تبیان، دستیار زندگی
گوشی های هوشمند علاوه بر تاثیرات زیادی که بر زندگی انسان ها گذاشتند صنعت عکاسی را نیز با تغییرات چشمگیری رو به رو کردند. هنر عکاسی که زمانی در انحصار عده ای محدود قرار داشت با رواج استفاده از گوشی ها به زندگی افراد زیادی راه یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام گوشی ها دوربین بهتری دارند؟


گوشی های هوشمند علاوه بر تاثیرات زیادی که بر زندگی انسان ها گذاشتند صنعت عکاسی را نیز با تغییرات چشمگیری رو به رو کردند. هنر عکاسی که زمانی در انحصار عده ای محدود قرار داشت با رواج استفاده از گوشی ها به زندگی افراد زیادی راه یافت.
گوشی های هوشمند علاوه بر تاثیرات زیادی که بر زندگی انسان ها گذاشتند صنعت عکاسی را نیز با تغییرات چشمگیری رو به رو کردند. هنر عکاسی که زمانی در انحصار عده ای محدود قرار داشت با رواج استفاده از گوشی ها به زندگی افراد زیادی راه یافت. به طوری که دیگر وجود دوربین در این ابزار هوشمند، امتیاز محسوب نمی شود بلکه وجود آن به دلیل جایگاهی که در زندگی انسان ها دارد، به امری ضروری تبدیل شده است.

دوربین های حرفه ای عکاسی از نظر کارایی با دوربین های موبایل قابل مقایسه نیستند اما به دلیل سهولت در حمل و گستردگی استفاده از گوشی های هوشمند، دوربین های موبایل جای خود را در زندگی روزمره ما باز کرده اند. کاربردها متنوعی چون عکاسی از مناظر و طبیعت، عکاسی پرتره و سلفی، تصویربرداری از حوادث و وقایع روزمره و حتی عکس برداری از تابلو اعلانات و یا جزوه درسی همکلاسی ها در دانشگاه! بنابراین قبل از انتخاب دوربین مورد نظر از بین گزینه های موجود، بهتر است ابتدا نحوه کاربری خود را شناسایی کنیم و نسبت به آن پا در میدان انتخاب بگذاریم.

در ادامه به بررسی دوربین گوشی هایی می پردازیم که اهتمام خود را برای بهبود کیفیت این بخش به کار گرفته اند. Sansung Galaxy K Zoom که به طور خاصی بر قدرت عکاسی تمرکز دارد. Nokia Lumia 1020 و HTC One M8 که هر دو مدعی نوآوری در این زمینه هستند. iPhone که خود را محبوب ترین کمرافون می داند و در نهایت Sony Xperia Z3 که با استفاده از سایز مناسب سنسور و لنز G سونی، گامی در جهت نزدیک کردن دوربین موبایل و دوربین های عکاسی برداشته است.

Apple iPhone 6 plus

دوربین گوشی

اپل مدت هاست که بر به کارگیری دوربین های 8 مگاپیکسلی در آیفون هایش پافشاری می کند و لزوما ارتباطی بین افزایش بی رویه پیکسل ها و افزایش کیفیت تصاویر نمی بیند. اگرچه ممکن است به دلیل اندازه بزرگ iPhone 6 plus میزان کنترل در هنگام عکاسی اندکی کاهش یابد اما درعوض iOS 8 کنترل بسیار خوب بر میزان نور دارد. رابط کاربری دوربین بسیار کارآمد و استفاده از آن آسان است. سرعت فوکوس بالاست و فقط در نور کم است که iPhone 6 اپل برای فوکوس مجدد تقلا می کند. گرفتن تصاویر کلوزآپ (نزدیک) با آیفون چندان رضایت بخش نیست و شاید اپل باید بهبود عکاسی ماکرو را در نسل بعدی آیفون های خود مدنظر قرار دهد اما درعوض رنگ ها در تصاویر، گرم و طبیعی به نظر می رسند. عملکرد این دوربین در نور کم خوب است و کمترین نویز را دارد.

