و احساسات را فراموش کرد. هنگامی که با اغلب افراد درباره روابط جنسی حرف می‌زنیم فارغ از این که شناخت،‌ اطلاعات و تجربه داشته باشند یا نه، نوعی احساس اضطراب در آنها به وجود می‌آید بنابراین نمی‌توان گفت اگر شناخت وجود داشته باشد همه مشکلات حل می‌شود.
او با اشاره به مباحث مطرح شده در این مستند درباره آموزش ندادن نقاط حساس بدن به کودکان گفت: نه تنها نقاط حساس بدن به کودکان آموزش داده نمی‌شود بلکه آنها حتی با مباحثی مانند حریم خصوصی و مراقبت از خود نیز آشنا نمی‌شوند.
این روانشناس تاکید کرد: لازم است از دوران کودکی جرات‌ورزی و مهارت‌های تصمیم‌گیری و نه گفتن را به کودکان یاد بدهیم و فرزند ما بداند انسان سالم کسی است که در مواقع لزوم می‌تواند به جای احساس اضطراب، احساس خشم داشته باشد و بتواند از خودش دفاع کند.
اسلام به همه‌ جوانب زندگی انسان توجه کرده است و برای رفتار جنسی فرزندان در سنین مختلف توصیه‌هایی دارد که تربیت جنسی نیز مانند هر تربیت اصیل دیگری، بایستی بدون افراط و تفریط به موقع انجام گیرد و با توجه به رشد سریع غرایز در نوجوانان، تربیت جنسی امری ضروری بوده و بی¬خبر گذاشتن آنها غیر ممکن است؛ بنابراین به جای سکوت در برابر این گونه مسائل، باید با ظرافت خاصی ذهن نوجوان را روشن کرد تا راه را از چاه تشخیص دهد.
همچنین مشخص شد آموزش و تربیت اخلاقی گام به گام و متناسب، از عوامل کنترل غریزه جنسی است که خانواده و مدرسه با هماهنگی، همراهی و هم‌افزایی می‌توانند به این تربیت صحیح دست پیدا کنند.


منابع : خبرآنلاین / سلامت نیوز / رسا نیوز / دکتر سلام

فاجعه تبلیغات تهوع‌آور جنسی! 
انگشتر جادویی برای تحریک جنسی!
ارضای جنسی با فیلم مستهجن