تبیان، دستیار زندگی
مهاجم سابق تیم ملی و پرسپولیس می گوید دوست دارد در ایران مربیگری کند اما معتقد است بی نظمی، بی برنامگی و فساد همچنان در فوتبال وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمیان: دوست دارم در ایران مربیگری کنم


مهاجم سابق تیم ملی و پرسپولیس می گوید دوست دارد در ایران مربیگری کند اما معتقد است بی نظمی، بی برنامگی و فساد همچنان در فوتبال وجود دارد.


وحید هاشمیان درباره فعالیت این روزهای خود، حضورش در همایش سالیانه مربیان فوتبال آلمان، طلبش از باشگاه پرسپولیس و کاهش تعداد لژیونرهای فوتبال ایران صحبت کرد.

هاشمیان

* از آخرین فعالیت‌های‌تان برایمان بگوئید و اینکه این روزها به چه کاری مشغول هستید؟
من سه ماه پیش بعد از یک دوره طولانی 10 ماهه که تقریبا یک سال از من وقت گرفت، مدرک مربیگری پرولایسنس آلمان را گرفتم. قصد داشتم امسال در یک تیم باشگاهی کار کنم و با دو تیم هم مذاکراتی را انجام دادم که متاسفانه به نتیجه نرسید. الان هم دیگر همه تیم‌ها مربیان و بازیکنان‌شان را برای فصل بعد انتخاب کرده‌اند و باید صبر کنم و ببینم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. فعلا در حال انجام یکی، دو فعالیت هستم که به فوتبال هم ارتباط دارد.
* در همایش سالیانه مربیان آلمان در ولفسبورگ هم حضور داشتید.
من هر سال به جز سال گذشته که در بوداپست بودم در این همایش حضور داشته‌ام. در این همایش تمام مربیانی که مدرک پرولایسنس را گرفته‌اند درباره مسائل روز فوتبال با یکدیگر صحبت می‌کنند. مثلا این بار راجع به آکادمی‌ای صحبت شد که قرار است برای تیم‌های ملی آلمان ساخته شود و همچنین نکات آموزشی از جمله اینکه یک مربی چطور باید مصاحبه کند.
* اینکه شما و مهدی مهدوی‌کیا متفاوت از سایر مربیان پا به این عرصه گذاشتید باعث شده در ایران نگاه مثبتی روی شما باشد.
اینها همه‌اش شعار است. من که کارم را برای مربیگری از زمان بازیگری شروع کردم و وقتی هنوز بازیگری‌ام تمام نشده بود مدارک D و C را گرفتم. بعد از آن 15 ماه در لیگ‌های داخلی آلمان مربیگری کردم اما این مسائلی که شما می‌گوئید در ایران فقط در حد حرف است. تیم‌های پایه ملی ما مربیان‌شان کار اصولی نکردند و انتخابشان هم بر اساس ضوابط نبود.
* لیگ برتر امسال و بازی‌های پرسپولیس را پیگیری می‌کنید؟
متاسفانه من در آن زمان در همایش بودم و بازی‌های لیگ برتر را ندیدم.
* ماجرای طلبی که از باشگاه پرسپولیس داشتید به کجا رسید؟
این مشکلی است که من چندین سال است دارم و ابتدا خواستم که به صورت دوستانه با باشگاه پرسپولیس آن را حل کنم و درخواست کردم که طلبم را پرداخت کنند اما مسئولان باشگاه گفتند که من بدهکارم. باشگاه در قرارداد قبول کرده بود که 5 درصد مالیات را پرداخت کند اما این کار را نکرد و خودم برای اینکه ممنوع الخروج نشوم مجبور شدم این 5 درصد را به همراه جریمه‌اش پرداخت کنم. در واقع من مالیات پولی که نگرفته بودم را پرداخت کردم. در عین حال آنها گفتند که من بدهکارم و این کار بسیار زشتی بود که مسئولان باشگاه پرسپولیس انجام دادند. پس از این اتفاق من مجبور شدم که از پرسپولیس شکایت کنم و فدراسیون فوتبال هم حق را به من داد. اما بعد از آن مسئولان پرسپولیس درخواست تجدیدنظر رای را دادند که پرونده به کمیته استیناف رفت و کمیته استیناف هم رای کمیته انضباطی را با توجه به مدارکی که من ارائه داده بودم تایید کرد. اما فدراسیون بی نظم و بی برنامه ما که اجازه می‌دهد تیم های بدهکار در لیگ شرکت کنند، رای خود را اجرا نکرد.