علاوه بر این دوربین 6 Plus در آفتاب و شرایط پرنور نیز حرفی برای گفتن دارد و می تواند تصاویر قابل قبولی را ثبت کند، به عبارت دیگر Over Exposed یا نورگیری بیش از اندازه جزییات کمتری را نسبت به سایر رقبا قربانی می کند عملکرد این دوربین در عکاسی رو به آفتاب مطلوب است، بنابراین اگر معمولا سوژه های خود را در هوای آفتابی و در فضای باز شکار می کنید، روی آیفون اپل حساب کنید.

دوربین اصلی این گوشی چهار میلیون پیکسل دارد. در این دوربین از تکنولوژی «اولتراپیکسل» استفاده شده است که گفته می شود با به کارگیری پیکسل های بزرگ تر توانایی جذب نور بالا را داراست. این فناوری در نور مناسب عملکرد خوبی داشته و حتی از دوربین هایی که مگاپیکسل بیشتری دارند پیشی می گیرد. با این دوربین جزییات به خوبی ثبت می شوند و حتی به دلیل کیفیت مناسب، امکان چاپ عکس ها نیز وجود دارد.

اپل مدت هاست که بر به کارگیری دوربین های 8 مگاپیکسلی در آیفون هایش پافشاری می کند و لزوما ارتباطی بین افزایش بی رویه پیکسل ها و افزایش کیفیت تصاویر نمی بیند.

M8 امکان دسترسی سریع به اپلیکیشن های دوربین را با فشردن کلید ولوم فراهم کرده و نیز با انتخاب سه نقطه در گوشه سمت چپ صفحه نمایش امکان کنترل بالانس رنگ سفید، ISO و نور در دسترس کاربر قرار می گیرد. عملکرد این دوربین در حالت اتوماتیک نیز قابل قبول است. سرعت اتوفوکس بالاست اما در برخی موارد اتوفوکس ها از دقت لازم برخوردار نیستند.

عکاسی ماکرو و ثبت تصاویر کوچک عملکرد خوبی از این دوربین به نمایش می گذارد به طوری که می توان از آن در عکس برداری از جزوات و نوشته ها استفاده کرد، اما باید توجه داشت که در این نوع عکاسی برای حصول نتیجه بهتر، دوربین باید کاملا ثابت بماند. بنابراین اگر به دنبال عکاسی از سوژه های کوچک هستید و یا در زندگی دانشجویی بسر برده و معمولا به جای کپی کردن جزوه ها از آنها عکس می گیرید، این گوشی کار شما را آسان می کند. برای این کار نور کافی و مناسب از ملزومات است، در حین عکاسی از متون از فلش استفاده نکنید و دقت کنید که دوربین شما در فاصله مناسب از نوشته ها قرار گیرد. صفحات نیز باید کاملا صاف در مقابل دوربین قرار گیرند تا سایه و یا انحنا در محل اتصال برگ ها، از کیفیت تصاویر نکاهد. برای رسیدن به نتیجه بهتر در این نوع کاربری شاید به دو دست اضافه نیاز پیدا کنید!

Sony Xperia Z3

دوربین گوشی

دوربین Z3، 20 مگاپیکسلی است که سنسور 2.3/1 اینچی آن از همان نوعی است که در دوربین های سایبرشات سونی به کار رفته، با این تفاوت که این بار برای استفاده در گوشی هوشمند بهینه شده است. لنز 25 میلیمتری به کار رفته در آن به سری G سونی تعلق دارد، دریچه این لنزها عریض و قابلیت جذب نور در آنها بالاست. بنابراین می توان انتظار داشت که این دوربین کارایی خوبی در نور کم از خود نشان می دهد. میزان ISO در این گوشی برای اولین بار در تاریخ گوشی های هوشمند به 12800 رسیده که این درجه از حساسیت در نور کم تا حد ممکن، از تار شدن تصاویر جلوگیری می کند و به کاربر اجازه می دهد تا بدون استفاده از فلاش عکس های طبیعی تری به ثبت برساند. سرعت این دوربین در ثبت تصاویر بالاست و به راحتی در کسری از ثانیه می توان سوژه مورد نظر را شکار کرد.

