تبیان، دستیار زندگی
آیا تاکنون به این فکر کرده اید که مواد غذایی شبیه به اعضای بدن هستند و چرا؟ چرا برخی مواد غذایی برای برخی از قسمت های بدن مفید هستند و برای برخی دیگر نه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شباهت مواد غذایی با اعضای بدن و اثرات آن‌ها


آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که مواد غذایی شبیه به اعضای بدن هستند و چرا؟ چرا برخی مواد غذایی برای برخی از قسمت‌های بدن مفید هستند و برای برخی دیگر نه؟

هیچ‌چیز در دامن مادر همه‌ی ما یعنی زمین بیهوده و اتفاقی آفریده نشده است. هر پدیده‌ای معنی و دلیل خود را دارد. در این مطلب 11 ماده‌ی غذایی که شباهت زیادی به برخی ارگان‌های بدن را دارند معرفی کرده و تأثیر آن‌ها روی هر یک از این اعضا را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

هویج و چشم

هویج و چشم
هویج یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده مفید برای سلامتی است. مهم‌تر از همه اینکه هویج شهرت زیادی در تقویت قوه‌ی بینایی دارد. چون سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های A،C،B1،B3،B6،B9،E و K و همچنین کولین و مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و فسفر است. این مواد مغذی به‌ویژه برای سلامت چشم‌ها مفید است. بهتر است بدانید اگر بدن ما حاوی ویتامین A نباشد از مشکل شب‌کوری رنج خواهیم برد. مواد مغذی موجود در هویج همچنین باعث پیشگیری از آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می‌شود. کافی است یک حلقه از هویج را بریده و با دقت به آن نگاه کنید. خودتان شکل چشم انسان را در آن پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید در این هویج حلقه شده خط و خطوطی را ‌بینید که شباهت زیادی به مردمک و عنبیه دارد. شما می‌توانید به هر نوعی که دوست دارید چه به صورت پخته و خام از خواص هویج بهره ببرید. هویج پخته شده نیز خواص آنتی‌اکسیدانی خود را از دست نداده و برای چشم‌ها مفید است. هویج همچنین حاوی کربوهیدرات و فیبر بوده و فاقد هر نوع چربی اشباع‌شده و کلسترول است. هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی مفید 40 کیلوکالری دارد. بنابراین یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده برای کنترل وزن نیز محسوب می‌شود.

توت‌فرنگی و دندان

توت‌فرنگی و دندان
همان‌طور که در تصویر می‌بینید، دندان و داخل توت‌فرنگی شبیه هم هستند. توت‌فرنگی‌ها نه‌تنها برای سفید شدن دندان‌ها مفید هستند بلکه برای ارتقای سلامت دندان‌ها نیز کارایی دارند؛ به خاطر اینکه باعث سلامت لثه‌ها و حفره‌ی دهان می‌شوند.


زنجبیل و معده

زنجبیل و معده
قرن‌هاست که در طب مشرق زمین برای تسکین معده درد و دردهای شکمی از زنجبیل استفاده می‌کنند. کافی است نگاهی به شکل زنجبیل تازه بیندازید و آن را با فرم معده مقایسه کنید. زنجبیل خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد و در بهبود و درمان حالت تهوع مفید است و باعث تقویت معده می‌شود.


گوجه‌فرنگی و قلب

گوجه‌فرنگی و قلب
اگر به گوجه‌فرنگی که از وسط به دو نیم شده است نگاه کنید متوجه حفره‌های مختلف آن می‌شوید که میزبان دانه‌های آن هستند. این حفره‌ها و تقسیم‌بندی آن‌ها شباهت زیادی به قلب انسان دارند.

گوجه‌فرنگی سرشار از ترکیبی به نام لیکوپن است. این رنگدانه‌ی گیاهی با اثرات کلسترول مقابله کرده و محافظ قلب محسوب می‌شود. توجه داشته باشید مواد غذایی دیگری که قرمزرنگ نیستند مانند جعفری نیز برای ارتقای سلامت قلب مفیدند.


