تبیان، دستیار زندگی
تعداد تخت های ویژه نگهداری نوزادان نارس در بیمارستان های دولتی به شدت محدود است و خانواده ها مجبورند برای نگهداری فرزندشان حداقل شبی ۲میلیون تومان در بیمارستان های خصوصی هزینه کنند و تازه این رقم، شروع هزینه درمان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه میلیونی بستری یک نوزاد‌ نارس!

تعداد تخت‌های ویژه نگهداری نوزادان نارس در بیمارستان‌های دولتی به‌شدت محدود است و خانواده‌ها مجبورند برای نگهداری فرزندشان حداقل شبی ۲میلیون تومان در بیمارستان‌های خصوصی هزینه کنند و تازه این رقم، شروع هزینه درمان است.

فراوری: لواسانی- بخش اجتماعی تبیان
نوزاد نارس

سال‌ها است که انتظار تولد فرزندی را می‌کشد. مادر، دوران بارداری را با همه مشکلات پیش رو طی می‌کند. برای داشتن یک نوزاد سالم به هر پزشک و متخصصی سر می‌زند. گاهی به نسخه‌های مادربزرگ‌ها و قدیمی‌ترها عمل می‌کند. گاهی از تجربه تازه مادرها استفاده می‌کند. خلاصه به هر دری می‌زند تا نوزادش سالم به دنیا بیاید. آخر این آرزوی هر مادری است.

اما مادرانی هستند که باوجود همه این مراقبت‌ها، نوزادشان دچار مشکل می‌شوند و نوزاد زودتر از موعد به دنیا می‌آید یا به‌اصطلاح صاحب نوزاد نارس می‌شوند که این زایمان با مشکلاتی برای خانواده‌ها همراه است.

برای زنده ماندن کودکانم 70 میلیون هزینه کردم

امین قوام یکی از پدرانی است که به‌تازگی صاحب نوزادان نارس شده است. فرزندان او که دوقلو هستند چندهفته‌ای زودتر به دنیا آمده‌اند و همین مسئله باعث مشکلاتی برای این خانواده شده است.

مشکلاتی که اولین آن را می‌توان بحث سلامت و زنده نگه‌داشتن دو فرزندش عنوان کرد و روزهایی را که با استرس و اضطراب سپری می‌شد تا نوزادان روزهای پر خطر را بگذراند.

وی دراین‌باره به خبرنگار بهداشت و درمان می گوید: نوزادانم در هفته 26 بارداری متولد شدند. وقتی به دنیا آمدند هرکدام زیر یک کیلوگرم وزن داشتند و این یعنی زنگ خطر. معمولاً زنده نگه‌داشتن این نوزادان سخت است و مشکلاتی را به همراه دارد.

وی درباره هزینه‌های بیمارستانی برای نگهداری نوزادان نارسش می گوید: پزشک برای زایمان، بیمارستانی خصوصی در تهران را مشخص کرد و با وجود اینکه بیمه داشتیم و از بیمه تکمیلی استفاده می‌کردیم، نزدیک به 70 میلیون تومان برای زنده ماندن فرزندانم هزینه کردم. در بیمارستان‌های خصوصی این هزینه بیش از شبی 2 میلیون تومان است و اگر در بیمارستان دولتی این کار انجام شود تا شبی 550 هزار تومان هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. به‌هرحال مجبور بودیم در همان بیمارستان بمانیم و به دلیل دستگاه‌هایی که به نوزادان وصل بود امکان جابه‌جا کردن به بیمارستان دولتی را نیز نداشتیم.

وی درباره وضعیت سلامت فعلی نوزادانش می گوید: در حال حاضر نوزادانم 7 ماهه هستند و خدا را شکر می کنم که اکنون هرکدام بیش از 5 کیلوگرم وزن‌ دارند. البته نوزادان نارس از این به بعد هم وضعیت ویژه‌ای دارند و نیاز است از نظر کار درمانی و بعضی معاینه‌ها مثل چشم تحت نظر و معاینه پزشک باشند.

10 درصد زایمان‌ها در کشور دچار مشکل می‌شوند

شاهین نریمان مسئول بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان آرش، درباره تولد نوزادان نارس می گوید: دانش بشری درگذشته نمی‌توانست برای نوزادان نارس کاری انجام دهد؛ اما امروزه پیشرفت تکنولوژی به زنده ماندن آن‌ها کمک می‌کند. بر اساس تعریفی که در دنیا وجود دارد، برآورد می‌شود 10 درصد زایمان‌ها دچار مشکل شوند. از این 10 درصد، 10 درصدشان یعنی یک درصد کل آن‌ها به مراقبت‌های ویژه نوزادان می‌انجامد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: چنانچه زایمان غیرقابل‌اجتناب و زیر 34 هفته باشد، چون ریه‌ها تا 34 هفته کامل می‌شوند، با تندی تنفس، ناله نوزاد و افت اکسیژن خون نوزاد مواجه می‌شویم.

می‌تواند بهترین لحظه عمر هر پدر و مادری زمان تولد نوزادش باشد، اما وقتی نوزادی نارس فقط با ماندن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، امکان زندگی دارد، آن وقت است که شیرینی پدر و مادر شدن به تلخی می‌زند، چرا که هزینه بستری یک نوزاد نارس در بخش خصوصی به شبی دو میلیون تومان می‌رسد.
بدترین قسمت ماجرا هم آن وقت است که نوزادی نارس فقط با ماندن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، امکان زندگی دارد اینجاست که در این شرایط اضطراری، والدین به سختی می توانند نوزادشان را در بخش دولتی بستری کنند و بسیاری از آنها به ناچار مجبور می شوند که نوزادشان را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خصوصی بستری کنند.

زوج جوانی که در ابتدای مسیر زندگی قرار دارد و صاحب نوزاد نارس می‌شود متحمل هزینه‌های جاری و سنگین برای نگهداری این نوزادان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه می شوند که ممکن است موجب فروپاشی این خانواده شود

هزینه بستری نوزادان تازه متولد شده در بخش مراقبت های ویژه بخش خصوصی هم به حدی بالاست که از توان مالی بسیاری از خانواده های ایرانی خارج است.

سعید معنوی، رییس اداره تعرفه های وزارت بهداشت می گوید: هزینه یک شبانه روز بستری نوزاد در بخش «NICU» به شرطی که در بخش خصوصی درجه یک بستری شود، 972 هزار تومان و در بخش دولتی حدود 417 هزار تومان است.

به گفته این مقام مسئول، این تعرفه ها برای مراکز درجه 2 کمتر است؛ طوری که این تعرفه ها در بخش خصوصی 770 هزار تومان و در بخش دولتی 334 هزار تومان است.

این تعرفه های اعلام شده برای مراکز درمانی شهر تهران است و تعرفه شهرستان ها هم تقریبا مشابه همین تعرفه های اعلام شده است البته معنوی تاکید می کند که سقف تعرفه های NICU در شهرستان ها به هیچ وجه نباید بیشتر از تهران باشد.

همچنین این هزینه ها جدای از هزینه دارو و لوازم ضروری است که باید پرداخت شود و اگر این هزینه ها را هم اضافه کنیم، در آن صورت برخی خانواده ها برای یک شب بستری نوزادشان در NICU بخش خصوصی، هر شبانه روز دو میلیون تومان پرداخت کنند.

از آنجا هم که یک نوزاد نارس تا زمانی که به رشد طبیعی برسد، احتمال دارد حتی بیش از یک ماه هم در بخش مراقبت های ویژه بستری باشد، بنابراین می بینیم که تا زمان مرخص شدن نوزاد از بیمارستان، والدین نوزاد باید پول هنگفتی را به پای درمان نوزاد تازه متولد شده بریزند که پرداخت این رقم های میلیونی برای بسیاری از والدین، جز با قرض گرفتن از دیگران یا فروختن سرمایه های اولیه زندگی، امکان پذیر نیست.

کمبود شدید تخت NICU و نوزادانی که جانشان تهدید می‌شود

برخی از مسئولان هم از روند اجرای نظام سلامت در کشور گله مند هستند و آن را به نفع مردم نمی دانند. علی امیر سوادکوهی درباره مشکلات بخش مراقبت‌های ویژه می گوید: متأسفانه در کشور ما زیر ۵۰۰ تخت مراقبت ویژه نوزادان داریم که این تعداد با استانداردهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.

وی ادامه می دهد: در کشور بیمارستان‌های زنان و زایمان زیادی داریم که بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ندارند و این فاجعه است. مگر می‌شود با این آمار زایمان در کشور، نوزاد نارس نداشته باشیم؟ اگر در این بیمارستانها نوزاد نارسی متولد شود در بخش‌های دیگر و در شرایط غیراستاندارد نگهداری خواهند شد که این می‌تواند به قیمت جان نوزاد تمام شود.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می گوید: مشکل دیگر بیمه‌ها هستند. پوشش نامناسب و نصف و نیمه بیمه‌ها و خدمات پزشکی که اصلاً شامل بیمه نمی‌شود و بیمار مجبور است از جیب خرج کند صدمات مالی بزرگی برای خانواده‌ها در پی دارد.

وی می افزاید: زوج جوانی که در ابتدای مسیر زندگی قرار دارد و صاحب نوزاد نارس می‌شود متحمل هزینه‌های جاری و سنگین برای نگهداری این نوزادان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه می شوند که ممکن است موجب فروپاشی این خانواده شود. این نوزادان گاهی تا چند ماه نیاز است که در بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشند و این مدت ممکن است تا چند ۱۰ میلیون تومان هزینه در پی داشته باشد و این گذشته از صدمات روحی و جسمی که مادر و خانواده در این چند ماه متحمل می‌شود،است.

وی تأکید می کند: باید بیمه‌ها وضعیتی را فراهم کنند تا خانواده‌ها با آرامش خیال به فکر رهایی از بیماری باشند و مشکلات مالی در روند درمانشان تأثیر نگذارد چراکه این از وظایف بیمه‌ها است و باید انجام شود.


منابع : فارس / جام نیوز