تبیان، دستیار زندگی
بیشتر غذاهایی که می خوریم، در بدن تجزیه شده و به گلوکز که نوعی قند است تبدیل می شود. انسولین ماده ای است که توسط بدن در لوزالمعده ساخته می شود و به گلوکز اجازه می دهد تا به سلول وارد شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گیاهان کاهش دهنده ی قند خون
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، مبینا لاجوردی هستم به همراه فاطمه مسعودی از مدرسه طلوع در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.

تبیان: دیابت چیست؟
بیشتر غذاهایی که می خوریم، در بدن تجزیه شده و به گلوکز که نوعی قند است تبدیل می شود. انسولین ماده ای است که توسط بدن در لوزالمعده ساخته می شود و به گلوکز اجازه می دهد تا به سلول وارد شود. در سلول گلوکز صرف تولید انرژی می شود که شما برای فعالیت و انجام کارهای روزانه به آن نیاز دارید. اگر به بیماری دیابت یا مرض قند مبتلا هستید بدنتان نمی تواند انسولین کافی بسازد و یا نمی تواند انسولین ساخته شده را خوب مصرف کند. بنابراین، گلوکز در خون باقی می ماند و سلول ها ی بدن شما انرژی مورد نیاز خود را به دست نمی آورند.


تبیان: علائم دیابت چیست؟
دیابت نشانه های زیادی دارد که عبارتند از:
احساس تشنگی و زیاد نوشیدن آب، تشنگی بیش از حد، خستگی، خارش بدن و ...


تبیان: عوارض دیابت چیست؟
در صورتی که بیماری دیابت کنترل نشود، می تواند در دراز مدت منجر به بیماری های قلبی عروقی، اختلالات بینایی، نارسایی و از کار افتادگی کلیه ها و بروز زخم های پوستی به خصوص در پاها و آسیب های عصبی گردد و در نهایت منجر به صدمات جبران ناپذیری مثل کوری، قطع پاها و سکته مغزی و قلبی شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: در مورد کار پژوهشی خود توضیح دهید؟
گیاهان استفاده شده در ساخت قرص: اسفرزه، دارچین، چای سبز، سیر 
در ساخت قرص گیاهان فوق را به صورت پودر در آوردیم و با یکدیگر مخلوط کردیم و درون کپسول ریختیم. البته موفق به امتحان قرص روی فردی نشدیم ولی گروهی از دوستانمان که این قرص را امتحان کرده بودند نتیجه مثبت گرفتند. در ضمن طبق تحقیقات به عمل آمده این گیاهان در کنار یکدیگر اثر منفی ندارند و اثر مثبت خود را حفظ خواهند کرد. ولی افرادی که می خواهند این گیاهان و یا این قرص را برای بیماری خود مصرف کنند باید زیر نظر پزشک این کار را انجام دهند چون احتمالا باید درصد انسولین خود را کاهش دهند.


تبیان: قندهای مضر برای دیابتی ها چیست؟
در طبیعت انواع و اقسام قندها با کارایی های مختلف وجود دارند. در این میان تنها گلوکز و شکر برای دیابتی ها مضر هستند. دیابتی ها به همه انواع و اقسام قندها برای فعالیت نیاز دارند. اگر قرار باشد آن ها را از خوردن تمام قندها محروم کنیم بدن با کمبودها و مشکلات دیگری روبه رو خواهد شد. آن ها باید تحت نظر متخصص تغذیه در حدی که به آن ها توصیه می کنند قندهای مختلف دیگر را در برنامه غذایی خود بگنجانند. مصرف انواع میوه ها و سبزی ها (به جز موز و انگور شیرین) نگران قند میوه ها نباشید، زیرا قند اکثر میوه ها باعث افزایش قند خون نمی شود، بلکه وجود مواد ویتامینی و آنتی اکسیدانی و انسولین گیاهی در آن ها باعث تنظیم قند خون می شود.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (10) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان