تبیان، دستیار زندگی
مصرف غذاهای فریز و سرخ شده به صفراوی مزاج ها آسیب می رساند و این افراد باید از مصرف نوشیدنی های گرم پرهیز کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخورنخورهای صفراوی مزاج‌ها


مصرف غذاهای فریز و سرخ‌شده به صفراوی مزاج‌ها آسیب می‌رساند و این افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند.

صفراوی مزاج

صفراوی‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند اما در زمستان احساس خوبی دارند و معمولاً زیاد در زمستان لباس زیاد نمی‌پوشند و با خوردن غذاهای با طبع گرم حالشان بد می‌شود.  افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است.

مفیدها برای صفراوی مزاج‌ها
صفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک و دارای PH زیر 7.2 استفاده کنند.

عرق کاسنی و عرق شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.

همچنین مصرف ترشی که حالت اسیدی دارد از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.
بهترین مواد غذایی برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو، سبزیجات از جمله اسفناج، گشنیز و لیموترش است.
همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

مضرها برای صفراوی مزاج‌ها
صفراوی مزاج‌ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای افراد صفراوی مزاج ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند.
چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌هاست.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز، همه غذاهای ساندویچی، خربزه، آناناس و طالبی نیز برای صفراوی‌ها زیان‌آور است.

علت ممنوع بودن غذاهای دارای طبیعت گرم و خشک برای افراد صفراوی مزاج این است که PH این غذاها و نیز PH کبد بالاست و استفاده از این مواد باعث افزایش دمای کبد و ترشح زیاد صفرا و در نتیجه ایجاد راه‌بندان در مجاری کبد می‌شود. این حالت موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا می‌شود و علائمی نظیر یبوست، زرد شدن چهره و دردهای شدید در ناحیه راست بدن در زیر دنده‌های راست را ایجاد می‌کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
فارس - سیدعلی ابوالحبیب، محقق طب اسلامی
ایسنا - دکتر فاطمه زارعی، پژوهشگر طب سنتی

مطالب مرتبط:
رژیم‌های مناسب برای مزاج‌های مختلف
گرم مزاجان بخوانند
این «سردی ات می کند» دقیقاً یعنی چه؟!
بخور و نخورهای سردمزاج ها
سردی مزاج از علل عمده چاقی است
بخور نخورهای طب سنتی
سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند
مزاج هر انسانی چه می‌طلبد؟
طب سنتی و خواص غذاها
پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود
غذا زیر ذره‌بین طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.