تبیان، دستیار زندگی
برای ایجاد عادت های خوب غذایی باید از خودتان شروع کنید. اگر عادت های خوب غذایی را خودتان رعایت کنید، حتماً کودکان هم از شما تقلید می کنند و با شما همسو خواهند شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد عادات خوب غذایی در کودکان (1)


برای ایجاد عادت‌های خوب غذایی باید از خودتان شروع کنید. اگر عادت‌های خوب غذایی را خودتان رعایت کنید، حتماً کودکان هم از شما تقلید می‌کنند و با شما همسو خواهند شد...

تغذیه کودک

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از والدین تغذیه کودکان می‌باشد. والدین تلاش می‌کنند تا بهترین مواد غذایی و باکیفیت‌ترین غذاها را در اختیار کودکان قرار دهند. اما گاهی فضای غالب جامعه و تبلیغات مانع بزرگی برای دست‌یابی این گروه از والدین به اهدافشان می‌باشد. مسلماً نهادینه کردن عادت‌های غذایی خوب در کودکان، از بسیاری از بیماری‌های بزرگسالی پیشگیری می‌کند و زمینه را برای داشتن نسلی سالم و شاداب در آینده فراهم می‌آورد.

چرا ایجاد عادات غذایی خوب در کودکان اهمیت دارد؟
تغذیه سالم باعث تعادل انرژی، تیزهوشی و بهبود خلق‌وخو در کودکان می‌شود. البته تبلیغات تلویزیونی که برای هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های بیهوده و مضر می‌شود، کار را برای والدین مشکل می‌کند. در نتیجه نمی‌توانند عادت‌های خوب غذایی را در آن‌ها ایجاد نمایند. اما ناامید نباشید چون بیشترین تأثیر را در شیوه زندگی و عادات غذایی کودکان، والدین دارند. با ایجاد عادات صحیح تغذیه ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، پوکی استخوان و ... در بزرگسالی کاهش خواهد یافت.

 

چگونه می‌توان عادت‌های غذایی خوب را در کودکان ایجاد کرد؟

شما نمی‌توانید کودکتان را مجبور به خوردن شیر یا سبزیجات کنید، در حالی که خودتان به فراوانی از فست‌فودها و موادی با ارزش غذایی کم استفاده می‌کنید. بچه‌ها بسیار دوست دارند تا از بزرگ‌ترها تقلید کنند. پس اگر دوست دارید تا عادت‌های خوب غذایی را در کودکتان نهادینه کنید، دست به کار شوید و از خودتان شروع کنید.
1. به صورت منظم و سر ساعت خاصی وعده‌های غذایی را میل کنید. در بسیاری از خانواده‌ها وعده شام تنها وعده‌ای است که تمام اعضای خانواده بر سر آن حاضر می‌شوند. پس برای وعده شام جایگاه ویژه‌ای قائل شوید.
2. سعی کنید از غذاهای خانگی استفاده کنید و در منزل غذاهایتان را تهیه کنید. غذای رستوران‌ها مقادیر فراوانی نمک، شکر و چربی دارند.

غذای جدید را تنها هنگامی به کودک پیشنهاد دهید که به اندازه کافی استراحت کرده و خسته نیست. ولی گرسنه است

3. در خرید، آماده‌سازی و پخت غذاها کودکان را درگیر کنید. مسلماً آن‌ها دوست دارند تا از غذایی که خودشان درست کرده‌اند، بخورند.
4. خوراکی‌های سالم را جایگزین هله‌هوله‌های بیهوده کنید. به جای خرید انواع چیپس، پفک و بیسکوییت از خشکبار، برگه میوه‌ها، میوه‌های خشک‌شده، تخمه‌های غیر بوداده، مغزها، دانه‌های روغنی و ... استفاده کنید.
5. اگر قد و وزن کودکتان کم نیست او را مجبور نکنید تا غذایش را تا انتها بخورد. همچنین از غذا به‌عنوان پاداش یا تهدید استفاده نکنید.