لوبیا و کلیه

لوبیا و کلیه‌ها
شباهت ظاهری بین لوبیا و کلیه‌ها بسیار واضح است. این مواد غذایی تأثیر زیادی در تمیزی کلیه‌ها دارند. در طب سنتی چینی از لوبیا برای بهبود و تقویت عملکرد کلیه‌ها استفاده‌ی زیادی می‌شود.

پرتقال و سینه


پرتقال و غدد پستانی
پرتقال، لیموترش و گریپ‌فروت شباهت زیادی با سینه دارد. باید بدانید که این میوه‌های آبدار و مفید باعث خون‌رسانی و درناژ لنفاوی طبیعی غدد پستانی شده و مانع از رشد سلول‌های سرطانی در این ارگان‌ها می‌شود.

انجیر و اندام تناسلی

انجیر و اندام‌های تناسلی
انجیر باعث افزایش میل جنسی و باروری در خانم‌ها و همچنین آقایان می‌شود. این میوه حاوی میزان زیادی ویتامین B6 است که باعث افزایش ترشح سروتونین (هورمون سرخوشی و لذت) می‌شود.


گردو و مغز

گردو و مغز
گفته می‌شود که گردو یکی از میوه‌های خشک ایده آل برای مغز است. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است. مسئله‌ی شگفتی‌آور چین و چروک‌های موجود روی این ماده‌ی غذایی است که شباهت زیادی به فرم مغز انسان دارد. کاملاً روشن است که گردو باعث تحریک و رشد ناقل‌های عصبی شده و به حفظ تعادل شیمیایی مغز کمک می‌کند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف گردو به صورت منظم و متعادل به پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند افسردگی و زوال عقل کمک زیادی می‌کند.

آووکادو و رحم

آووکادو و رحم
شکل آووکادو شباهت زیادی به رحم زنانه دارد. جالب‌تر اینکه آووکادو تأثیر زیادی در سلامت خانم‌ها دارد. باید بدانید که این میوه‌ی خوشمزه حاوی میزان زیادی اسیدفولیک است که به افزایش بارداری کمک می‌کند. علاوه بر این اسیدفولیک به کاهش امکان بیماری دیسپلازی گردن رحم که یک بیماری پیش-سرطانی است کمک می‌کند. نکته‌ی جالب توجه این است که مدت زمان رسیدن کامل آووکادو نه ماه است درست همان مدت زمانی که جنین در زهدان مادر مانده و آماده‌ی تولد می‌شود.

کرفس و استخوان

کرفس و استخوان‌ها
کرفس شبیه استخوان بدن انسان است و تأثیر مستقیمی در افزایش استحکام استخوان‌ها دارد. استخوان رادیوس یا زند اعلی و استخوان زند زیرین ساعد درست مانند یک شاخه کرفس بلند و نازک است. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان زیادی سیلیسیوم است که برای تقویت بافت استخوانی فوق‌العاده عمل می‌کند. علاوه بر این کرفس حاوی کلسیم نیز هست که برای تقویت استخوان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته‌ی جالب توجه این است که استخوان‌ها نیز مانند کرفس از 23 درصد سدیم تشکیل شده‌اند.

موز و دست

موز و دست
موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است که موجب حفظ سلامت مفاصل و پیشگیری از تخریب عضلانی می‌شود. علاوه بر این شکل ظاهری آن مانند دست و انگشتان آن است.

خوشبختانه طبیعت با زبان بی‌زبانی به ما می‌گوید که با چشم باز به اطراف خود نگاه کنید و نشانه‌های عظمت پروردگار را بیش از پیش ببینیم. اگر می‌خواهید مفاصل سالم‌تری داشته باشید حتماً موز را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
بچه گانه: کدام غذا برای کدام عضو؟

5 ماده غذایی که باعث تغییرات فیزیولوژیکی می شوند
4 آنتی بیوتیک صددرصد طبیعی 
رمزگشایی از سلامت بدن با هوس‌های غذایی 
«سوپرمن‌های» دنیای تغذیه
این 17 ماده‌ی غذایی را با خیال راحت بخورید
6 ماده‌ی غذایی: سالم‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید
چند تا از قهرمانان غذایی
10 درمان خانگی برای 10 بیماری
با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید
10گام موثر برای سلامت جسم و جان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.