تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه لابی های صهیونیستی «ایپک» تبلیغات چند میلیون دلاری خود علیه توافق هسته ای با ایران را گسترش داده اند، رئیس جمهور آمریکا نیز اقدامات مقابله به مثل خود در قبال این گروه را تشدید کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقابل اوباما با لابی‌های صهیونیست تشدید شد



در حالیکه لابی‌های صهیونیستی «ایپک» تبلیغات چند میلیون دلاری خود علیه توافق هسته‌ای با ایران را گسترش داده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا نیز اقدامات مقابله به مثل خود در قبال این گروه را تشدید کرده است.

تقابل اوباما با لابی‌های صهیونیست

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا وقتی با دو نفر از رهبران لابی صهیونیستی «ایپک» در کاخ سفید در این هفته دیدار کرد، پیام محکمی برای کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا (ایپک) داشت. این لابی صهیونیستی در آمریکا با خشم زیاد علیه توافق هسته‌ای ایران کمپین‌هایی را به راه انداخته است.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، رئیس‌جمهور آمریکا ایپک را به صرف میلیون‌ها دلار تبلیغات علیه توافق هسته‌ای ایران و نشر و گسترش ادعاهای دروغین درباره این توافق متهم کرد.

طبق این گزارش، اوباما به رهبران ایپک گفته که قصد تقابل با آنها را دارد.

اوباما یک روز بعد از آن در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکا، مخالفان توافق هسته‌ای ایران را به عنوان لابی‌گرانی محکوم کرد که میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا همان لفاظی‌های جنگ‌طلبان آمریکا که این کشور را به جنگ عراق هدایت کردند، در بوق و کرنا کنند.

نیویورک‌تایمز نوشت که رئیس‌جمهور هرگز با اسم به ایپک اشاره نکرد اما هدف وی بدون تردید همان ایپک بود.

بر اساس این گزارش، اظهارات اوباما در واقع نمایانگر یک گسیختگی غیرمعمول بین رئیس‌جمهور آمریکا و یک گروه قدرتمند لابی طرفدار اسرائیل است.

طبق این گزارش، لحن نزاع کنونی بین اوباما و ایپک شدت گرفته است به طوریکه برخی از همپیمانان اوباما ابراز نگرانی کرده‌اند که روابط بین اوباما و ایپک کاهش یافته است.

اما در حال حاضر، نزاع با لابی‌های صهیونیستی برای اوباما حائز اهمیت است زیرا توافق هسته‌ای با ایران را یک دستاورد مهم می‌داند. وی تلاش می‌کند تا حمایت دموکرات‌ها را برای توافق هسته‌ای با ایران جلب کند.

اوباما یک روز بعد از آن در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکا، مخالفان توافق هسته‌ای ایران را به عنوان لابی‌گرانی محکوم کرد که میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا همان لفاظی‌های جنگ‌طلبان آمریکا که این کشور را به جنگ عراق هدایت کردند، در بوق و کرنا کنند.

ایران و ۱+۵ در ۱۴ ژوئیه در خصوص مذاکرات هسته‌ای وین به یک جمع‌بندی رسیدند و کاخ سفید یک هفته بعد از آن، متن توافق را در اختیار کنگره قرار داد تا در یک بازه ۶۰ روزه آن را بررسی کنند و تا ۱۷ سپتامبر برای رأی‌گیری در خصوص آن زمان دارند.

از طرف دیگر، ایپک تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا با صرف هزینه‌هایی، دموکرات‌ها را علیه توافق هسته‌ای در کنگره ترغیب کند.

ایپک به شدت بر روی دموکرات‌ها کار می‌کنند تا هدف خود را تحقق بخشند به طوریکه سناتور «چاک شومر» یکی از دموکرات‌های با نفوذ سنا از ایالت نیویورک روز پنجشنبه اعلام کرد که مخالف توافق هسته‌ای با ایران است.

این گزارش می‌افزاید، ایپک حدود ۶۰ فعال خود را هفته گذشته به دفتر شومر فرستاد تا علیه توافق هسته‌ای ایران لابی کنند و این در حالی است که شهروندان ایران بدون هسته‌ای که یکی از انشعابات ایپک تشکیل شده است تا دستکم ۲۵ میلیون دلار صرف تبلیغات علیه توافق هسته‌‌ای با ایران کنند.

بخش سیاست تبیان


منبع : خبرگزاری فارس