تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینکه در سال های اخیر، علاقه مندی گردشگران برای سفر به مناطق طبیعی و روستاهای هدف گردشگری بیشتر شده، بنابراین لازم است آموزش های لازم و اطلاع رسانی های کافی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار انجام شود تا گردشگران با قوانین و مباحث حقوقی گردشگری
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر با تور گردشگری چرا؟


با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، علاقه‌مندی گردشگران برای سفر به مناطق طبیعی و روستاهای هدف گردشگری بیشتر شده، بنابراین لازم است آموزش‌های لازم و اطلاع‌رسانی‌های کافی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار انجام شود تا گردشگران با قوانین و مباحث حقوقی گردشگری آشنا شوند


تور گردشگری

با قرار گرفتن در فصل تابستان و شروع سفر‌های تابستانی، به افراد علاقه‌مند به سفر و به ویژه افرادی که با تورهای گردشگری به مناطق مختلف ایران یا خارج از کشور سفر می‌کنند توصیه می‌شود برای سفر اقدام به برنامه‌ریزی کنند. مسافران باید در خصوص مقصد هدف، از قبل مطالعه کنند تا با اطلاعات کافی و آشنایی به زیرساخت‌ها، فرهنگ بومی منطقه، طبیعت، تاریخ و بسیاری موارد دیگر به مقصد مورد نظرشان بروند. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، علاقه‌مندی گردشگران برای سفر به مناطق طبیعی و روستاهای هدف گردشگری بیشتر شده، بنابراین لازم است آموزش‌های لازم و اطلاع‌رسانی‌های کافی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار انجام شود تا گردشگران با قوانین و مباحث حقوقی گردشگری آشنا شوند تا با یک آگاهی نسبی بتوان به پیشبرد اهداف توسعه گردشگری امیدوار بود. در گفت‌و‌گو با «محمد منظر‌نژاد» رئیس حقوقی کانون سراسری راهنمایان گردشگری در ایران، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداختیم.
• چگونه یک سفر توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی شکل می‌گیرد؟
امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و وجود عناصر مختلف در کنار یکدیگر می‌تواند محصول سفر را به ارمغان آورد. برای تولید محصولی به عنوان سفر بایستی عناصری چون هتل‌ها، وسایل نقلیه توریستی مانند اتوبوس، هواپیما و قطار، جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها و مجموعه‌های پذیرایی بین راهی، راهنمای گردشگری دارای مجوز و بسیاری از موارد دیگر در ارتباط با گردشگری را با یکدیگر هماهنگ کرد تا در ‌‌نهایت یک برنامه سفر شکل گیرد و نباید فراموش شود که هر کدام از این عناصر خود از قوانین و چارچوب‌های خاصی برخوردار هستند که کلیه گردشگران موظف به رعایت آن می‌باشند.
  اقامتگاه‌ها دارای مقررات و قوانین خاص خود می‌باشند و مسافرین موظف هستند کلیه قوانین مربوط به اقامت را رعایت نمایند و یا در خصوص بلیط قطار و هواپیما بایستی قوانین مربوط به همخوانی اسم مندرج در بلیط با کارت ملی مسافر را رعایت کنند که این موضوع به امنیت و بیمه مسافرین بر می‌گردد و رعایت کلیه اصول و قوانین می‌تواند سرانجام یک سفر را رقم زند. از همه مهم‌تر کلیه مسافرین بایستی الگوهای اخلاقی را در زمان ورود به مناطق طبیعی و تاریخی، روستا‌ها و همچنین خود تور یا سفر گروهی رعایت کنند و به حقوق اجتماعی همسفران اهمیت دهند.
• قوانین مربوط به ورود به مناطق طبیعی چیست؟
از آنجایی ‌که برخی از مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست می‌باشد بایستی گردشگران با رعایت اصول و قوانین زیست محیطی به این مناطق وارد شوند. در این‌ خصوص4 منطقه تحت نظارت سازمان محیط زیست می‌باشد که با عنوان مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان محیط زیست شناخته می‌شود.

