تبیان، دستیار زندگی
اکثر مردم معتقدند که خودروی شخصی شان تمیزتر و بهداشتی تر از وسایل نقلیه ی عمومی است، غافل از اینکه همین ماشین شخصی نیز می تواند منبع آلودگی ها و میکروب ها باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین تان می تواند لانه میکروب ها شود


اکثر مردم معتقدند که خودروی شخصی شان تمیزتر و بهداشتی تر از وسایل نقلیه ی عمومی است، غافل از اینکه همین ماشین شخصی نیز می تواند منبع آلودگی ها و میکروب ها باشد. محققان انگلیسی در این خصوص  به نتایج جالب توجهی دست یافته اند که در ادامه می خوانید.

تمیز کردن ماشین شخصی

ماشین می تواند لانه ای برای تجمع میکروب ها باشد، بویژه اینکه خیلی از افراد عادت ندارند ماشین خود را به طور مرتب تمیز کنند.


نتایج بررسی هایی که با همکاری میکروبیولوژیست های دانشگاه ناتینگهام بریتانیا انجام شده است نشان می دهد که ردپای زیادی از میکروب ها و باکتری های خطرناک مانند استافیلوکوک یا اشرشیا کولی (ای کولای) در ماشین های شخصی پیدا شده است.


به خاطر اینکه خیلی از افراد عادت دارند در ماشین خود غذا بخورند و بیاشامند. در نتیجه خرده های مواد غذایی دیگر در گوشه و کنار ماشین ریخته می شود.


نتایج پژوهشی که روی دو هزار داوطلب انجام شده است نشان می دهد که از هر بیست راننده، یک نفر زیر صندلی خود خرده های مواد غذایی را می یابد.

امکان انتشار باکتری ها و میکروب ها در ماشین های شخصی کمتر از وسایل نقلیه عمومی نیست

با این حال نتایج بررسی ها نشان می دهد که خیلی از افراد از وضعیت بهداشتی نامناسب اتومبیل خود احساس نارضایتی ندارند و از هر چهار نفر یک نفر داخل ماشین خود را آن هم هر سه ماه یکبار تمیز می کند.


در نهایت اینکه متخصصان به این نتیجه رسیدند 3.5 درصد راننده ها، افراد بیمار را با ماشین خود جابه جا کرده اند و همچنین برخی از این افراد حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را در ماشین شخصی خود حمل کرده اند.


به همین دلیل نیز امکان انتشار باکتری ها و میکروب ها در ماشین های شخصی کمتر از وسایل نقلیه ی عمومی نیست. 

در نتیجه توصیه می شود بعد از پیاده شدن از ماشین خود، حتما دست های خود را به دقت شسته و خشک کنید، چون همین ماشین نازنین که هزینه ی زیادی برای خرید آن کرده اید و جانش به جان تان بسته است، می تواند شما را بیمار کند.

فاطمه مهدی پور
بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:
آلودگی هوای داخل خودرو و راه های مقابله با آن
از کولر ماشین درست استفاده کنید
کولر ماشین فقط خنک نمی‌ کند
توصیه‌هایی برای رانندگان در تابستان
عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی
16توصیه برای رانندگی در شب
رانندگی هنگام خواب آلودگی!
کدام سالمندان نباید رانندگی کنند؟
توصیه‌های پزشکی به رانندگان
چه خطراتی سلامت راننده‌ها را تهدید می‌کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.