قابلیت تغییر حالت از Superior Auto به حالت Manual در دوربین Z3 وجود دارد اما دست کاربر آنچنان که انتظار می رود در تنظیمات دستی باز نیست. با این وجود این امکان تنها راه دستیابی به عکاسی با کیفیت 20 مگاپیکسل است. قابلیت تنظیم ISO، بالانس رنگ سفید و میزان نور در این دوربین، محبوبیت بیشتری به آن می بخشد. خروجی رنگ ها و میزان و وضوح جزییات در تصاویر در حد خوبی قرار دارد. سرعت و دقت اتوفوکوس در این دوربین، عکاسی را برای کاربر راحت تر می کند. ثبت تصاویر ماکرو در این دوربین نسبتا خوب است. سوژه های کوچک و با جزییات زیاد می توانند با خیال راحت در مقابل دوربین Z3 قرار گیرند.

بنابراین عکاسی در نور ضعیف از قابلیت های Z3 است چرا که قابلیت دستیابی به ISO 12800 در این دوربین وجود دارد اما تنظیمات این قیمت از دسترس کاربر خارج شده و دوربین با توجه به شرایط حساسیت بالا- مثلا در شرایط نوری بسیار ضعیف که امکان فعال کردن فلاش توسط کاربر وجود ندارد- این بخش را تنظیم و فعال می کند. محدودیت دیگر در حالت HDR پیش می آید به طوری که این گزینه زمانی که دوربین در رزولوشن 20.7 مگاپیکسل قرار دارد فعال نمی شود و برای استفاده از آن باید رزولوشن دوربین را به 8 مگاپیکسل کاهش داد.

بنابراین اگر عکاسی در شب جزو مواردی است که زیاد با آن رو به رو می شوید می توانید به Z3 اعتماد کنید اما برای حصول نتیجه بهتر در تاریکی، رعایت نکات زیر مفید خواهدبود. اگر سوژه در فاصله زیادی از دوربین شما قرار دارد از فلش استفاده نکنید. حتی قوی ترین فلش ها هم در صورت فاصله زیاد با موضوع عکاسی، کارآمد نیستند، با دور شدن از سوژه، نور کمتری از فلش به سوژه می رسد و با نزدیک شدن بیش از حد به آن، نور دریافتی توسط سوژه افزایش می یابد.

در هر دو حالت کیفیت عکس به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. فاصله مناسب برای به کارگیری فلش در دوربین های گوناگون، متفاوت است و بهتر است در فواصل مناسب به کار گرفته شود.

به کارگیری تنظیمات مناسب در دوربین و همچنین استفاده از اپلیکشن های مرتبط می تواند کیفیت ثبت تصاویر در تاریکی را تا حدود زیادی افزایش دهد. به شرط این که این تنظیمات و برنامه ها به درستی به کار گرفته شود.

Nokia Lumia 1020

دوربین گوشی

در بین گوشی های دوربین محور، Nokia Lumia 1020 با سنسور 41 مگاپیکسلی خود برای رقابت با رقبا به میدان آمده است.

در نگاه اول ممکن است این رزولوشن، بسیار بالا به نظر برسد اما واقعیت این است که در این دوربین پیکسل ها در گروه هایی جای گرفته اند و خروجی این دوربین واقعا رزولوشن 41 میلیون پیکسل را ندارد. فلسفه این گروه بندی افزایش کارایی دوربین در نور کم عنوان شده است.

برای فعال کردن دوربین لازم است دکمه مربوطه را برای چند ثانیه فشار دهید تا منوی اپلیکیشن های عکاسی ظاهر شود. البته سرعت این گوشی در مقایسه با رقبا پایین است. چرا که به جای چهار هسته از دو هسته برای اجرای دستورات استفاده می کند.

از آنجایی که تمرکز این گوشی در دوربین آن قرار گرفته، تنظیمات گوناگونی نیز برای این بخش درنظر گرفته شده است؛ از تنظیم حالت در مناظر گوناگون گرفته تا ایزو و نور.