خرید محصول سفر از شرکت‌های دارای مجوز، همراه با بیمه مسئولیت طبق تعرفه بیمه مسئولیت است و در صورت بروز حوادثی که مسئولیت آن برای شرکت خدمات مسافرتی احراز شود، مسافران تحت قرارداد می‌توانند با توجه به نظر کار‌شناس بیمه و طبق تعرفه‌های قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، از خدمات بیمه مسئولیت با توجه به سقف هزینه مشخص‌ شده استفاده کنند


این مناطق شامل: پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و آثار ملی طبیعی می‌باشند که افراد زحمت کش و توانایی با عنوان محیط بانان از این مناطق حفاظت می‌کنند. ورود به اینگونه مناطق با صدور مجوز‌های مربوطه از طرف سازمان محیط زیست امکان پذیر می‌باشد و گردشگران موظفند تا در زمان ورود به این مناطق به کلیه تذکرات محیط بانان توجه کنند. برای مثال از کندن هر گونه نمونه گیاهی و برداشت نمونه جانوری بپرهیزند و از مناطق مشخص (زون بندی) شده برای ورود به منطقه و بازدید از آن استفاده کنند.
• گردشگرانی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارند باید چگونه اقدام کنند؟
امروزه افراد زیادی برای اوقات فراغت و تعطیلات خود، سفر را به عنوان یک تفریح انتخاب می‌کنند. عده‌ای نیز سفر را به صورت هدفمند دنبال می‌کنند. با رشد و توسعه گردشگری در بخش‌های مختلف، می‌توان شاهد حضور گردشگران بسیاری در مناطق و مکان‌های متنوع کشور بود. اغلب گردشگران برای سفر‌های خود، تورهای گروهی را انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند به صورت گروهی و با استفاده از تسهیلات و خدمات برنامه‌ ریزی ‌شده از سوی شرکت‌های خدمات مسافرتی، از وقت و هزینه خود بهترین استفاده را ببرند.
  لذا این‌گونه گردشگران باید با حقوق خود در سفر‌ها آشنا باشند تا امنیت خود و خانواده را در سفر مهیا کنند. برای تحقق این هدف، ابتدا باید از شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و مجوز انجام سفرهای گروهی را نیز دارند، اقدام به خرید سفر کنند و هنگام خرید محصول سفر، قراردادی منعقد کنند که در آن، خدمات خریداری ‌شده در متن قرارداد ذکر شده باشد. همچنین، در طول سفر، راهنمایان دارای کارت معتبر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایشان را همراهی خواهند کرد.
• درباره فرآیند تاسیس دفا‌تر مسافرتی توضیح دهید.

