تبیان، دستیار زندگی
امروزه سامانه های دارورسانی هوشمند پاسخگو به عوامل محرک کاربردهای متعددی را در زمینه علوم مهندسی و داروسازی دارند. ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


انتقال هوشمند دارو
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، مهری توماج هستم به همراه مژده تیموری، زهرا دارونی و مریم حسنلو از مدرسه فرزانگان(10) در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: درمورد کار پژوهشی خود توضیح دهید؟
امروزه سامانه های دارورسانی هوشمند پاسخگو به عوامل محرک، کاربردهای متعددی را در زمینه علوم مهندسی و داروسازی دارند. این قبیل سامانه ها به واسطه تغییر در مقدار عامل محرک اعمال شونده برآن ها از قبیل فشار، دما، Ph، نور میدان های الکتریکی و مغناطیسی ماده دارویی را بر حسب نیاز به طور هوشمند در بدن آزاد می کند. برای آزاد کردن دارو از فناوری نانو استفاده می کنند که یکی از مزیت های این کار انتقال سریع تر و راحت تر دارو به بدن است. شناخت آناتومی بدن مصرف کننده و حساسیت های این فرد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان دوز دارو و زمان انتقال آن به بدن فرد کنترل شود. برای انتقال می توان از نانو حامل هایی مانند لیپوزوم و مسیل ها استفاده کرد.


تبیان: دارورسانی نوین چیست؟
دارورسانی نوین عبارت است از: رساندن دارو در یک زمان با دوز کنترل شده به اهداف دارویی خاص که این کار ایمن تر و موثرتر از پخش دارو در تمام بدن است و سبب می شود عوارض جانبی و دوز مصرفی کاهش یابد.


تبیان: روش های ساخت لیپوزوم چیست؟
سونیکاسیون، هموژنیزاسیون، اکستروژن، ریز سیال سازی، تبخیر فاز معکوس، دترجنت، خشک کردن با انجماد، تزریق حلال، آبگیری لایه نازک، روش حرارتی

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: مواد و ابزار لازم در این پروژه چیست؟
لیپوزوم ها از نوعی وزیکول با دولایه لیپیدی تشکیل شده اند. دولایه لیپیدی در فازآبی به گونه ای جهت گیری می کنند که بخشی از فاز آبی در محفظه کروی محصور شود و لیپوزوم حاصل شود. در این میان لیپیدها گروهی از ترکیبات شیمیایی با زنجیره آلکیلی غیر قابل انحلال در آب و گروه قطبی محلول در آب هستند. بخشی از این مولکول آب گریز و بخش دیگر آب دوست هستند، به چنین مولکولی با خاصیت دوگانه آمفی فیلی می گویند.


تبیان: از انجام این پروژه چه نتیجه ای گرفتید؟
ما بعد از تجزیه و تحلیل مطالب خود به این نتیجه رسیدیم که روش حرارتی راحت تر از سایر روش هاست. در این روش که به روش مظفری نیز معروف است برای تولید لیپوزوم ها از حرارت ضمن مخلوط شدن اجزا استفاده می شود. حرارت موجب نظم و آرایش در مولکول های لیپیدی و در نتیجه ایجاد غشای تک لایه و چند لایه می شود.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (10) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان