تبیان، دستیار زندگی
كی روش همچنان یكی از سوژه های مهم فوتبال ایران است، او در این سال ها بارها تیم ملی را تهدید به جدایی كرده است اما هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نداده است. این روزها غیبت کی روش باعث شده است تا بار دیگر نگاه اهالی ورزش را به خود جلب کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های آقای کی روش


كی‌روش همچنان یكی از سوژه‌های مهم فوتبال ایران است، او در این سال‌ها بارها تیم ملی را تهدید به جدایی كرده است اما هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نداده است. این روزها غیبت کی روش باعث شده است تا بار دیگر نگاه های اهالی ورزش را به خود جلب کند. شاید کمتر فوتبال دوستی به خاطر داشته باشد که کارلوس کی روش در سالهای اخیر بدون حاشیه با فدراسیون فوتبال به همکاری پرداخته باشد. کی روش سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران این روزها در مرخصی به سر می برد و به نظر می رسد قصد ندارد تا رسیدن روزهای بازی تیم ملی به ایران سفر کند.

کی روش

آیا حق با كی‌روش است؟

کی روش در روزهای اخیر به تعهدات خود پایبند نبوده است و این فشار را روز به روز بر فدراسیون فوتبال بیشتر می کند. حالا همه نگاه ها به فدراسیون است که کی روش چه روزی به ایران خواهد آمد.
یک روز اعلام می‌کنند که همسر سابق کی‌روش پس از یک بیماری سخت فوت کرده و کی‌روش در حال عزاداری است، روز بعد می‌گویند کی روش پیشنهاد نجومی از مکزیک دارد، روز سوم می‌گویند پس از عزا به یک عروسی بزرگ دعوت شده و قرار است در آن عروسی با رونالدو آشتی کند روز چهارم می‌گویند از فدراسیون طلبکار است و تا پولش را نگیرد به ایران بر نمی‌گردد و ...
تمام این شایعات در حالی است كه او قرار بود قبل از شروع لیگ برتر به ایران برگردد. مرخصی كارلوس طولانی شده است، كم كم صدای اعتراض‌ها بلند می‌شود و البته كی‌روش به‌خاطر عملی‌نشدن وعده‌ها كاملا دلخور است. گویا او به این نتیجه رسیده كه تنها قبل از بازی‌های تیم ملی به ایران بیاید. كارلوس به عقیده خودش می‌خواهد با این رفتار مثل مسئولانی كه به او تعهد داده‌اند، بی‌تفاوت باشد.
کارلوس کی روش قبل از امضا قرارداد جدید با فدراسیون فوتبال ایران، به صورت سفت و سخت خواستار تغییراتی در چگونگی حمایت از تیم ملی فوتبال شد و عنوان کرد برای صعود آسان به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، باید بیشتر از قبل تلاش کنیم. به زعم کی روش حضور کره جنوبی، ژاپن و استرالیا در جام جهانی تضمین شده و ما باید به دنبال رزرو سهمیه چهارم باشیم. از یکسو فدراسیون فوتبال به او قول هایی را داد و از سوی دیگر پس از رسانه ای شدن خبر خداحافظی اش در آخرین روز سال ۹۳، وزارت ورزش و جوانان وعده داد، بیشترین حمایت را از تیم ملی انجام می دهد.زمان گذشت، کی روش ماند اما هیچ تغییری در روند پیشین صورت نپذیرفت.
نكته جالب اما این است كه برخی از مقامات فدراسیون در این ماجرا، حق را به كی‌روش می‌دهند. چند روز قبل بهروان، رئیس كمیته مسابقات سازمان لیگ تأكید كرد: در‌ شأن وزارت ورزش نیست كه بخواهد به تعهداتش در قبال كی‌روش و تیم ملی عمل نكند. محمود اسلامیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال هم به دفاع از این مربی پرداخت و گفت: « چگونه شما می‌توانید با فوتبال صدقه‌ای مربی‌ای در این سطح را حفظ كنید؟» این صحبت‌ها اما در شرایطی است كه فدراسیون فوتبال سعی دارد با سپرقراردادن وزارت ورزش در مقابل موج حمله حامیان كی‌روش خود را از انتقاد مصون نگه دارد؛ به نوعی كه مقصر رفتن كی‌روش نه‌فدراسیون كه وزارت ورزش است.