چگونه می‌توان کودک را به خوردن غذاهای متنوع ترغیب کرد؟
1. غذای جدید را تنها هنگامی به کودک پیشنهاد دهید که به اندازه کافی استراحت کرده و خسته نیست. ولی گرسنه است.
2. در هر مرتبه تنها یک غذای جدید را ارائه دهید.
3. غذا خوردن را به یک سرگرمی جذاب تبدیل کنید.
4. غذاهای جدید را به همراه غذای مورد علاقه کودک سرو کنید، تا پذیرش آن در کودک بهتر باشد.
5. مواد غذایی جدید را اول خودتان بخورید. کودکان دوست دارند تقلید کنند.

گوسفند موزی

کودکان را ترغیب کنید که میوه و سبزی بیشتری مصرف کنند:
1. صورتکی میوه‌ای که سطح صورتش پر از کنجد، چشم‌هایش موز، بینی‌اش تکه‌ای هلو و به جای دهانش سیب باشد؛ کودکان را سر ذوق می‌آورد.
2. کیک‌های میوه‌ای که در درون آن از تکه‌های موز، سیب، آناناس، خرما، کشمش و .... تشکیل شده باشد؛ را در خانه درست کنید. همچنین می‌توانید پنکیک میوه‌ای برای کودکتان تهیه نمایید.
3. با کودکتان به میوه‌فروشی بروید و اجازه دهید کودکتان میوه انتخاب کند.
4. میوه‌هایی را در مخلوط‌کن بریزید و یک اسموتی خانگی خوشمزه برای کودکتان تهیه کنید. ترکیب موز، آناناس و هلو را امتحان کنید.
5. میوه‌های تازه را بشویید و در یخچال قرار دهید تا به راحتی برای کودکان در دسترس باشد.


شکر و نمک را محدود کنید
1. شیرینی‌جات را به طور کامل حذف نکنید.
2. غذاها را با شکر و نمک کمتری طبخ کنید.
3. از نوشیدنی‌هایی با شکر اضافه پرهیز کنید.
4. از مصرف غذاهای فرآیند شده اجتناب کنید.


چگونه می‌توان مصرف نمک را کاهش داد؟
1. از غذاهای فرآیند شده، بسته‌بندی، رستورانی و فست‌فودها اجتناب کنید. این مواد غذایی دارای مقادیر فراوانی سدیم پنهان هستند.
2. به جای مصرف سبزیجات بسته‌بندی و قوطی آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنید.
3. مصرف خوراکی‌های شور مانند چیپس، آجیل بوداده، تخمه بوداده، خیارشور، شورجات، ترشی جات و ... را محدود کنید.
4. مواد غذایی‌ای را خریداری کنید که بر روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد: بدون نمک یا کم‌نمک.


از غذاهایی که به خلق‌وخوی کودکان صدمه می‌زنند اجتناب کنید
برخی غذاها ممکن است باعث شوند تا اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی در کودکان تشدید شود. این مواد را بشناسید و از آن‌ها پرهیز کنید.
1. یکی از جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزی 4 فنجان یا بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنند، ریسک بیشتری برای ابتلا به افسردگی خواهند داشت.
2. کافئین فراوانی که در نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، قهوه یا برخی دیگر از نوشیدنی‌ها وجود دارد، اضطراب را در کودکان و نوجوانان تشدید می‌کنند و با قطع مصرف ممکن است احساس افسردگی در فرد ایجاد شود.
3. رژیمی که سرشار از غذاهای فرآیند شده، غذاهای سرخ‌کردنی، دسرهای شیرین، آرد تصفیه‌شده، فرآورده‌های گوشتی و ... باشد می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی و اضطراب را در کودکان افزایش دهد.


ادامه دارد...

بینه خوشنودی راد – کارشناس تغذیه
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: helpguide

مطالب مرتبط:
بچه ها را خوش خوراک بار بیاوریم!
تغذیه: 1000 روز اول، سرنوشت‌ساز
کودکتان بدغذاست؟ بخوانید
بچه‌ها را مجبور به تمام کردن بشقاب‌هایشان نکنید
10 ماده فوق مغذی برای کوچـولوهـا
بخورنخورهای کودکانه
تغذیه کودکان 2 ساله
5 ترفند ساده برای آموزش تغذیه‌ی درست به بچه‌ها
تغذیه مناسب در 6 ماهه دوم زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.