تبیان، دستیار زندگی
مطمئنا علاقه مند هستید تا یک رابطه عاقلانه و خوب با همسرتان داشته باشید. سعی می کنید، زیبایی رابطه تان رنگ نبازد و مانند روزهای اول باشد اما گاهی احساس می کنید استحکام زندگی تان کم شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راههایی برای بهبود روابط


مطمئنا علاقه مند هستید تا یک رابطه عاقلانه و خوب با همسرتان داشته باشید. سعی می کنید، زیبایی رابطه تان رنگ نبازد و مانند روزهای اول باشد اما گاهی احساس می کنید استحکام زندگی تان کم شده است...

خوشبختی

حال سوال این است، در دنیای امروز که به واسطه رواج دنیای مجازی و افزایش روز افزون سرعت ارتباطات رابطه زن و شوهری شکننده تر شده است، چه راههایی برای استحکام رابطه زوجین وجود دارد؟ اگر می خواهید رابطه خوب و عاقلانه ای با همسرتان داشته باشید، 5 قاعده زیر را بخوانید و بر طبق آن ها رفتار کنید:


به انتخاب تان احترام بگذارید
قبل از اینکه چیزی را انتخاب کنیم به خیلی مسائل فکر می کنیم، بالا و پایین می کنیم، جستجو می کنیم و در نهایت آن چیزی را انتخاب می کنیم که به نظرمان بهترین است. ازدواج مهمترین و حساس ترین انتخاب هر فردی است. ازدواج یعنی انتخاب رابطه با یک نفر برای ادامه دادن و ساختن زندگی. با این حساب می توان گفت که نقض احترام به رابطه زناشویی در واقع بی احترامی به خود است چرا که فرد نقض کننده توانایی و شعور خود در انتخاب را زیر سوال برده است. زن و شوهرهایی که به احترام انتخاب شان نسبت به هم وفادار می مانند بیش از آنهایی که خیانت می کنند احساس آزادی می کنند، چون به طور کلی آنها کسانی هستند که خودشان را مالک محترم انتخاب هایشان می بینند نه مستأجر آنها.

خودتان باشید
معیارهای شما در زندگی مشترک چه چیزهایی هستند؟ صادق بودن، قابل اعتماد بودن، مهربان بودن، وفادار بودن؟ اگر شما هم برای خودتان معیارهای خوب و درستی دارید همواره طبق آنها رفتار کنید و کاری به این نداشته باشید که همسرتان به تازگی چه معیارهایی پیدا کرده و یا چه رفتاری می کند. این کار غیر از اینکه باعث می شود همسرتان شما را به عنوان انسانی با ثبات و قابل اعتماد بشناسد و سعی کند رفتار بهتری داشته باشد، سبب افزایش انسجام شخصیتی تان شده و حس شما را نسبت به خودتان بهبود خواهد بخشید.

زن و شوهرهایی که به احترام انتخاب شان نسبت به هم وفادار می مانند بیش از آنهایی که خیانت می کنند احساس آزادی می کنند

اجتناب از وضع قوانین غیر واقع بینانه
در دنیای ازدواج باید طرف مقابل را همانطور که هست پذیرفت. اگر فردی همسرش را آن طور که هست نپذیرد و بخواهد به منظور تغییر دادن رفتارهای او قاعده هایی برای وی تعیین کند، باید به هزینه های این کار هم توجه داشته باشد. چرا که این احتمال وجود دارد که او با وضع این قوانین رفتارهای همسر را محدود کرده و خصیصه های منحصر بفرد او را زیر سوال ببرد و او را به آدم دیگری تبدیل کند که نه مورد تمایل همسر است و نه مطلوب خود او. چنین کسی باید بداند رابطه ای که بر اساس دستکاری ویژگی های همسر و وضع قوانین متعدد بنا می شود پایه محکمی ندارد و هر لحظه احتمال فرو ریختن آن می رود. از این رو لازم است قبل از وضع هر قانونی برای همسر از خود بپرسیم: «آیا این قوانین با روحیات منحصر بفرد همسرم همخوانی دارد؟»، «آیا با این قوانین دارم رابطه مان را به یک فضای پر از رنجش تبدیل می کنم؟»

دروغ نگویید
دروغ  ریشه همه بدی هاست، آدم دروغگو اول به خودش دروغ می گوید و بعد به دیگران. به همین دلیل هرگز به معنای واقعی موفق نمی شود. کسی که به همسرش دروغ می گوید به حقوق انسانی او تعدی کرده و بذر بی اعتمادی را در زندگی شان می کارد. زندگی مشترکی که در آن اعتماد کم رنگ باشد هم که دیگر تکلیفش معلوم است.


اجتناب از وابستگی خیالی
وابستگی خیالی وضعیتی است که در آن توهم به هم چسبیده بودن زوجین جایگزین ارتباط واقعی آنها می شود. این مسئله موجب می شود زوجین فردیت شان را فدای یک هویت مشترک کاذب کنند. همچنین ایجاد محدودیت های متعدد برای همدیگر سعی کنند طرف مقابل را به قالب نقش خاصی که دوست دارند در بیاورند. در وابستگی خیالی داشتن استقلال ذهنی و ویژگیهای منحصربفرد معنایی ندارد و زن و شوهر به خیال خودشان یکی شده اند. زوج هایی که به دام وابستگی خیالی می افتند همدیگر را آزار می دهند چون انتظار ایفای نقش ذهنی خود را جایگزین عشق و عاطفه واقعی می کنند و از ویژگی هایی که اول بار آنها را مجذوب یکدیگر کرده بود دور می شوند.

راحله فلاح
بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط
با خودتان و همسرتان چند چندید؟
3 "نون" که عشق‌تان را خراب می‌کند
راز ارتباط های ماندگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.