تبیان، دستیار زندگی
این روزها خاک سپاری بالابلندانی است که بال وپر پرپرشان را به سیم های خاردار کربلای 4 گره زدند تا چشمان منتظر، در رسای آن ها به نظاره بنشینند و در قفایشان به بدرقه بروند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامدارانی در بین گمنام‌ها


این روزها خاک‌سپاری بالابلندانی است که بال‌وپر پرپرشان را به سیم‌های خاردار کربلای 4 گره زدند تا چشمان منتظر، در رسای آن‌ها به نظاره بنشینند و در قفایشان به بدرقه بروند!

نامدارانی در بین گمنام‌ها

54 نامدار

سردار سید محمدباقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مراسم تشییع و تدفین شهدا را روز 20 مردادماه 94 مصادف با سالروز شهادت امام صادق (ع)، اعلام کرد تاریخی که قرار بود شهدا در تهران تشیع و به معراج بروند اما به خواست و اصرار جوانان و خانواده‌های شهدا این تاریخ به 26 خردادماه تغییر کرد و 20 مرداد شد روز خاک‌سپاری شهدا.
وی در ادامه بیان می‌کند: پیکرهای طیبه 251 شهید دوران دفاع‌مقدس که 54 تن از آنان شناسایی‌شده‌اند در 20 استان کشور تشییع و خاک‌سپاری خواهند شد. پیکرهای مطهر غواصان و خط‌شکنان عملیات کربلای 4 هم در میان این شهدا هستند.
همچنین مسئول ستاد معراج شهدای تهران گفت: تاکنون هویت ۵۴ شهید از ۲۷۰ شهید غواص و خط‌شکن که اردیبهشت امسال از مرز شلمچه وارد کشور شدند، مشخص‌شده است.
سرهنگ ابراهیم رنگین عنوان کرد: قرار است 20 مرداد شهدای تازه تفحص شده در 6 نقطه تهران و چندین نقطه در استان‌های مازندران، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، اصفهان، همدان، قم، قزوین، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و بوشهر تشییع و تدفین شوند.

نگاهی به استان‌ها

پیکر 30 شهید غواص خط‌شکن کربلای 4 در چالوس ، کلاردشت، مرزن‌آباد و نوشهر تشییع شد. 13 شهید والامقام نیز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) روز سه‌شنبه هفته آینده در نوکنده، اینچه برون، قرق و شهر انبارالوم به خاک سپرده می‌شوند.13 شهید غواص رزمندگان عملیات کربلای چهار هستند.
پیکر مطهر 13 شهید غواص و خط‌شکن استان اصفهان در شهرستان چادگان تشییع شد.از شهدای تشییع شده در شهرستان فریدون‌شهر، یک نفر بانام شهید «محمدجواد زمانی» که زادگاهش در شهر برف انبار فریدون‌شهر است شناسایی‌شده و قرار است در اصفهان به خاک سپرده شود.38 شهید غواص خط‌شکن و گمنام عملیات کربلای چهاراز استان اصفهان هستند که از این تعداد، هویت 11 شهید شناسایی‌شده است و 27 شهید دیگر گمنام هستند.

پیکرهای طیبه 251 شهید دوران دفاع‌مقدس که 54 تن از آنان شناسایی‌شده‌اند در 20 استان کشور تشییع و خاک‌سپاری خواهند شد

نامداری دو برادر بعد از ۳۱ سال گمنامی

شهید «محمد حصاری» که قبل از ماه مبارک رمضان پیکرش پیداشده بود به همراه دیگر برادر شهیدش «محمدباقر حصاری» که در هفته اخیر پیداشده است، پس از سال‌ها در شهر نیشابور تشییع خواهند شد.در بین این شهیدان پیکر دو برادر شهید که در عملیات بدر در سال 63 به شهادت رسیده بودند از شهر نیشابور قرار دارد. شهید «محمد حصاری» که قبل از ماه مبارک رمضان پیکرش پیداشده بود به همراه دیگر برادر شهیدش «محمدباقر حصاری» که در هفته اخیر پیداشده است، پس از سال‌ها همزمان در شهر نیشابور تشییع خواهند شد.

