تبیان، دستیار زندگی

10 راه مقابله با عوارض دیابت (قسمت دوم)

مراقبت از پاها در دیابتی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع سلامت پاها همیشه یکی از دل مشغولی های اصلی بیماران دیابتی است. هر نوع آسیب یا جراحتی در پاها منجر به بروز عوارض جدی در بیماران دیابتی می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری دیابت، مرض قند   ، افزایش قند خون،   بالا رفتن قند خون،

در قسمت اول این مطلب با عنوان «10 توصیه برای مقابله با عوارض دیابت» آمار هشدار دهنده ای از زبان مسئولین بهداشتی کشور ارائه دادیم که بر طبق آن حدود 4 تا 5 میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند و آمار قطع عضو ناشی از این بیماری در کشور بالاست.


گفتیم که این بیماری دو نوع عوارض ایجاد می کند: اول عوارض میکروواسکولار (تخریب رگ های کوچک) که روی شبکیه ی چشم، کلیه ها و عصب ها تاثیر می گذارند و به طور مستقیم به میزان قند خون بستگی دارند.


دوم عوارض ماکروواسکولار (تخریب رگ های خونی بزرگ)  که باعث بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی، سکته قلبی یا آرتریت می‌شود.


علاوه بر این در خصوص روش های جلوگیری از بروز این علائم مانند کنترل قند و چربی خون، ترک سیگار، تغذیه سالم، کنترل وزن و اهمیت تحرک بدنی صحبت کردیم.


در بخش دوم و پایانی این مطلب، چند توصیه ی دیگر برای کاهش عوارض ناشی از دیابت ارائه می دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که هورمون استرس باعث افزایش قند خون می‌شود که یکی از عوامل مهمی است که باید در مبتلایان به دیابت کنترل شود

 

حداقل سالی یکبار، سلامت عمومی تان توسط پزشک کنترل شود

برای مقابله با عوارض ناشی از بیماری دیابت، کنترل و بررسی پزشکی حداقل یکبار در سال الزامی است.


این کنترل ها و آزمایشات شامل کنترل وضعیت قلب، بررسی ته چشم برای کنترل وضعیت شبکیه چشم، کنترل وضعیت کلیه‌ها، بررسی عوارض عصبی، تست سلامت دندان ها و بررسی های مخصوص پاها توسط پزشک متخصص است.


این بررسی های منظم، روش مناسبی برای تشخیص زودهنگام عوارض بیماری است.


می توانید با انجمن دیابت در تماس باشید و از برنامه های آموزشی آنها استفاده کنید. حتما از پزشک‌تان بخواهید تا آزمایش های لازم را برایتان تجویز کند.

واکسن‌ها را بزنید

شاید برخی از واکسن‌ها برای مردم عادی لازم و ضروری نباشد، اما تزریق واکسن‌ها و اهمیت دادن به آنها برای دیابتی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار باعث پیشگیری از برخی بیماری های عفونی شده و دیابتی‌ها را از عوارض آنها در امان نگه می دارد.


توجه داشته باشید که بیماری ها روی دیابتی‌ها تاثیر بیشتری می گذارند؛ به عنوان مثال گریپ یا آنفلوانزا می تواند مشکلاتی برای بیماران دیابتی ایجاد کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند این افراد حتی واکسن مربوط به آنفلوانزا را نیز تزریق کنند تا از عوارض و مشکلات بعدی آن پیشگیری شود.


اگر در خصوص تزریق واکسنی شک دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

مراقب پاهایتان باشد

مراقبت از پاها در دیابتی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع سلامت پاها همیشه یکی از دل مشغولی های اصلی بیماران دیابتی است. هر نوع آسیب یا جراحتی در پاها منجر به بروز عوارض جدی در بیماران دیابتی می‌شود. بنابراین مراقبت از پاها و کنترل هر نوع زخم، جراحت، میخچه و غیره در آنها مهم است.


البته مراقبت های سختگیرانه و روزانه برای همه افراد دیابتی ضروری به نظر نمی رسد. این مراقبت های روزانه بیشتر برای بیمارانی است که پیش از این از مشکل نوروپاتی دیابتی (آسیب به عصب ها) رنج برده اند. توجه داشته باشید که در این شرایط بیمار به دلیل آسیب اعصاب پا، دردی را احساس نمی کند. بنابراین پاها بدون اینکه فرد متوجه باشد، زخم شده و این زخم ها مشکل ساز می‌شوند.


بیمارانی که دچار آسیب ها عصبی نیستند، نیازی به نگرانی بیش از اندازه نسبت به پاهایشان ندارند.


به عقیده ی متخصصان نیازی به ترس و وحشت بیهوده نیست. مراقبت های روزمره و توجه به سلامت پاها کافیست. در صورت بروز هر نوع مشکل لازم است که با پزشک‌تان مشورت کنید.

شاید برخی از واکسن‌ها برای مردم عادی لازم و ضروری نباشد، اما تزریق واکسن‌ها و اهمیت دادن به آنها برای دیابتی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است

 

استرس را از خودتان دور کنید

درست است که استرس باعث بروز دیابت نمی شود، اما اختلالات زیادی در سلامتی بیماران ایجاد می کند. توجه داشته باشید که هورمون استرس باعث افزایش قند خون می‌شود که یکی از عوامل مهمی است که باید در مبتلایان به دیابت کنترل شود.


مشکلات و اختلالات خواب نیز تاثیر نامطلوبی در کنترل قند خون دارد.


پزشکان محترم نیز باید توجه داشته باشند که از وضعیت سلامت روحی بیماران نیز سئوال کنند. سوال رایج «احوال شما؟» باید از غالب یک سوال ساده خارج شده و پزشک را در خصوص حالات روحی بیمار و میزان استرس و تنش‌های روانی او مطمئن سازد.


یادتان باشد که استرس را بی اهمیت تلقی نکنید. اگر با مشکلاتی مانند طلاق، بیکاری، از دست دادن عزیزان، شکستی در زندگی و غیره مواجه شده اید، پزشک‌تان را مطلع کنید تا به کمک وی از عوارض آنها دور بمانید. 


مطالب مرتبط:
دیابت چه بیماری‌هایی را به وجود می‌آورد؟
مرض قند با چشم ها چه می کند؟
چرا برخی دیابتی‌ها کور می‌شوند؟
عوارض و تشخیص رتینوپاتی دیابتی
درمان و جلوگیری از مشکل چشمی دیابتی‌ها
قطع شدن پا در بیماران دیابتی
دیابتی‌ها مراقب نارسایی کلیه باشند
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.