سفر

صدور یا تمدید هرگونه مجوز تاسیس و ایجاد دفا‌تر خدمات مسافرتی دارای بند (ب) و نیز تعلیق یا لغو آن بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره کل‌های استان‌ها می‌باشد. تمامی دفا‌تر خدمات مسافرتی بند (ب) موظف به رعایت سیاست‌ها و خط ‌مشی‌های ابلاغی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند. لذا در این خصوص گردشگران بایستی با مجوز‌های مربوطه آشنا شوند. در ‌خصوص گردشگری و خدمات ایرانگردی و جهانگردی فقط شرکت‌هایی که دارای مجوز بند (ب) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و در خصوص سفر‌های زیارتی شرکت‌هایی که دارای مجوز بند (پ) از سازمان حج زیارت هستند و در خصوص صدور بلیط هواپیمای مسیر‌های داخلی و خارجی شرکت‌هایی که دارای مجوز بند (الف) می‌باشند می‌توانند فعالیت نمایند که در این خصوص برخی از شرکت‌ها دارای کلیه این مجوز‌ها بوده و می‌توانند در کلیه زمینه‌ها فعالیت نمایند. لذا مجوزهای مربوطه در سالن شرکت‌های واجد شرایط نصب بوده تا گردشگران از اصولی بودن فعالیت آن شرکت مطمئن باشند. همچنین قابل ذکر است در این شرکت‌ها افرادی با عنوان مدیران فنی که دارای گواهی و مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان هواپیمایی کشور حضور دارند که برنامه‌های سفر را مدیریت می‌نمایند.
• مزایای استفاده از این تور‌ها چیست؟
استفاده از خدمات و تسهیلات شرکت‌های دارای مجوز و پروانه بهره‌برداری این اطمینان خاطر را در مسافر ایجاد خواهد کرد که سفر با موازین و چارچوب‌های تعیین ‌شده اجرا می‌شود و راهنمای گردشگری دارای مجوز، ضمن ارائه اطلاعات جامع از اماکن و جاذبه‌ها، وظیفه دارد برنامه‌هایی را اجرا کند که از قبل تعهد شده است. خرید محصول سفر از شرکت‌های دارای مجوز، همراه با بیمه مسئولیت طبق تعرفه بیمه مسئولیت است و در صورت بروز حوادثی که مسئولیت آن برای شرکت خدمات مسافرتی احراز شود، مسافران تحت قرارداد می‌توانند با توجه به نظر کار‌شناس بیمه و طبق تعرفه‌های قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، از خدمات بیمه مسئولیت با توجه به سقف هزینه مشخص‌ شده استفاده کنند. همچنین، در خصوص گردشگرانی که به سفر‌های خارج از کشور سفر می‌کنند، بیمه‌ای جداگانه از طرف شرکت خدمات مسافرتی به صورت دفترچه ارائه می‌شود. مسافران باید همه مطالب مندرج در دفترچه را مطالعه و با آگاهی از مفاد آن در زمان بروز حوادث اقدام کنند.

اقامتگاه‌ها دارای مقررات و قوانین خاص خود می‌باشند و مسافرین موظف هستند کلیه قوانین مربوط به اقامت را رعایت نمایند و یا در خصوص بلیط قطار و هواپیما بایستی قوانین مربوط به همخوانی اسم مندرج در بلیط با کارت ملی مسافر را رعایت کنند .


• گردشگران چگونه با قوانین مقررات کشوری بیگانه آشنا می‌شوند و تا چه حد ملزم به اجرای آن قوانین هستند؟
این اصلی جهانی و پذیرفته ‌شده است که هر خارجی به قوانین و مقررات کشور میزبان احترام گذارد. در سفر‌های داخلی و خارجی، همه مسافران موظف به رعایت قوانین و مقررات، چارچوب‌های قانونی و دستورالعمل‌های تعیین‌ شده هستند و می‌توانند با انجام مطالعه و تحقیق کافی قبل از سفر و شرکت در جلسات توجیهی که شرکت‌های خدمات مسافرتی برگزار می‌کنند، با قوانین و فرهنگ مقصد سفر آشنا شوند و راهنمای خود را برای انجام سفر همراهی و یاری کنند.
• آیا گردشگران می‌توانند به هر منطقه‌ای وارد شوند یا عکس‌برداری کنند؟
از آنجا که در هر سفر، مقصدی مورد نظر است و در هنگام بازدید از اماکن تعیین ‌شده نیز از مناطق مختلفی می‌گذریم، باید خود را موظف به رعایت اصول و الگوهای اخلاقی کنیم. با مطالعه در خصوص مقصد، می‌توان با فرهنگ و سنت‌های منطقه هدف و مقصد آشنا شد و در نتیجه باید خود را موظف به رعایت همه اصول کنیم. در بعضی از مناطق و روستاهای هدف، برای عکس‌برداری حتی از اماکن تاریخی باید کسب اجازه کنیم. قبل از ورود به سایت‌های تاریخی نیز باید به تابلو‌های راهنما و تذکرات توجه کنیم. برای مثال، در بسیاری از موزه‌ها عکس‌برداری با فلاش ممنوع است. گردشگران باید به این موضوعات و قوانین توجه کنند، چرا که در بعضی از کشور‌ها، رعایت نکردن چنین مقرراتی، مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت.

حنانه سماواتی
بخش حقوق تبیان


مطالب مرتبط:

چه كسانی«خروج ممنوع‌»می‌شوند؟
مساله این است:خروج دختران از کشور!