تبیان، دستیار زندگی
وبی از 20 آذر به اصفهان می‌رود محمد اطبایی خبر داد:‌ هفته‌ی فیلم آفریقای جنوبی از 21 تا 23 آذر ماه در اصفهان بر پا می‌شود، در جشنواره‌ی فیلم فجر نیز بخش ویژه‌ای به این فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود. به گزارش ایسنا، مدیر ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته‌ی فیلم آفریقای جنوبی از 20 آذر به اصفهان می‌رود

محمد اطبایی خبر داد:‌ هفته‌ی فیلم آفریقای جنوبی از 21 تا 23 آذر ماه در اصفهان بر پا می‌شود، در جشنواره‌ی فیلم فجر نیز بخش ویژه‌ای به این فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدیر اجرایی هفته فیلم آفریقای جنوبی در نشستی خبری با اعلام این مطلب توضیح داد: سینمای آفریقایی جنوبی از زمان انتخابات آزاد آن كشور شكل گرفته و تا قبل از آن سینمایی در این كشور وجود نداشت، اما بعد از سال 1994، صنعت سینما به‌سرعت رشد خوبی در این كشور پیدا كرد.

وی در ادامه درباره گزینش‌های فیلمهایی كه در این سه‌روز نمایش داده می‌شوند، گفت: از میان فیلم‌هایی كه تابستان امسال دریافت كردیم، با توجه به اولویت كیفیت آثار، از میان موفق‌ترین فیلم‌های آفریقای جنوبی، آثاری انتخاب شده كه در عین جدید بودنشان و تنوع آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، مدیر جشنواره‌ی نوربرن با اشاره به هدف تعامل میان سینمای ایران و آفریقای جنوبی گفت: یكی از اهداف اصلی ما از برگزاری چنین برنامه‌ای، ایجاد رابطه میان جامعه سینمایی ایران و آفریقا است، به خصوص كه ما طی این چند ساله فیلم‌های زیادی را از جلیلی، پناهی، رسول‌اف و ...در آفریقا نمایش داده‌ایم و قصد داریم كه مردمان كشورمان نسبت به فرهنگ یكدیگر شناخت پیدا كنند.

یكی دیگر ازاعضای این گروه از فیلم‌سازان و تهیه‌كنندگان آفریقایی نیز در ادامه درباره‌ی محصولات مشترك میان ایران و آفریقا، عنوان كرد: هیچ قرارداد رسمی میان ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد و این اولین سفر ما در این راستا است، و در حال حاضر نیز در حال مذاكره با یكی از شركت‌های تولیدكننده ایرانی هستیم.

درل جیمز رودت، كارگردان فیلم "یستردی" نیز در ادامه درباره محتوای فیلم‌های آفریقای جنوبی، توضیح داد: فیلم‌سازان، برخلاف سیاست‌مدارن، آنچه را كه در اطراف خود می‌بینند، در فیلم‌هایشان می‌آورند و آفریقای جنوبی نیز به‌واسطه مرحله‌ی گذاری كه از آپارتاید تا امروز طی كرده است، سعی دارد تا مسائل و دغدغه‌های سیاسی وا جتماعی جامعه را نمایان كند.

وی افزود: آنچه كه امروز در سینمای ما حایز اهمیت است، آزادی فیلم‌سازان برای ابراز هر گونه نظر و عقیده‌ای است كه دارند؛ امیدواریم كه در آینده نزدیك شرایط كشورمان به‌گونه‌ای باشد كه تنها درباره ایدز و نژادپستی فیلم نسازیم.

فرانسوا ورسته، كارگردان و مستندساز سینمای آفریقا نیز در ادامه این نشست، درباره پرداختن به موضوع نژادپرستی در سینمای آفریقای جنوبی، اظهار كرد: آنچه امروز در فیلم‌های ما با این موضوع ارایه می‌شود، بیشتر به تصمیم ثروت و طبقه اجتماعی است، كه فیلم‌هایی با مضامین سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد.

یان گابریل، كارگردان فیلم «بخشش» نیز گفت: همه ما فیلم‌ساز هستیم نه سیاست‌مدار و فقط یك لحظه در زمان را در نظر می‌گیریم و هدف‌مان انعكاس مسائل روز مردم در قاب تصویر است.

در ادامه این مراسم یكی دیگر از فیلمسازان سینمای آفریقای جنوبی نیز درباره تولیدات جدید و مستند این كشور اعلام كرد: طی مذاكره با سعادت ایران در آفریقای جنوبی، در حال ساخت یك برنامه اسلامی برای تلویزیون آفریقای جنوبی هستیم تا آن را در سایر كشورهای اسلامی نیز نمایش دهیم.

فرانسو ورسته نیز، اضافه كرد: در این مجموعه ما می‌خواهیم به نگاه دنیای غرب نسبت به خاورمیانه و جهان اسلام بپردازیم و قصد داریم نشان دهیم كه چقدر تصویر جهان عرب نسبت به اشتباه و متفاوت است.

یكی دیگر از تهیه‌كنندگان آفریقای حاضر در جلسه درباره‌ی وضعیت فیلمسازی و سرمایه‌گذاری‌های موجود در سینمای آفریقای جنوبی گفت: از سال 1944 به بعد در حدود 30 تا 35 فیلم داستانی در این كشور ساخته شده كه برای ساخت آنها بنیاد فرهنگی آفریقا، وزارت بازرگانی و صنعت ووزارت اقتصاد دارایی از فیلم‌های ما حمایت مالی كرده‌اند.

وی تصریح كرد: جامعه تلویزیونی آفریقای جنوبی نیز خیلی فعال است و در راستای آن سه شركت بزرگ فعالیت دارند كه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را در ساخت این فیلم‌ها انجام می‌دهند.

وی هم همچنین درباره شبكه‌ی توزیع فیلم در آفریقای جنوبی گفت: یكی از شبكه‌های توزیع در سینمای آفریقای جنوبی از تولید فیلم‌های داستانی حمایت می‌كند كه متاسفانه نتوانسته فروش خوبی داشته باشد و دیگری شبكه توزیع فیلم‌های طنز است كه به لحاظ مالی در آفریقا خیلی موفق هستند، ولی در خارج از این كشور خیلی طرفدار ندارد.

وی سپس به وضعیت سینما در این كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كشور ما تعداد سینماها خیلی كم است و سالانه حدود 30 الی 35 میلیون بلیط فروخته می‌شود، كه قطعا باید به توسعه آن اندیشید.

مدیر فستیوال نوروبان نیز در ادامه این گفته‌ها درباره قیاس سینمای ایران و آفریقای جنوبی گفت: این مقایسه خیلی سخت است، زیرا تعداد تولیدهای ما برابر نیست ولی قطعا سینمای ایران برای ما یك نمونه بسیار خوب و متمایز تلقی می‌شود. در حالی‌كه در آفریقا ما هنوز سعی داریم بفهمیم كه سینمای آن در چه جایگاهی قرار دارد.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)