تبیان، دستیار زندگی
سلام من نهال گودرزی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهدیه رستم نژاد و دلارا طباطبایی از مدرسه علامه طباطبایی بهپویان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فراهانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

باکتری های پروبیوتیک

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نهال گودرزی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهدیه رستم نژاد و دلارا طباطبایی از مدرسه علامه طباطبایی بهپویان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فراهانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " باکتری های پروبیوتیک " است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
به دلیل این که بیشتر مردم درباره ی باکتری های پروبیوتیک چیز زیادی نمی دانند در حالی که باکتری های پروبیوتیک برای بدن بسیار ضروری هستند. ما این موضوع را انتخاب کردیم تا مردم با آشنایی بیشتر درباره ی این باکتری ها بتوانند به بدن خود بیش تر رسیدگی کنند. ما با دیدن عبارت "+پروبیوتیک" روی بسته ی ماست تصمیم گرفتیم روی پروبیوتیک تحقیق انجام دهیم.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که درباره باکتری پروبیوتیک انجام داده این لطفاً بفرمایید این ماده چه مزایایی برای بدن انسان دارد؟ و چگونه می توانیم این ماده را مصرف کنیم؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده و مشخصی هستند که در صورت مصرف در انسان و حتی حیوانات، با اثر بر فلور میکروبی بدن، باعث اعمال اثرات مفید بر سلامتی میزبان می شوند. فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. که دسته‌ای از این باکتری ها به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند.

این باکتری ها علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند. امروزه مردم چیز زیادی درباره باکتری پروبیوتیک نمی دانند. به دو شکل می توان این باکتری را مصرف کرد. به شکل مکمل های دارویی و به شکل مواد غذایی.

تبیان: با توجه به اهمیت پروبیوتیک برای بدن انسان لطفا به صورت لیست وار برای ما بفرمایید منافع مصرف این باکتری در بدن انسان چیست؟
منافع مصرف پروبیوتیک‌ها

1. جلوگیری از سرطان قولون، روده کوچک، کبد و پستان.
2. کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده (با تجزیه صفرا در روده)
3. کاهش فشار خون.
4. بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت‌ها.
5. درمان و پیشگیری از اسهال حاد.
6. کاهش التهابات روده‌ای.
7. کاهش آلرژی غذایی و یا اگزما در کودکان.
8. بهبود جذب مواد معدنی و ویتامین ها.
9. بهبود علایم نشانگان روده تحریک پذیر و کولیت (ورم مخاط روده بزرگ)
10. جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌های مضر.
11. درمان و پیشگیری ازعفونت های مخمری، اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، آفت دهان، پوسیدگی دندان ها، ورم پای ورزشکاران، عفونت های قارچی، برفک.
12. بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی.
13. کمک به ساخت ویتامین های گروه B و K.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آشنا شدیم و توانستیم با کمک ایشان پروژه خود را در این جشنواره ارائه دهیم. من فکر می کنم جشنواره تبیان بسیار جشنواره خوب و مناسب دانش آموزان است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی