تبیان، دستیار زندگی
سبحان الله... شما سوگند یاد كردید كه در میان مردمى كه مسلمان اند به كمتر از سود خالص، مساوى اصل سرمایه نفروشید؟ من چنین تجارت و سودى را هرگز نمى خواهم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی، حتی در بیزینس


سبحان الله... شما سوگند یاد كردید كه در میان مردمى كه مسلمان‏اند به كمتر از سود خالص، مساوى اصل سرمایه نفروشید؟ من چنین تجارت و سودى را هرگز نمى‏خواهم.


یک انسان ایده آل، در بالاترین حد زیبایی را در نظر بگیرید. صورت زیبا، دماغ عمل کرده، لباس هایی مطابق با آخرین مدهای برند های معروف، ماشین آخرین مدل، خانه ای شیک و زیبا که کلی خرج دکوراتور کرده تا مانند قصر دربیاید، رفتار با کلاس و با فرهنگ و ...اینها تمام زیبایی های ظاهری است که یک فرد ثروتمند که تاجر است، می تواند داشته باشد و بعد، از این کشور به آن کشور می رود تا تجارت کند و یک ریالش را نه دو ریال، بلکه هزار تومان یا شاید صد هزار تومان، بکند!


این انسان زیبا و ثروتمند که تاجر موفقی هم هست، اتفاقا به دنبال زیبایی های زندگی هم هست، جزو انجمن دوستداران محیط زیست است، از طبیعت محافظت می کند، به دنبال زیبایی های تاریخی و ملی کشورش هم هست و زیبایی های هنر و عشق را دوست دارد و از قضا، زیبایی های معنوی هم رویش تاثیر خوبی دارد، اصلا، هم به زیبایی های ظاهری اش می رسد و هم سعی می کند، روحش را زیبا کند، اما در کار و شغلش چه؟ آیا تلاش می کند که کارش را هم زیبا کند؟ بدست آوردن مال حلال یک نکته ، اما مال حلالی که زیبا شود به روش محمد و آل محمد چه؟  ایام شهادت صادق آل محمد است، چقدر خوب می شود اگر روش تجارت این تاجر زیبا دوست، مانند روش فرزندان رسول خدا باشد...

شیعه

‏حضرت سود را نپذیرفت، چرا؟

هزینه زندگى امام صادق (علیه السلام) زیاد شده بود. امام به فكر افتاد كه از طریق كسب و تجارت، عایداتى به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد. از این رو، هزار دینار فراهم كرد و به غلام خویش كه «مصادف» نام داشت، فرمودند: "این هزار دینار را بگیر و آماده تجارت و مسافرت به مصر باش."
 مصادف رفت و با آن پول، از نوع متاعى كه به مصر حمل مى‏شد، خرید و با كاروانى از تجار به طرف مصر حركت كر،د همین كه نزد مصر رسیدند، قافله دیگرى از تجار كه از مصر خارج شده بود به آن برخورد كرد.

اوضاع و احوال را از یكدیگر پرسیدند. پس از گفت و گو، بازرگانان مدینه متوجه شدند متاعى كه مصادف و كاروانیان به طرف مصر مى‏برند، كالایى است كه مورد نیاز همه مردم مصر است و از این نوع متاع، در مصر پیدا نمى‏شود و بازار خوبى براى فروختن پیدا كرده است و مردم چاره‏اى ندارند جز این كه به هر قیمتى كه هست آن را خریدارى كنند.


صاحبان متاع از شنیدن این موضوع خوشحال شدند و همان لحظه با یكدیگر سوگند یاد كردند و هم عهد شدند كه به سودى كمتر از صد در صد نفروشند و از هر دینارى، یك دینار منفعت ببرند. وارد مصر شدند و وقتى متوجه شدند مردم نیاز شدیدى به این كالاى كمیاب دارند، طبق عهدى كه با هم بسته بودند (بازار سیاه به وجود آوردند) و به كمتر از دو برابر قیمتى كه براى خود آنها تمام شده بود، نفروختند. مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت و (خوشحال) به حضور امام صادق (علیه السلام) رسید و دو كیسه كه هر كدام هزار دینار داشت جلوى امام گذاشت.

سرمایه

حضرت صادق که سلام و درود خدا بر ایشان باد، از او سوال كردند: اینها چیست؟
گفت جانم فدایتان باد، یكى از این دو كیسه، سرمایه‏اى است كه شما به من دادید و دیگرى (كه مساوى اصل سرمایه است) سود خالصى است كه به دست آمده است.فرزند رسول خدا (علیه السلام) فرمودند: سود زیادى برده‏اید، ولى چطور شد كه توانستید این قدر سود ببرید؟

مصادف قضیه مطلع شدن از كمیابى مال التجاره را در مصر و هم قسم شدن كاروانیان را بیان كرد.صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: سبحان الله... شما سوگند یاد كردید كه در میان مردمى كه مسلمان‏اند به كمتر از سود خالص، مساوى اصل سرمایه نفروشید؟ من چنین تجارت و سودى را هرگز نمى‏خواهم. سپس حضرت، یكى از دو كیسه را برداشت و فرمود: این سرمایه من و به آن یكى دیگر دست نزد و فرمود: «من به آن كارى ندارم و نیازى به این سود نیست.»

کویر ، عشق ، ردپا

آن گاه فرمود: «اى مصادف، بدان که شمشیر زدن از كسب مال حلال، آسان‏تر است».( الكلینى، ابى جعفر، محمد بن یعقوب، الفروع من الكافى، تهران، منشورات دارالكتب الاسلامیه، 1391 ه'ق، ج .5 كتاب المعیشه، باب الحلف فى الشراء و البیع، ص 161 - .162 الحرالعاملى، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، بیروت، منشورات داراحیاء التراث العربى، 1391 ه'ق، ط 4، ج .12 كتاب التجارة، ابواب آداب التجارة، باب 26، ص 311، حدیث1 )


ای کاش، همانطور که نگران زیبایی های ظاهر و زندگی خویشیم، کمی هم به این فکر کنیم که چگونه می توان یک شیعه زیبا بود؟!

زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط :

آخوندی که بلد نبود روضه بخواند 
مومن واقعی آراسته یا ژولیده 
زیباترین مردان 
خدای خوشگل خودم
دخترای فامیل 
زیباییش به خانواده پدرش رفته 
عمل جراحی برای زیبایی زبان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.