تبیان، دستیار زندگی
گل گاو زبان گیاهی پایا می باشد که دارای کرک های نرم و نازک و بلند و ابریشمی. این گیاه از نظر سنتی دارای طبیعت گرم می باشد و اثری نشاط آور دارد و در بیماری های کلیوی مصرف می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه امام صادق(ع)
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه امام صادق(ع) در دهمین جشنواره

بررسی تاثیرات ضد باکتریایی گیاه گل گاو زبان با تکیه بر اثرات آرام بخشی آن

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من زهرا حاجی سیدتقی ها هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، نرگس دارا، مهدیه دلفی و محیا واعظ از مدرسه امام صادق(ع) با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سیده زهرا حجت زاده در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " تاثیرات ضد باکتریایی گیاه گل گاو زبان با تکیه بر اثرات آرام بخشی آن" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
حجم عظیمی از بیماری های انسان ها را امروز بیماری های عفونی شامل می شوند.که برای درمان آنها باید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. اما آنتی بیوتیک هامقاومت دارویی دارند، از هزینه ی بالایی برخوردارند و عوارض بسیاری نیز دارند. به همین دلیل بهتر است از داروهای گیاهی استفاده کنیم زیرا هم در دسترس تر هستند و هم عوارض کمتری دارند یا به عبارتی سالم ترند.


گل گاو زبان گیاهی پایا می باشد که دارای کرک های نرم و نازک و بلند و ابریشمی. این گیاه از نظر سنتی دارای طبیعت گرم می باشد و اثری نشاط آور دارد و در بیماری های کلیوی مصرف می شود. اجزای مختلف این گیاه مانند گل و برگ مصرف دارویی دارند. از قسمت گل این گیاه و 11 نوع دیگر آن در فرمول شربت سالیساره کمپوزه و اسپیسیالیته تا کنون تهیه شده است. این گیاه در زندگی روزمره نیز به عنوان سالاد مورد استفاده قرار می گیرد و از برگ آن نیز به صورت اسفناج استفاده می شود و از آن برای رنگ کردن سرکه نیز استفاده می شود.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده این لطفاً بفرمایید گیاه گل گاو زبان چه خواصی دارد و چگونه می تواند باعث ایجاد حس آرامش در انسان شود؟

اجزای مختلف گل گاو زبان در حدود 30 درصد دارای لعاب هستند. در سرشاخه گلدار این گیاه مقداری املاح مانند منگنز، منیزیم و اسید فسفریک وجود  دارد. ماده رنگی به نام آنتوسیانین که در واکوئل سلول ها محلول بوده در مقابل شیره واکوئلی، تغییر حاصل می نماید. باکتری های گرم مثبت نسبت به پنی سیلین و مواد ضد باکتریایی حساس تر از گرم منفی ها هستندگرم مثبت بودن یک باکتری خصوصیتی است که به راحتی از بین می رود اما گرم منفی بودن تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود. پس هنگام تشخیص و رنگ آمیزی باید به این نکته هم توجه داشت. یعنی در لام های رنگ آمیزی شده گرم مثبت، باکتری های گرم منفی هم دیده می شود اما در لام های گرم منفی از یک کشت خالص هرگز باکتری های گرم مثبت دیده نمی شوند.


باکتری های گرم منفی سخت رشد ترند یعنی نیاز غذایی آنها پیچیده تر است. باکتری های گرم منفی نسبت به مواد اسیدی و قلیایی قوی و آنزیم لیزوزیم حساس ترند. همه اینها موجب پاره شدن دیواره سلولی این باکتری و هضم و متلاشی شده آن می شوند.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم گروهی هایمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. لازم به ذکر می دانم که جشنواره تبیان یک جشنواره بسیار خوب و کار آمد برای دانش آموزان می باشد و ما می توانیم فعالیت های پژوهشی خود را در این فضا به نمایش بگذاریم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی