تبیان، دستیار زندگی
خیانت اتفاق پیچیده ای نیست. همه چیز از یک نگاه و از حرف زدن معمولی شروع می شود و پرورش می یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین وجدانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی خیانت در می زند


خیانت اتفاق پیچیده ای نیست. همه چیز از یک نگاه و از حرف زدن معمولی شروع می شود و پرورش می یابد.

خیانت

غالب ازدواج هایی که صورت می پذیرد، در ابتدا با عشق و علاقه همراه است، اما متاسفانه بعد از اینکه مدتی از عقد و ازدواج گذشت، بعضی از همسران خیانت می کنند. اکثر کارشناسان خیانت را به عدم بر آورده شدن نیازهای جنسی در خانواده نسبت می دهند و به همین خاطر بیشتر روی همین مسئله متمرکز می شوند اما اگر کمی بیشتر فکر کنیم عامل اصلی این امر مسائل جنسی طبیعی نیست بلکه نوعی برانگیختگی جنسی است که در حالت عادی وجود ندارد و زمانی بروز پیدا می کند که روح انسان بیمار شده باشد. در این نوشته سعی داریم به علل خیانت همسران اشاره ای کوتاه داشته باشیم و راهکارهایی را برای مقابل با این پدیده شوم ارائه دهیم تا کمکی بر پایداری خانواده ها کرده باشیم.

عدم رعایت حریم خصوصی
همه کسانی که خیانت می کنند، ذاتا خائن نیستند و در پیشانی آنها خائن بودن درج نشده است. بلکه در اثر کوتاهی و بی توجهی اولیه ممکن است در نهایت سر از خیانت در آورند. همه چیز از یک نگاه و از حرف زدن معمولی شروع می شود، به همین خاطر دین اسلام  پیشگیری را بر درمان ترجیح داده و از همان ابتدا ارتباط زن و مرد نامحرم را مردود دانسته است ، در روایات آمده است: «هرکس با نامحرم شوخى كند، براى هر كلمه‏اى كه در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏كنند»(1) همچنین در روایتی دیگر می خوانیم: «هر كه چشمان خود را با نگاه به زن نامحرم پر سازد، خداوند عزیز و جلیل در روز رستاخیز چشمان او را با میخ‏هاى آتشناك پر نماید و از آتش دوزخ لبریزشان سازد. »(2)با نظر به این دسته از روایات لزوم پرهیز از اختلاط و گپ و گفتگوهای تفریحی در مجالس میهمانی اقوام و آشنایان روشن می شود،این گفتگوهای تفریحی ریشه بسیاری از مشاجرات خانوادگی و عامل بسیاری از روابط نا مشروع می باشند. خیانت معمولا با گپ و گفت های معمولی شروع می شود  و بعد کم کم وابستگی ناخودآگاه به وجود می آورد که به مرور این وابستگی ریشه های هواهای نفسانی را آبیاری کرده تا شهوت به بار بنشیند.
برای اینکه بتوانیم سالم بمانیم و گول شیطان را نخوریم از همان ابتدا باید خطوط خود را به درستی ترسیم کنیم و به ارتباطات غیر ضروری پایان دهیم.

قرار گرفتن در محیط های آلوده
همه ما به آلودگی های فیزیکی محیط حساسیم و حتی به میکروب ها و ویروس هایی که با چشم دیده نمی شوند، واکنش نشان می دهیم و از محیط های آلوده به میکروب دوری می کنیم. بعضی مواقع نسبت به آلودگی های روحی و فطری بی تفاوت هستیم و خود و خانواده مان را در معرض انواع ویروس ها که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پراکنده اند، قرار می دهیم. افراد زیادی حامل این ویروس ها می باشند که روزانه اشخاص متعددی را مبتلا می کنند این ویروس ها آثار متعددی دارند و از ایجاد مشاجرات در خانواده گرفته تا طلاق و خیانت را می توانند در پی داشته باشند.
برای اینکه دچار این نوع از خیانت نشویم بایستی از فضاهای آلوده دوری کنیم و در شبکه های اجتماعی هر گروه و شخصی را به دوستی نپذیریم و با وی همکلام نشویم. همچنین از مراجعات غیر ضروری به شبکه های اجتماعی پرهیز کنیم، بعضی اوقات این ویروس ها در قالب درد دل، جک و خنده، خبر و ... وارد روح پاک خانواده ها می شوند.


بی توجهی به وضعیت ظاهری
قبل از ازدواج و دوران نامزدی همسران سعی می کنند، بهترین لباسها را بپوشند و وقتی با همدیگر روبرو می شوند، به راحتی دلبری می کنند. متاسفانه بعد از اینکه زندگی مشترک شروع شد، کم کم زوجین نسبت به این امر بی تفاوت می شوند، غافل از اینکه بعضی مردان با مشاهده و دیدن، عواطف و احساسات برانگیخته می شوند. از این رو، زن موظف است در حالتی باشد كه شوهر وی به زنی دیگر گرایش نیابد و استمتاع نجوید.اگر این تمایلات جنسی در خانه و به شكل صحیح و محبت آمیز تامین نشود به اشكال مختلف در جامعه خود را نشان می دهد و فساد و تباهی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

بعضی مواقع نسبت به آلودگی های روحی و فطری بی تفاوت هستیم و خود و خانواده مان را در معرض انواع ویروس ها که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پراکنده اند، قرار می دهیم


عدم درک متقابل
شاید شما هم با افراد زیادی همکلام شدید که از زندگی شخصی خود ناراحتند و گاها نفرت دارند. دلیل این امر را عدم درک شریک زندگی قلمداد می کنند، واقعیت امر این است که بعضی مواقع نیازهای همسر به فراموشی سپرده می شود. زوجین آنچنان مشغول کارهای دیگر و پیچ وخم های زندگی می شوند، که انگار نه انگار شخصی در خانه نیازمند توجه است و همه این مشغله ها به خاطر به دست آوردن دل وی می باشد. و زمانی چشم باز می کنند که کار از کار گذشته و همسر یا افسرده شده است یا اینکه به بیراهه کشیده شده. لذا باید از ابتدا همسر خود را در یابیم و به نیازهایش پاسخ مثبت دهیم نگذاریم تشنه عاطفی باشد.


تاثیر پذیری از رسانه
سریال‌های ماهواره‌ای که بسیاری از آنها این روزها سر زبان‌ها افتاده درپی ترویج خانواده‌های بی‌ سر و سامان و لجام‌گسیخته و عادی جلوه دادن خیانت، عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج، در میان نوجوانان و جوانان است. این وضعیت نه تنها در ایران بلکه گفته می‌شود یك سریال تركی كه سال گذشته در كشورهای عربی پخش می‌شد، آن‌قدر روی آنها تاثیر گذاشت كه باعث جدایی بسیاری از زنان عرب از همسران‌شان شد، در صورتی كه این سریال از داستانی كاملا ساده و عشقی برخوردار بود.

پی نوشت:
  - ثواب الاعمال وعقاب الاعمال -ترجمه انصارى، 567 بابى كه كیفر بسیارى از گناهان در آن گرد آورى شده است
2- همان

حسین وجدانی
بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

خیانت ،آخر رابطه با همسر؟
وقتی نفر سومی در میان است
خیانت از راه دور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.