تبیان، دستیار زندگی
علم جدید هنوز هم با برخی از ویژگی های زیست شناختی و روان شناختی انسان درگیر است؛ پرسش هایی که باقی هستند و پاسخ علمی برای آنها پیدا نشده است. ده مورد از این رازها را برای شما بیان می کنیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده معمای شگفت درونِ من


علم جدید هنوز هم با برخی از ویژگی های زیست شناختی و روان شناختی انسان درگیر است؛ پرسش هایی که باقی هستند و پاسخ علمی برای آنها پیدا نشده است. ده مورد از این رازها را برای شما بیان می کنیم.

معما

1- توانایی سرخ شدن از شرم: پژوهشگران تا کنون هیچ توضیح روشنی در رابطه با این که چرا مردم با حس شرم سرخ می شوند و دچار حالت دست پاچگی شده و به دروغ متوسل می شوند نیافته اند. فرد در این حالت علائم خاصی به سایر افراد منتقل می کند و با زبان بدنش می گوید :" من دروغ گو هستم و تقلب می کنم".
در علم تنها یک فرضیه وجود دارد که ادعا می کند در چنین شرایطی این طبیعت است که باعث می شود مردم کمتر دروغ بگویند یعنی یک فرد دروغ گو با صورتی سرخ این پیام را به دیگرانی که در اطرافش حضور دارند مخابره می کند که نشان می دهد او آماده ی عذرخواهی است؛ و این حالت، سایرین را به بخشودن وی متمایل می کند. شاید هم توانایی سرخ شدن از شدت شرم باعث کاهش پرخاشگری در جامعه می شود.


2- خنده: هنوز هم روشن نیست که چه چیزی باعث می شود فرد بخندد و یا شاد باشد. به طور کلی احساسات مربوط به خنده متفاوتند. پژوهشگران معتقدند خنده برای حفظ تعادل جریان ذهن مانند رها شدن از استرس، نگرانی و عصبانیت ضروری است. خنده در بدن باعث تولید مواد نشاط افزا و ضد افسردگی می شود.


3- یک سوال خودمونی: در طول دوران حیات، انسان همه ی موهای خود را به مرور از دست می دهد اما موهای بخش هایی از بدن که در نقاط اجتماع غدد واقع شده اند هرگز از بین نمی روند و به اعتقاد دانشمندان موها در این بخش ها ابزار مناسبی برای پراکنش عطر بدن هستند.

4- در آرزوی ساخت یک شاهکار: انسان بدون لذت بردن از زیبایی نمی تواند زندگی کند؛ حتی اگر هیچ هدف خاصی برای استفاده از آن شیء زیبا نداشته باشد؛ اما در واقع چرا این اتفاق می افتد؟؟

پژوهشگران معتقدند زیبایی به شیوه ی خاصی به انسان ها کمک می کند که اشیایی را برای استفاده ی بهتر بسازند. برای مثال یک محیط راحت است که برای اکثر افراد زیبا، جذاب و جالب توجه به نظر می رسد اما یک محیط ناراحت، به عنوان محیطی زشت تلقی می شود. ساخت یک شاهکار مغز انسان را رشد می دهد و آن را به شکل موثرتری می سازد تا خود را با شرایط و وظایفی که بر عهده دارد تطبیق دهد.

زندگی برای دیگران ویژگی ذاتی انسان هاست. آن چه باعث می شود مردم به دیگران بدون در نظر گرفتن سود و فایده ای کمک کنند چیست؟ پژوهشگران تصور می کنند که نوع دوستی در هنگام انتخاب یک شریک مورد نیاز انسان است؛ هم در میان زنان و هم مردان. ارادت به دیگران انسان را در چشم جنس مخالف جذاب تر نشان می دهد

5- خرافات: هیچ عامل منطقی برای اعتقاد به خرافات وجود ندارد اما در واقع خرافات وجود دارند . این مساله به نظر شما متناقض نیست؟؟؟
روان پزشکان معتقدند ضرورت وجود خرافات بر پایه ی این خواسته  استوار است که می خواهیم بر هر موقعیت دشوار کنترل داشته باشیم. ما هنگامی خرافاتی تر می شویم که به مشکلی بر می خوریم و ترجیح می دهیم که علت را مشاهده ی گربه ی سیاه نحس بدانیم تا اشتباهات خودمان بپذیریم.


