تبیان، دستیار زندگی
کم شنوایی و یا ناشنوایی یکی از بیماری هایی هستند که تعداد زیادی از مردم مبتلا به آن هستند. بیشتر کم شنوایی ها به دلیل استفاده از هندز فری و هدست است زیرا این دستگاه فرکانس هایی که باعث افزایش باکتری های موجود در گوش از جمله استافیلوکوکوس اورائوس....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثر امواج صوتی بر بیماری ‌های گوش

بررسی اثر امواج صوتی بر بیماری ‌های گوش

دهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده:
بررسی اثر امواج صوتی بر بیماری ‌های گوش ناشی از افزایش نامناسب رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس
نام ارایه دهنده/دهند گان: ندا محمد نژاد، ساقی خدری
زمینه و نوع پروژه: عملی/ طراحی و ساخت
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دخترانه امام صادق

کم شنوایی و ناشنوایی از بیماری ‌هایی هستند که تعداد زیادی از مردم مبتلا به آن هستند. بیشتر کم شنوایی ‌ها به دلیل استفاده از هندز فری و هدست است زیرا این دستگاه ها فرکانس ‌هایی که باعث افزایش باکتری ‌های موجود در گوش از جمله استافیلوکوکوس اورائوس می شود، را تولید می‌کنند.

باکتری استافیلوکوکوس اورائوس باکتری گرم هوازی کوکسی شکل است، این باکتری در ککامک‌های پوستی مخاط بینی و گوش قرار دارد. استافیلوکوکوس اورائوس موجود در گوش بر اثر نوعی از امواج رشد و تکثیر غیر عادی پیدا کرده و در بعضی از مواقع ممکن است موجب ناشنوایی فرد شود.

امواج بر اساس طول موجشان به دو دسته تقسیم بندی می شوند: امواج با طول موج کوتاه و امواج با طول موج بلند.

این امواج برروی باکتری اثر گذاشته و باعث رشد و تکثیر غیر عادی آن می شوند. امواج خارج شده از هدست و هندزفری که امروزه بیش از 49 درصد از جوانان از آن استفاده می‌کنند امواج با طول موج بلند هستند. هندزفری و هدست باید در مدت زمان معینی استفاده شود تا باعث بیماری‌ها و مضراتی برای گوش نشود.

بررسی اثر امواج صوتی بر بیماری ‌های گوش

ویژگی های باکتری استافیلوکوکوس اورائوس

استافیلوکوک اورئوس کوکسی گرم مثبت و بی هوازی اختیاری است که مهم ترین گونه در جنس استافیلوکوک از نظر پزشکی محسوب می شود. گاهی اوقات به این باکتری، استافیلوکوک طلایی نیز می گویند. اورئوس در زبان لاتین به معنای طلایی است.

این گروه از باکتری‌ها از نظر پزشکی شامل دو جنس استافیلوکوکوس و استروپتوکوکوس هستند. عده ای از باکتری‌های استافیلوکوکوس مواد سمی تولید و گویچه های سفیدخون را نابود می کنند. این باکتری ها چندین نوع هستند .

و در گویچه‌های قرمز خون به وسیله گونه استافیلوکوکوس اورائوس عفونت استافیلوکوکی ایجاد می کنند. هم چنین در ایجاد عفونت‌های پوستی، ذات الریه و آبسه‌های مغزی دخالت دارند. علاوه بر آن عده‌ای از استافیلوکوکوس اورائوس ها نیز در گوش هستند که بر اثر امواج تعداد آن‌ها زیاد و بعضی اوقات منجر به ناشنوایی در برخی افراد می شود.


دانش آموزان برای کشت باکتری موجود در گوش ابتدا پلیتی را آغشته به خون گوسفند (BLOOD AGAR) کرده و سپس باکتری را افقی مانند برروی محیط آماده شده کشیدند و با قرار دادن آن در فضایی شبیه گوش و پخش مداوم آهنگ مدت زمان مناسب جهت استفاده از هندزفری و هدست را تخمین زدند. استفاده بیش از 3 ساعت و نیم از هندزفری و هدست باعث تکثیر بیش از حد باکتری استافیلوکوس اورائوس شده و این امر موجب می‌شود که فرد در ناحیه گوش خود احساس درد کند. اگر مدت زمان استفاده از هدست و هندزفری بیشتر شود ممکن است موجب ناشنوایی افراد شود.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش کشت باکتری
2. اثر دهی امواج برروی باکتری استافیلوکوکوس اورائوس
3.  مطاله و بررسی باکتری استافیلوکوکوس اورائوس
4. مطالعه امواج

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه، مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی