تبیان، دستیار زندگی
شهروندان تهرانی می توانند برای ثبت نام در هشتمین مرحله از اعزام راهیان نور شهرداری تهران، ویژه مناطق عملیاتی غرب به امور ایثارگران مناطق شهرداری تهران مراجعه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتمین جرس کاروان از باغ‌موزه شنیده می‌شود


شهروندان تهرانی می‌توانند برای ثبت‌نام در هشتمین مرحله از اعزام راهیان‌نور شهرداری تهران، ویژه مناطق عملیاتی غرب به امور ایثارگران مناطق شهرداری تهران مراجعه کنند.

راهیان‌نور،

سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با اعلام مطلب فوق افزود: در هشتمین مرحله اعزام کاروان‌های راهیان‌نور شهرداری تهران که از اول لغایت بیستم شهریورماه است؛ شهروندانی اعزام خواهند شد که تاکنون مناطق عملیاتی غرب را زیارت نکرده‌اند.
وی گفت: به همت باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت تاکنون و طی هفت مرحله اعزام نزدیک به یک‌صد هزار نفر از شهروندان تهرانی از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور بازدید کرده‌اند.
مدیرعامل باغ‌موزه دفاع‌مقدس بیان داشت: باغ‌موزه دفاع‌مقدس بااحساس وظیفه در مورد ارزش‌های دفاع‌مقدس تمام تلاش خود را در برگزاری هر چه‌بهتر این سفر معنوی به کار می‌برد و تلاش می‌کند تا با استفاده از تجربه سال‌های گذشته از این پتانسیل عظیم برای هر چه‌بهتر شدن اردوی راهیان‌نور بهره برده تا هشتمین مرحله از اعزام با کمترین کاستی انجام شود.
سردار خضرایی در خاتمه خاطرنشان کرد: زائران مناطق عملیاتی غرب، یادمان‌های شهدای عملیات مطلع الفجر، کربلای 1، مرصاد و آزادسازی پاوه را زیارت خواهند کرد.

مطلع الفجر

منطقه عملیاتی دارای دو محور عمده بود: سرپل ذهاب و گیلان غرب. محور سرپل ذهاب علاوه بر ارتفاعات متعدد ازجمله برآفتاب دارای تنگه‌های استراتژیک حاجیان، کورک قاسم‌آباد است که از طریق آن‌ها جاده گیلان غرب – قصر شیرین و سایر خطوط مواصلاتی عقبه دشمن در دید و تیر قرار می‌گرفتند.

در محور گیلان غرب که از وسعت بیشتری نسبت به محور سرپل ذهاب برخوردار‌است، ارتفاعاتی همچون شیاکوه، سرتتا، چرمیان، دیزه کش، بزنیلی و نیز چند قله دیگر وجود دارند.

سردار خضرایی در خاتمه خاطرنشان کرد: زائران مناطق عملیاتی غرب، یادمان‌های شهدای عملیات مطلع الفجر، کربلای 1، مرصاد و آزادسازی پاوه را زیارت خواهند کرد

کربلای یک

منطقه عملیاتی از جنوب به ارتفاعات قلاویزان، از شمال به ارتفاعات نمه کلان کوچک، از غرب به امتداد غربی ارتفاعات قلاویزان و پاسگاه مرزی بهران آباد، و از شرق به جاده مهران – دهلران منتهی می‌شد.

پس از اشغال مهران، استحکامات و موانع متعددی توسط دشمن ایجاد شد. در محور شمالی (جاده ایلام – مهران و باغ کشاورزی) هفت ردیف مین همراه با کانال و بیش از پنج ردیف سیم‌خاردار رشته‌ای وجود داشت. در محور میانی (حدفاصل رودخانه گاوی و جاده دهلران – مهران) به لحاظ کوهستانی بودن منطقه، استحکامات نسبتاً ضعیف بود. در محور جنوبی (ارتفاعات قلاویزان) سنگرهای کمین و در بعضی شیارها، یک ردیف سیم‌خاردار و مین وجود داشت.

سردار خضرایی

مرصاد
تنگه چهار زبر (مرصاد) در 35 کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد و همچون دروازه‌ای، تردد به این شهر را از سمت غرب کانالیزه می‌کند. جاده ترانزیتی کرمانشاه ـ خسروی از این تنگه می‌گذرد. در سوم مرداد 1367 نیروهای سازمان منافقین با همکاری و هماهنگی ارتش عراق پس از عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در محور قصر شیرین، کرند غرب، سرپل ذهاب و بدون درگیری جدی تا اسلام‌آباد پیشروی کردند و سپس به‌طرف کرمانشاه ادامه حرکت دادند. در شرق تنگه چهار زبر رزمندگان اسلام راه را بر آنان مسدود ساخته و درگیری را آغاز نمودند. به‌این‌ترتیب عملیات مرصاد در تاریخ 05/05/1367 آغاز گردید. با حملات نیروهای خودی،‌ نیروهای منافقین، که به آن منطقه دست‌یافته بودند به هلاکت رسیده یا تار و مار شدند. به‌جاست که در اینجا از فداکاری خلبانان هوانیروز و بالأخص سپهبد شهید صیادشیرازی هم یادی شود.
در این تنگه، بنایی به یادبود عملیات مرصاد احداث‌شده است.

پاوه
 مدتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پایگاه گروه‌های ضدانقلاب تبدیل و ناامن شد. تلاش شجاعانه شهید دکتر مصطفی چمران و اندک هم‌رزمان او برای پاک‌سازی پاوه در مرداد 58، در تاریخ حماسه‌های انقلاب اسلامی به یادگار خواهد ماند. این شهر در طول جنگ یکی از عقبه‌های نیروهای خودی بود و بارها هدف حمله گروه‌های ضدانقلاب و هواپیماهای ارتش عراق قرار گرفت. در محاصره شهر پاوه به‌وسیله نیروهای ضدانقلاب در سال 58، تعدادی از پاسداران بومی و غیربومی در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروی ضدانقلاب، پاسداران مجروح را از بیمارستان خارج و در محوطه بیمارستان، تیرباران کردند. شهدای بومی در قبرستان‌های محلی دفن شدند و 9 پاسدار غیربومی در این گلزار به خاک سپرده شدند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: روابط عمومی باغ‌موزه دفاع‌مقدس، سایت: فاتحان، یادمان ایثار، خاکیان خط‌شکن، راهیان‌نور


مطالب مرتبط:

یادمان شرهانی

بررسی راهیان نور

یادمانی با یک پرچم!