6- نوع دوستی: زندگی برای دیگران ویژگی ذاتی انسان هاست. آن چه باعث می شود مردم به دیگران بدون در نظر گرفتن سود و فایده ای کمک کنند چیست؟ پژوهشگران تصور می کنند که نوع دوستی در هنگام انتخاب یک شریک مورد نیاز انسان است؛ هم در میان زنان و هم مردان. ارادت به دیگران انسان را در چشم جنس مخالف جذاب تر نشان می دهد. 
همچنین پدر و مادر شدن فرایند پیچیده ای است و اجداد ما سعی می کردند همسری بیابند که پدر و یا مادر بهتری باشد. یک جلوه از خود گذشتگی نشان دهنده ی توانایی در بهترین شکل آن است تا  ژنهای مربوط به نوع دوستی در فرایند انتخاب تکاملی باقی بمانند.


7- یک عادت نامطلوب: اگرچه فرو بردن انگشت در بینی منجر به کنده شدن موهای ریز بینی که وظیفه ی آنها ممانعت از ورود غبار هوا به بینی است می شود ؛ هر کس از کوچک تا بزرگ ممکن است عادت به این کار داشته باشد( چه در خلوت و چه در ملاء عام) .
پژوهشگران در مورد این عادت معتقدند که معنای این عادت رازآلود در واقع در نتیجه ی آن نهفته است. برخی از افراد این ترشحات را می خورند. بله مشمئزکننده به نظر می رسد اما برخی پژوهشگران می گویند این کار سیستم ایمنی را بالا می برد! بینی تعداد بسیار زیادی از باکتری ها را فیلتر می کند و در خود نگه می دارد. حال تصور کنید که این حجم عظیم توده ی باکتری را به عنوان یک واکسن طبیعی وارد معده کنیم. از سوی دیگر دانشمندان نقش ماساژ بینی در افزایش فعالیت مغزی را مطرح می کنند.


8- بوسیدن : هیچ کس نمی داند چطور و چرا سنت بوسیدن به وجود آمده است. فرضیه های بسیاری در این زمینه مطرح شده اما کدام یک منطقی تر است؟ دانشمندان بر این باورند که شاید بوسه نوعی شیوه ی  واکسیناسیون بوده که توسط طبیعت ساخته شده است. بزاق دهان حاوی تعداد زیادی باکتری است و هشتاد درصد آن میان انسان ها مشترک است و فقط بیست درصد آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با بوسیدن این باکتری ها از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود و تولید مجدد سایر میکرو ارگانیسم ها، کمک به سیستم ایمنی بدن و شکل گیری پادتن ها را باعث می شود.


9- نوجوانی طولانی: حتی در نزدیک ترین حیوانات به انسان ، یعنی میمون های بزرگ، انتقال از دوره ی نوجوانی به بزرگسالی چندان طولانی نیست. در شامپانزه ها، بلوغ جنسی در سن 5 سالگی انجام می شود؛ یعنی زمانی که کودکی تمام شده است؛ اما در میان انسان ها، دوره ی نوجوانی از 11 تا 20 سالگی به طول می انجامد. چرا؟

علتی که پژوهشگران در توضیح آن بیان می کنند این است که دوره ی نوجوانی؛ دوره ی کسب آمادگی است. مدت زمان بلوغ بستگی به سطح توسعه ی اجتماعی دارد. هر چه این سطح توسعه اجتماعی بالاتر باشد فاصله ی میان پایان بلوغ و طلوع بلوغ نهایی بیشتر می شود.


10- رویاها: این که چرا ما در طی مدتی که به خواب می رویم چیزهایی را مشاهده می کنیم همواره مورد پژوهش دانشمندان قرار گرفته است . دلایل منطقی و علمی که بیان می شود متعددند، از نظر برخی ادیان در هنگام خواب روح از بدن به طور موقت جدا می شود و ما آن چیزهایی را می بینیم که روح مان در طی سفرش مشاهده می کند. اما به لحاظ زیست شناختی توضیحی که دانشمندان می دهند این است که هر 90 دقیقه مغز به صورت تصادفی تکانه های الکتریکی ارسال می کند و قسمت پیشانی مغز مسوول کار تجزیه و تحلیل است و سعی می کند این علائم را تفسیر کند و تنها راه برای تفسیر این تکانه ها رویا دیدن است. با این حال رویاها بی فایده هم نیستند؛ روان پزشکان بر این باورند که رویاها راهی برای درک بهتر خودمان و توضیح آرزوهای درونی و ترس های ما هستند. همچنین رویاها احتمالاً اطلاعاتی را که در طی روز دریافت می کنیم را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می کنند.


سمیه جولایی-دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی
بخش دانش و زندگی تبیان