این مشکلی است که من چندین سال است دارم و ابتدا خواستم که به صورت دوستانه با باشگاه پرسپولیس آن را حل کنم و درخواست کردم که طلبم را پرداخت کنند اما مسئولان باشگاه گفتند که من بدهکارم. باشگاه در قرارداد قبول کرده بود که 5 درصد مالیات را پرداخت کند اما این کار را نکرد و خودم برای اینکه ممنوع الخروج نشوم مجبور شدم این 5 درصد را به همراه جریمه‌اش پرداخت کنم.

خیلی جالب است کمیته انضباطی رایی داده که فدراسیون آن را اجرا نمی‌کند! خب پس اصلا چرا کمیته انضباطی داریم؟ در این کمیته را ببندید که خیال همه راحت شود. همین که رایی صادر می‌کنید که حقی برگردد اما آن رای را اجرا نمی کنید، این خودش بزرگترین فساد است. حالا دوستانی که می‌گویند در این فوتبال فساد وجود ندارد خودشان می‌دانند. من اخیرا برای طاهری هم نامه فرستادم و با جعفر کاشانی صحبت کردم اما هنوز چیزی حل نشده است. متاسفانه فوتبالیست ایرانی هرچقدر سر به زیرتر و آرام‌تر باشد بیشتر سرش کلاه می‌رود. این قانون فوتبال ماست.
خیلی تاسف‌آور است که بازیکنی که چندین بازی ملی دارد و تا روز آخر برای فوتبال کشورش زحمت کشیده نهایتش به اینجا می‌رسد. مثل اینکه در این فوتبال هر چه بیشتر بی اخلاق باشی کارت بهتر راه می‌افتد.
* پس با این شرایط که از فوتبال ایران ناراحت هستید اگر پیشنهادی باشد قبول نمی‌کنید در لیگ برتر سرمربیگری کنید؟
فعلا با این وضعیت که سخت است اما ایران کشورم است و دوست دارم که در کشورم کار کنم. منتها فعلا نه پیشنهادی بوده و نه تصمیمی گرفته‌ام.
* تعداد لژیونرهای ایران در اروپا کم شده است. علت را در چه می‌بینید؟
فوتبال ما در این چند سال افت کرده است. ما فکر می‌کردیم که بعد از جام جهانی تعداد بازیکنان بیشتری به اروپا می‌روند اما دیدیم که اینطور نشد. الان کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین بازیکنان بیشتری به اروپا می‌فرستند چرا که در کنار این ترانسفرها کار تبلیغات هم به سود آن باشگاه انجام می‌شود اما ایرانی‌ها این ویژگی را ندارند و مسلما کار سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر همین لژیونرهایی که در اروپا مشغول هستند هم دوست ندارند به ایران برگردند، چرا که کیفیت و امکانات اروپا را نمی‌توانند داشته باشند. باید مدتی صبر کنیم تا نسل فوتبال‌مان عوض شود. اولیور بیرهوف جمله خوبی گفت با این معنی که بازیکن بااستعداد خودش استعداد دارد اما مربی خوب و بزرگ باید ساخته شود. ما باید مربی‌سازی هم بکنیم و با چاپ مدرک و دوره‌های 5-4 روز نمی‌توانیم مربیان خوبی تربیت کنیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا