تبیان، دستیار زندگی
‌ی 150 میلیونی از شاهزاده راهی هلند شد رضا عابدینی راهی آمستردام شد تا جایزه‌ی یك‌صدهزار دلاری‌اش را از دولت هلند دریافت كند. این هنرمند گرافیست در آستانه‌ی سفرش به خبرنگار ایسنا، گفت: روز 11 دسامبر – 20 آذرماه جاری – ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضا عابدینی برای دریافت جایزه‌ی 150 میلیونی از شاهزاده راهی هلند شد

رضا عابدینی راهی آمستردام شد تا جایزه‌ی یك‌صدهزار دلاری‌اش را از دولت هلند دریافت كند.

این هنرمند گرافیست در آستانه‌ی سفرش به خبرنگار ایسنا، گفت: روز 11 دسامبر – 20 آذرماه جاری – با حضور ملكه‌ی هلند در آمستردام، مراسم اعطای این جایزه‌ی برگزار می‌شود.

عابدینی 39 ساله، جوان‌ترین نامزد دریافت جایزه‌ی اصلی پرنس كلاوس در دنیا به‌شمار می‌رود.

جایزه‌ی فرهنگی بنیاد پرنس کلاوس، شاهزاده هلند، هر ساله به‌منظور توسعه‌ی فرهنگ، افزایش آگاهی فرهنگی و ارتقای تبادل فرهنگی و توسعه آن است به هنرمندان، متفکران و بنیادهای فرهنگی جهان اعطا می‌شود.

این بنیاد پیش‌تر نیز از ایران، رخشان بنی‌اعتماد و ابراهیم نبوی را انتخاب كرده است.

گفته می‌شود، از سال 1996 بنیاد پرنس كلاوس تبدیل به سكویی برای تبادل میان فرهنگی شده است.

این بنیاد سالانه از وزارت امور خارجه هلند، یارانه‌ای دریافت می‌كند و طبق اعلام، از سال 2001 این بنیاد سالانه 500هزار یورو از طریق بخت‌آزمایی به‌دست می‌آورد.

برگزاركنندگان عابدینی را نه برای آنكه گرافیست چیره‌دستی است یا سابقه‌ای طولانی در خلق آثار هنری‌اش دارد، انتخاب كرده‌اند، بلكه تاثیرگذاری وی ملاك اصلی مورد توجه‌شان بوده است.

داوران تصریح كرده‌اند كه گرافیك - مدیای مدرن - و رضا عابدینی - انسان شرقی - توانسته‌اند رابطه‌ی خوبی بیابند. سنت‌های تصویری ایرانی و گرافیك مدرن نكته مورد توجه آنها بوده است.

تاثیرگذاری عابدینی، شاگردان زیادی كه از وی آموزش دیده‌اند، ‌نكته دیگر قابل توجه این هیات بوده است.

او واحدی به‌نام "تایپ فارسی و تصویر" را به درس‌های رشته گرافیك در دانشگاه تهران اضافه كرده و خود آن را تدریس می‌كند.

قرار است روز 12 دسامبر – 21 آذر نمایشگاه بزرگی از آثار عابدینی در گالری بزرگ و دولتی پلت فرم 21 در آمستردام گشایش یابد.

نمایش آثار عابدینی به‌صورت دیجیتال، فیلم‌هایی درباره‌ی او و ایران و نیز نمایش آثار شاگردانش از جمله برنامه‌های تدارك دیده شده از سوی دو طراح گرافیست بزرگ هلندی، "یرما بوم" و "هانس ولبر"، برای این برگزیده جوان جایزه پرنس كلاوس است. این نمایشگاه تا بعد از سال نو میلادی برپاست.

رضا عابدینی به خبرنگار ایسنا توضیح داد: 14 ماه دسامبر نیز در محل "ریت فیلد آكادمیك"، دانشگاه هنر و طراحی آمستردام، درباره‌ی آثار و گرافیك ایران سخنرانی و نیز ورك شاپ برگزار می‌كند و قرار است "آنتوان بكت" نمایشگاهی خصوصی از آثار وی و "پی‌یر برنارد" در استودیوی شخصی‌اش برگزار كند.

عابدینی و پی‌یر برنارد دو هنرمندی هستند كه طی سال جاری برای گرافیك دنیا افتخار آفریده‌اند.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )


لینک :

تجلیل از برنده جایزه پرنس‌کلاوس در تهران

مراسم تجلیل از رضا عابدینی برگزار شد