البته در تنظیم ایزو باید این نکته را درنظر داشت که با افزایش میزان ایزو، سیستم کاهش نویز فعال تر می شود و درنتیجه لکه های بیشتر در عکس ظاهر شده و جزییات زیادی از دست خواهدرفت.

گوشی دوربین محور سامسونگ، از نظر عملکرد در این بخش شباهت زیادی به S5 دست کاربر در انجام تنظیمات دستی بازتر است.

البته در بعضی از دوربین ها، حالتی برای حساسیت بالا وجود دارد که در نور کم فعال می شود. این وضعیت با توجه به نور، به طور خودکار ایزو بالاتر را انتخاب می کند. حتی در بعضی از دوربین های دیجیتال با تنظیم دوربین بر ایزوی بالا روزولوشن تصویر به طور خودکار کاهش می یابد.

مثلا اگر دوربین مورد نظر 6 مگاپیکسلی باشد با ISO بالا ممکن است رزولوشن عکس کاهش یافته و به عدد 3 برسد. سرعت فوکوس دوربین در این گوشی بالاست که البته در نور کم اندکی افت می کند. برای عکاسی ماکرو در این دوربین، حالتی مخصوص به نام کلوزآپ در نظر گرفته شده است که با انتخاب آن می توان تا آنجا که ممکن است به سوژه نزدیک شد.

البته در این وضعیت فوکوس درست بر سوژه موردنظر به صرف زمان بیشتری نیاز دارد. حالت طبیعی رنگ ها و مناظر در تصاویر این دوربین حفظ می شود اما این دوربین با رنگ فیروزه ای آسمان دچار مشکل می شود.

برای عکاسی در نور کم 1020 نیز در زمره گوشه های مناسب این کار قرار می گیرد و با توجه به قیمت مناسب آن می تواند توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کند. عملکرد این دوربین در حالت زوم دیجیتال مطلوب است اگرچه ثبت جزییات از دقت لازم برخوردار نیست و گاهی در مرز بین تصاویر اندکی نویز نیز به چشم می خورد.

Samsung Galaxy K Zoom

دوربین گوشی

گوشی دوربین محور سامسونگ، از نظر عملکرد در این بخش شباهت زیادی به S5 دست کاربر در انجام تنظیمات دستی بازتر است.

مانند سایر رقبا فوکوس در نور مناسب با سرعت زیاد و در نور کم به کندی صورت می گیرد. کادر سبز چشمک زن نشانه فوکوس درست و کادر قرمز علامت اشکال در فوکوس است. عکاسی ماکرو در این گوشی نتیجه مطلوبی ندارد، بنابراین برای علاقمندان به چنین سوژه هایی به هیچ وجه توصیه نمی شود ضمن این که عکس برداری در نور کم نیز از نقاط ضعف این دوربین است که برای گوشی هوشمندی که بر ارتقای دوربین تمرکز دارند، اتفاق خوشایندی نیست.

کیفیت عکس های این دوربین فقط برای به اشتراک گذاشتن در سایت ها مناسب بوده و چاپ آنها به صرفه نیست. اما برگ برنده این گوشی در قدرت زوم آن است.

K Zoom از این نظر بهترین در این گروه است به طوری که در دورترین نقطه از لنز دوربین، تصاویر واضح و تمام جزییات به خوبی ثبت می شوند، بنابراین برای افرادی که از سوژه های دور و البته در نور کافی عکاسی می کنند، K Zoom می تواند انتخاب خوبی باشد.

البته با توجه به سلایق و انتظارات مختلف، بهتر است قبل از خرید گوشی مورد نظر، امکانات مورد ادعای کمپانی های سازنده را از نزدیک بررسی کرد. مثلا ممکن است برای شما خود سوژه از جزییات اطراف آن مهم تر باشد و یا رنگ های غیرطبیعی را به رنگ های طبیعی و بی روح ترجیح دهید و یا اندازه، شکل و جایگاه دوربینی خاص برای شما جذاب است در حالی که این گوشی از همین نظر مورد انتقاد سایرین قرار گرفته، بنابراین بهترین راه برای انتخاب، تست کردن همه آن چیزهایی است که به عنوان خریدار برای شما اهمیت دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : برترین ها