نامداران خوزستان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان پیکر پنج شهید رو به روی مسجد جامع خرمشهر، هشت شهید گمنام در پارک جزیره اهواز، دو شهید در مینوشهر، دو شهید در بستان، دو شهید در پارک ساحلی کیانپارس اهواز، دو شهید در پایگاه پدافند هوایی اهواز، دو شهید در بلوار قدس و خاک‌سپاری می‌شوند.وی افزود: محل خاک‌سپاری هشت شهید گمنام از سوی سردار باقر زاده مسئول کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می‌شود.پیکر مطهر ۳۷ شهید که ۶ شهید غواص و ۳۱ شهید گمنام هستند.مراسم تشییع پیکر ۳۷ شهید ۲۰ مرداد و همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) در اهواز برگزار می‌شود.فرجیان در پایان گفت: «یوسف عقیلی زاده» یکی از این شهدای غواص اهل رامشیر بوده، «عبدالامیر رمی» اهل دزفول، «منوچهر تنگ سیری، حسین‌علی باایمانی نژاد، علی نبوی و عیسی جابری» نیز اهل به اهواز هستند.

نامدارانی در بین گمنام‌ها

روحانی از گروه شهیدان غواص و خط‌شکن

نام روحانی بسیجی «حجت‌الاسلام محمد شیخ شعاعی» پنجم دی‌ماه سال 65 در قالب گردان 415 ویژه تبلیغات سپاه ثارالله کرمان و در مرحله اول عملیات کربلای 4 در ام‌الرصاص نامش در زمره روحانیون و غواصان شهید دوران دفاع‌مقدس ثبت شد.پیکر مطهر این شهید پس از 29 سال گمنامی احراز هویت شد. شهید شعاعی به‌عنوان تنها روحانی شهید احراز هویت شده از گروه غواصان و خط‌شکنان شهید است. وی متولد 1334 در کرمان است و در سال 65 در عملیات کربلای چهار به شهادت رسیده است.

نامه شهید غواص به دخترش

متن ادبی شهید «حجت‌الاسلام محمد شیخ شعاعی» خطاب به دخترش، ازجمله یادگارهای این شهید بزرگوار است.
پیامی به همسر گرامی و والدین ارجمندم

به دخترم دروغ نگویید!

نگویید من به سفر رفته‌ام

نگویید از سفر بازخواهم گشت

نگویید زیباترین هدیه را برایش به ارمغان خواهم آورد

به دخترم واقعیت را بگویید،

بگویید به خاطر آزادی تو

هزاران خمپاره دشمن

سینهٔ پدرت را نشانه رفته‌اند

بگویید خون پدرت بر تمام مرزهای غرب و جنوب کشورش

پریشان شده است

بگویید موشک‌های دشمن

انگشتان پدرت را در سومار

دست‌های پدرت را در میمک

پاهای پدرت را در موسیان

سینه پدرت را در شلمچه

چشمان پدرت را در هویزه

حنجرهٔ پدرت را در ارتفاعات الله‌اکبر

خون پدرت را در رودخانه بهمن‌شیر

و قلب پدرت را در خونین‌شهر پرپر کرده‌اند

اما ایمان پدرت در تمام جبهه‌ها می‌جنگد

به دخترم واقعیت را بگویید!

بگذارید قلب کوچک دخترم ترک بردارد و

نفرت همیشگی از استعمار در آن بدواند

بگذارید دخترم بداند که چرا عکس پدرش را بزرگ کرده‌اند

چرا مادر دیگر نخواهد خندید

چرا گونه‌های مادربزرگش همیشه خیس است

چرا عموهایش، محبتی بیش‌ازپیش به او دارند

و چرا پدرش به خانه‌بر نمی‌گردد

بگذارید دخترم به‌جای عروسک بازی

نارنجک را بیاموزد

به‌جای ترانه، فریاد را بیاموزد

و به‌جای جغرافیای جهان،

تاریخ جهان خواران را بیاموزد

به دخترم دروغ نگویید

نمی‌خواهم آزادی دخترم، قربانی نیرنگ جهان‌خواران باشد

به دخترم واقعیت را بگویید

می‌خواهم دخترم دشمن را بشناسد

امپریالیسم را بشناسد

استعمار را بشناسد

به دخترم بگویید من شهید شدم

بگذارید دخترم تنها به دریای خون شهیدان هویزه بیندیشد

سلام مرا به دخترم برسانید

و این اشعار را که نوشتم

برایش نگهدارید که بزرگ‌تر شد

خودش بخواند

شهیدان زنده‌اند الله‌اکبر

به خون غلتیده‌اند الله‌اکبر

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبرگزاری: صداوسیما، مهر، تسنیم، ایسنا، فارس، ایکنا، سایت: جام جم آنلاین، جوان آنلاین

مطالب مرتبط:
 در جبهه خاک‌بازی می‌کنیم

 دردانه‌ها در آغوش ملت

 تفحصی تکان‌دهنده‌تر از کربلای 4