تبیان، دستیار زندگی
باز هم حکایت عجیب دیگری از «بچه پولدارها»؛ همانهایی که پیشتر با فخرفروشی های عجیبشان، صدای خیلی ها را در آوردند و حالا ظاهرا قصد دارند که باز به نوعی دیگر چهره شوند؛ مگر آنکه مقامات انتظامی و مسئولان با ورود به موقع خود به ماجرا، مانع از این اتفاق شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فخرفروشی بچه پولدارها با نگهداری یوزپلنگ

باز هم حکایت عجیب دیگری از «بچه پولدارها»؛ همانهایی که پیشتر با فخرفروشی های عجیبشان، صدای خیلی ها را در آوردند و حالا ظاهرا قصد دارند که باز به نوعی دیگر چهره شوند؛ مگر آنکه مقامات انتظامی و مسئولان با ورود به موقع خود به ماجرا، مانع از این اتفاق شوند!

بخش اجتماعی تبیان

نگهداری یوز

به تازگی فیلمی در صفحه «بچه پولدارهای تهرانی» در فیسبوک منتشر شده که در نوع خود بسیار عجیب و نگران کننده است. فیلمی از نگهداری یک یوز بالغ در مکانی نامعلوم (ظاهرا در شهر تهران) است. همان یوزی که سایه انقراض چندین دهه است که بر سرش گسترده شده و هنوز که هنوز است، کسی نمی‌تواند مدعی کاسته شدن این خطر، به رغم تمهیدات فراوان در نظر گرفته شود.

در بخشی از این فیلم کوتاه که در صفحه Rich Kids of Tehran (که با نام اختصاری RKOT شناخته می شود) منتشر شده و برچسب این صفحه نیز در زیر فیلم درج شده، فیلمبردار یوزپلنگی که ظاهرا خوابیده را با حالتی ناسزاگونه «توله سگ» خطاب می‌کند تا احتمالا نشان دهد که چقدر با یوز خانگی‌اش صمیمی است!
آن گونه که شنیده می‌شود، نقش و نگار این یوز شباهت زیادی با گونه به شدت در معرض خطر یوز ایرانی دارد؛ هرچند این اظهارنظرها دقیق نیستند و با توجه به اینکه تجارت گونه آفریقایی این حیوان بی نظیر در کشورهای آن سوی خلیج فارس رایج است، می‌توان منکر آسیایی بودن یوز به تصویر کشیده شده، شد.
این در حالی است که اگر بپذیریم این حیوان از گونه آسیایی نیست، باز با این پرسش مواجهیم که مگر می‌توان یوز وارد کشور کرد و در خانه نگهداشت؟ با مجوز کدام نهاد و از کدام گمرک؟

بدین ترتیب با سوالاتی مواجهیم که می‌بایست جوابشان را از مسئولان محیط زیست، نهادهای انتظامی و حتی گمرک طلب کرد و از ایشان خواست که هر چه سریعتر به این ماجرا ورود کرده و نتایج تحقیقاتشان را در اختیار عموم بگذارند.

همه اینها در حالی مطرح می‌شود که نمی‌دانیم آیا فیلم منتشر شده واقعی است یا ساختگی. ساختگی از این رو که ممکن است با صدا گذاری، به جای اتفاقی که زیر پوست تهران در حال وقوع است جا زده باشد و در حقیقت بستر وقوع آن در کشورمان نباشد.

به تازگی فیلمی در صفحه «بچه پولدارهای تهرانی» در فیسبوک منتشر شده که در نوع خود بسیار عجیب و نگران کننده است. فیلمی از نگهداری یک یوز بالغ در مکانی نامعلوم (ظاهرا در شهر تهران) است

با این حساب می‌توان از مسئولان خواست که با منتشر کنندگان این فیلم (چه فیلم واقعی باشد و چه مجعول) آن چنان برخورد قاطعی داشته باشند که دیگر کسی تلاش نداشته باشد در چنین موضوع مهمی قبح شکنی کرده و به گونه ای رفتار کند که گویی بزرگترین میراث جانوری کشور، دستاویز فخرفروشی ایشان است.

این در حالی است که اگر فیلم منتشر شده واقعی باشد، اوضاع به شدت تغییر خواهد کرد و حداقل انتظار، شفاف نمودن این ابهام است که آیا یوز به نمایش در آمده آسیایی و ایرانی است یا آفریقایی؟ اگر آفریقایی است، چگونه به کشورمان آمده و چرا هیچ کس متوجه این تخلف بزرگ نشده و اگر آسیایی‌ست...
باور کنید سخت است که تصور کنیم از میان چند ده قلاده یوز آسیایی باقیمانده که زمانی در کل قاره کهن پراکنده بود و اکنون جز در چند نقطه از کشورمان نمی‌توان از آن نشانی دید، یک یا چندتایش اسیر بچه پولدارها شده و به عنوان اسباب بازی ایشان، به کار گرفته شوند.

اینقدر سخت که احتمالا برای هیچ دوست دار محیط زیستی در کل جهان باور پذیر به نظر نمی‌رسد و می‌تواند حکم افتضاح بزرگی را داشته باشد که در میهنمان رخ داده؛ به همین دلیل هم که شده جا دارد از مسئولان بخواهیم هرچه سریعتر به این پرونده ورود کرده و صحت و سقم آن را به اطلاع عموم برسانند.


منبع :الف