تبیان، دستیار زندگی
یک پژوهشگرروابط عمومی و رسانه های نوین گفت: روابط عمومی ها می توانند در این گروه ها به عنوان یکی از اعضای گروه اطلاعات خود یا اداره خود را به اشتراک بگذارند و به بررسی دیدگاه ها و انتقادها بپردازند و روی دیدگاهی برنامه ریزی کنند که مورد تایید اکثریت گروه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی استفاده روابط عمومی ها از شبکه های موبایلی

شبکه های اجتماعی تلفن همراه

یک پژوهشگرروابط عمومی و رسانه های نوین گفت: روابط عمومی ها می توانند در این گروه ها به عنوان یکی از اعضای گروه اطلاعات خود یا اداره خود را به اشتراک بگذارند و به بررسی دیدگاه ها و انتقادها بپردازند و روی دیدگاهی برنامه ریزی کنند که مورد تایید اکثریت گروه است.
به گزارش  روابط عمومی، دکتر حسین امامی بیان داشت: امروز روزنامه نگاری موبایلی و شبکه های اجتماعی کاری کرده اند که گوی سبقت را از روزنامه نگاری ربوده اند به طوریکه دیگر اخبار در دستان دروازه بانان خبر محصور نمی ماند و هر کسی می تواند خبری را در یک سایت خبری منتشر کند و به سرعت از طریق گروه ها و شبکه‌ها به اشتراک بگذارد.
به گفته این مدرس دانشگاه  با آمدن اینترنت و شبکه های موبایلی و خبرنگار شدن مردم دیگر به اخبار در گردش در این شبکه ها آن چنان اعتماد نیست و باید به آنها به دیده تردید نگریست زیرا هرکسی می تواند خبری بنویسد و آن را به اشتراک بگذارد مگر این که خبر توسط شخصی معتبر یا با ذکر منبع موثق اعلام شود.
وی در این خصوص افزود: آنچه در این شرایط مهم به نظر می رسد این است که تحت این شرایط هر خبری را به اشتراک نگذاریم تا تبدیل به شایعه نشود لذا آنچه در این زمینه می توان توصیه کرد این است که در پذیرفتن اخبار شبکه های پر هیاهوی موبایلی "دیرباور" باشیم.
*سبک روزنامه نگاری حاصل از تکنولوژی متحول شده
وی یادآور شد : امروز روزنامه نگاری در معرض دو انفجار قرار گرفته است, یکی اینترنت که باعث شد سایت های خبری به وجود بیاید و با بوجود آمدن پدیده شبکه های اجتماعی و شبکه های خبری موبایلی به عنوان پیام رسانهای فوری, رقیب جدیدی  برای روزنامه نگاری پیدا شد و دوم انتخاب مردم است . بدین معنا که مردم مانده اند بین این همه رسانه ها و نشریات چاپی از یک طرف و شبکه های ماهواره ای و سایر رقبا از سوی  دیگر بنا به چه دلیلی دست به انتخاب روزنامه ای خاص بزنند؟
دکتر امامی در مورد تحول روزنامه نگاری افزود : توجه داشته باشیم که سبک روزنامه نگاریِ حاصل از تکنولوژی دچار تحول شده است. چرا که در حال حاضر با در نظر گرفتن تحولات جدید صحبت از بازاریابی محتوا است. این به مفهوم محتوای باارزشی است که منتشر میشود. دوم این که رسانه های دست مردم اینک رقیب غول های رسانه ای جهان شده اند و مردم دیگر تحت این شرایط مصرف کننده خبر نیستند بلکه به شکل تولید کننده خبر در آمده اند. علاوه بر این مخاطبان هم نسبت به مخاطبان گذشته فعال تر شده اند . به صورتی که می توانند بلافاصله برای خبر منتشر شده در قالب کامنت, نظر بگذارند. حال اینها را اضافه کنید به دسترسی آسان به اینترنت و شبکه های اجتماعی جهت دریافت اطلاعات یا سوژه  به جای دریافت اطلاعات تلکسی و فکس یا حضور در جلسات مختلف جهت تهیه خبر.


*در عرصه آنلاین "خلاقیت" حرف اصلی را میزند

این پژوهشگر روابط عمومی و رسانه های نوین به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با این اوصاف در عرصه آنلاین آنچه حرف اول و آخر را میزند خلاقیت است. خلاقیتی که هر رسانه ای می تواند از آن به عنوان برگ برنده برای جذب مخاطب استفاده کند.
دکتر حسین امامی اما عدم تمایل نسل جدید به رسانه های مکتوب را تهدید جدی برای نسلی امروزی میداند که دیگر برای دست یافتن به اخبار تمایلی به رسانه های خبری و چاپی ندارند و منبع خبری خود را در شبکه های پیام رسان فوری موبایلی جستجو می کنند. وی معتقد است که باید این مساله را ترویج داد تا فقط تلفن همراه رسانه برتر نباشد.
او علاوه بر این تصریح کرد : عدم گرایش جوانان به روزنامه ها و یا نشریات تنها مختص ایران نیست بلکه با پیدایش شبکه های موبایلی گرایش جوانان به اخبار در گردش در شبکه های موبایلی هوشمند در تمام جهان اپیدمی شده است.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گرایش جوانان به این شبکه های  ارتباطی موبایلی را هشدار محسوب کرد و در این خصوص بر تلاش برنامه ریزان  برای جذب مشارکت نسل جوان در رسانه های جمعی تاکید نمود.
وی از رسانه ها خواست با خلاقیت تلاش کنند تا مخاطبان را نه به عنوان منبع خبر بلکه به عنوان مصرف کننده آن به سوی خود باز گردانند و اجازه ندهند با رد و بدل شدن اخبار موبایلی اطلاعات مردم سطحی شود.


*چگونگی استفاده روابط عمومی ها از شبکه های موبایلی

دکتر امامی همچنین از روابط عمومی ها خواست از تشکیل گروه های سازمانی در شبکه های ارتباطی موبایلی خود داری کنند و در این شبکه ها به عنوان میهمان باشند نه میزبان . چرا که این گروه ها مردمی و اجتماعی هستند و امکان دارد در گروه مباحثی مطرح شود که تبعات داشته باشد.
وی در این خصوص اضافه کرد: روابط عمومی ها می توانند در این گروه ها به عنوان یکی از اعضای گروه اطلاعات خود یا اداره خود را به اشتراک بگذارند و به بررسی دیدگاه ها و انتقادها بپردازند و روی دیدگاهی برنامه ریزی کنند که مورد تایید اکثریت گروه است.
وی در پایان عنوان کرد که آگاهی از انتقادها و دیدگاه ها در این گروه ها توسط روابط عمومی ها می تواند باعث بهره مندی بدنه مدیریت برای افزایش کارایی سازمان شود که این یعنی بهره مندی از افکار عمومی و تاثیرگذاری مثبت شبکه در انتقال یا دریافت پیام.

تنظیم: هومن بهلولی