کی روش یک مربی پروازی است

پس از اتمام بازی ایران و ترکمنستان، کی روش ایران را ترک کرد و حالا عنوان شده تا اواخر مرداد ماه به ایران باز نمی گردد. قطعا این مرخصی طولانی مدت پیام ویژه ای برای فدراسیون فوتبال دارد و باید منتظر اتفاقات جدید بود.این اولین بار نیست که کی‌روش به مرخصی‌هایی اینچنینی می‌رود. اگر یک سال گذشته را ریز به ریز بررسی کنیم به نتایج جالبی دست می یابیم.
آخرین مرخصی کی‌روش نیز همین 63 روزی است که از 28 خرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.جمع مرخصی‌های کی‌روش در یک سال گذشته 144 روز است؛ یعنی کی‌روش چیزی حدود نصف سال را خارج از ایران گذرانده و در تهران حضور نداشته است.
کی‌روش البته 57 روز را نیز همراه تیم ملی در اردوهای خارج از کشور و البته مسابقات رسمی شرکت کرده است؛ نمونه‌اش 9 روز در اردوی آفریقای جنوبی، 29 روز در استرالیا و مسابقات جام ملت‌های آسیا، 11 روز در اتریش و سوئد و برگزاری بازی مقابل شیلی و سوئد و در نهایت 8 روز به بهانه بازی با ازبکستان و ترکمنستان.

کارلوس کی‌روش به یک مربی پروازی تبدیل شده است. او حتی در حساس‌ترین روزهای لیگ در ایران نیست تا یک بازی را از نزدیک ببیند و پدیده‌ای برای تیم ملی کشف کند. با کی‌روش و مرخصی چندصد روزه‌اش می‌توان مخالفت کرد، البته اگر مسوولان فدراسیون پاسخی جز موافقت با خواسته‌های سرمربی تیم ملی داشته باشند.

اگر این عدد را با 144 روز مرخصی کی‌روش جمع کنیم به عدد شگفت‌انگیز 201 می‌رسیم. کی‌روش دو سوم سال را خارج از ایران سپری کرده و مشخص نیست چطور فدراسیون از او خرده‌ای نگرفته است.  البته بخشی از این ایام را به همراه تیم ملی بوده است اما تعداد مرخصی های مرد پرتغالی تیم ملی ایران بیش از حد معمولی است.
در قرارداد قبلی، کی‌روش می‌توانست سالانه 50 روز به مرخصی برود اما حالا این تعداد به سه چهار برابر رسیده و البته مسوولی هم نیست که سرمربی تیم ملی را بازخواست کند و از او بخواهد که در ایران بماند.
کارلوس کی‌روش به یک مربی پروازی تبدیل شده است. او حتی در حساس‌ترین روزهای لیگ در ایران نیست تا یک بازی را از نزدیک ببیند و پدیده‌ای برای تیم ملی کشف کند. با کی‌روش و مرخصی چندصد روزه‌اش می‌توان مخالفت کرد، البته اگر مسوولان فدراسیون پاسخی جز موافقت با خواسته‌های سرمربی تیم ملی داشته باشند.

چهار هفته لیگ بدون کی‌روش

دو هفته از لیگ برتر سپری شده است ؛  لیگی طاقت‌فرسا با حضور 16 تیم. کارلوس کی‌روش اما در ایران نیست که حداقل بازی‌های برگزار شده در تهران را از نزدیک تماشا کند. کی‌روش اگر به قولش عمل کند و روز 29 مرداد به ایران برگردد، حداقل سه چهار هفته لیگ برتر را از دست داده و نمی‌تواند از نزدیک نظاره‌گر عملکرد بازیکنان باشد. او که چهار هفته از لیگ را ندیده، چطور می‌تواند برای بازی 12 شهریور مقابل گوام، بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کند؟ بهتر نیست که بگوییم لیگ فرمالیته است و کی‌روش از همین حالا بازیکنانش را انتخاب کرده؟
خوب یا بد، صحیح یا غلط ، این مسیری است که فوتبال ما و قول های غالبا عمل نشده مدیران مان پیش روی کارلوس کی روش قرارداد. نقشه دوم ، از او یک مربی پروازی می سازد، اگر فدراسیون فوتبال می خواهد فضا را تغییر دهد دست کم باید روی وعده هایش بماند در غیر این صورت منتظر مرخصی های طولانی مدت دیگر کی روش باشید.


حسین محمدی
بخش ورزشی تبیان