تبیان، دستیار زندگی
سلام من یاسمن داوری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، نیوشا معروفی و ملیکا شهرابی از مدرسه آیین روشن نور با همکاری دبیر راهنما عارفه عباسی سرکار خانم در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما عکس های تفسیری براساس فیلم است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آیین روشن نور
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آیین روشن نور در دهمین جشنواره

عکس های تفسیری براساس فیلم

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من یاسمن داوری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، نیوشا معروفی و ملیکا شهرابی از مدرسه آیین روشن نور با همکاری دبیر راهنما عارفه عباسی سرکار خانم در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " عکس های تفسیری براساس فیلم" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما در اوایل سال با توجه به شناختی که از انواع دسته بندی‌های عکس به دست آوردیم، از بین آنها، عکس‌های تفسیری را انتخاب کردیم.

دسته بندی عکس به این گونه بود: عکس های توصیفی، عکس های توضیحی، عکس‌های تفسیری و عکس‌های نظری.

عکس های تفسیری می‌کوشند چیستی چیزها را توضیح دهند، اما در پی صحت علمی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را با روش‌های سنجش علمی تشریح کرد.

آن‌ها تفسیرهایی شخصی و ذهنی اند، که بیشتر به شعر می‌مانند تا گزارشی علمی، معمولا خیالی هستند و بیشتر متأثر کننده‌اند تا باریک بینانه و لطیف و بر اساس محیط های خیالی که می‌سازند از آن عکس می‌گیرند. عکس های تفسیری براساس این فیلم ترسناک عکاسی شده است که این داستان براساس رنگ بوده است برای بهتر شدن یادگیری عکاسی و ایجاد کنجکاوی در مخاطب و همچنین اینکه درباره آن عکس‌ها بیشتر بیندیشیم و به گونه‌ای باشد که در جهت تعبیرش تلاش کنیم یا آن را به شکلی جدی مورد بررسی قرار بدهیم و به صرف اینکه فقط نظر اوست از آن نگذریم.

تبیان: با توجه به تحقق و پژوهشی که تاکنون انجام دادید لطفاً بفرمایید چگونه از عکس های تفسیری در انجام پژوهشتان بهره بردید؟

عکس‌های تفسیری مانند همه عکس‌ها، نیاز به تأویل دارند. دانش آموزان سعی کردند بر اساس داستانی از یک فیلم آن را در فریم‌های مختلف عکاسی کنند. این عکاسی براساس موضوع فیلم صورت گرفت که داستانی نوشته شد و عکاسی را انجام دادند که براساس نور و جذابیت که در فیلم ترسناک وجود دارد این نوع عکاسی را انتخاب نمودند و عکس‌ها گرفته شد.

عکاسی از طریق سوژه هایی که در فیلم بود انجام شد. به گونه ای که دوربین در محیط تاریکی قرار گرفت و عکس از سوژه ها تهیه شد. براساس انواع عکس ها و موضوعی که جهت پژوهش انتخاب شده بود یک فیلم ترسناک انتخاب کردند تا هیجان کار بیشتر شود. دانش آموزان براساس سوژه‌هایی که در فیلم بیشتر به کار می‌رفت عکاسی کردند که به شکلی عکس های تفسیری خود را براساس آن فیلم تهیه نمودند.

تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تبیان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما ابتدا بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و بعد از آن از طریق سایت تبیان برای شرکت در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی اقدام کردیم و با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. جشنواره تبیان یکی از جشنواره های علمی و دانش آموزی است که این انگیزه را به دانش آموزان می دهد تا با انرژی بیش تر در رقابت با دیگر هم گروهی های خود بر آیند.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی