تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران در تلاش است با توجه به پرهزینه بودن آموزش سوادآموزی 110 مدرسه در کشور را تنها با یک دانش آموزی و 4 هزار و 800 مدرسه را با کمتر از 5 دانش آموز تحت پوشش قرار دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

110 مدرسه در کشور با تنها یک دانش آموز فعالیت می کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران در تلاش است با توجه به پرهزینه بودن آموزش سوادآموزی 110 مدرسه در کشور را تنها با یک دانش آموزی و 4 هزار و 800 مدرسه را با کمتر از 5 دانش آموز تحت پوشش قرار دهد.

فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش

علی اصغرفانی در مراسم ارائه گزارش پایش جهانی آموزش برای همه در سال 2015 که در اردوگاه شهید باهنر امروز 6 مردادماه برگزار شد اظهار داشت: امیدوارم در تبادل تجربیات برای تحقق اهداف آموزش برای همه و توسعه آموزش برای تحقق توسعه پایدار موثر باشیم.


وی ادامه داد: در سال 2000 یکصد و 64 کشور از سراسر جهان در مجمع جهانی آموزش سنگال گردهم آمدند و در خصوص آموزش برای همه به توافق رسیدند و ضمن تحکیم آموزش برای همه برای دستیابی به اهداف تا سال 2015 تاکید کردند.
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: سازمان یونسکو گزارش جهانی را برای نظارت و ارزیابی پیشرفت کشورها برای دستیابی به اهداف آموزش برای همه آغاز کردند.


فانی بیان کرد: ایران با آگاهی از نقش های بی بدیل آموزش برای توسعه پایدار و تأثیر پذیری آموزش ابعاد و شاخصه پیشرفت و توسعه در سطح کلان را با تلاش مسئولان زیربط و بسیج همگانی بخش های مختلف در راستای نیل به اهداف آموزش برای همه انجام داده است.


وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون ایران به جایی رسیده که بنا به تصریح گزارش جهانی در سال 2000 تا 2015 امروز در مراسم رونمایی آن شرکت کرده و توانسته ایم پیشرفت قابل ملاحظه ایران را در دسترسی چارچوب ببینیم.


فانی بیان کرد: با نگاه اجمالی با آمار و جداول ارائه شده در گزارشات ایران متوجه می شویم که پیشرفت حاصله کشور نشان از این دارد که ایران در تحقق اهداف ششگانه برای همه (آموزش در سن خردسالی، آموزش ابتدایی، ارتقای مهارت جوانان وبزرگسالان، سوادآموزی، برابری جنسیتی و آموزش کیفی) به موفقیت کم نظیر دست یابد.


وزیر آموزش و پرورش به هدف اول اشاره کرد و گفت: هدف در دوره پیش دبستانی افزایش پوشش آن ها در مناطق شهری و روستایی، توجه به بخش غیردولتی در توسعه دوره پیش دبستانی و کیفیت معلمان را به دنبال دارد.


فانی ادامه داد: نرخ ثبت نام دوره پیش دبستانی در اجرای بخش غیردولتی در میانه برنامه از 29 به 70 درصد و در پایان برنامه 58 درصد رسیده است.


وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در بازتعریف نقشه دولت و استمرار نقش دولت این شاخص در سال 2014 در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته بخصوص در مناطق دو زبانه روندی رو به افزایش داشته است.


فانی به هدف دوم آموزش برای همه اشاره کرد و افزود: دوره آموزش پایه در کامل کردن پوشش تحصیلی رو به افزایش بوده و نرخ ماندگاری ابتدایی و برابر کردن فرصت های جنسیتی همچنین آموزش در روستاها بر ارتقای استاندارد معلمان متمرکز بوده است.

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نرخ جذب خالص دوره اول ابتدایی، افزایش 5 درصدی و درصد ثبت نام خالص این دوره افزایش سه درصدی داشته است همچنین نرخ گذر از دوره ابتدایی به متوسطه اول افزایش 4 درصدی را نشان می دهد.


فانی ضمن اشاره به هدف سوم ارتقای مهارت جوانان و بزرگسالان بیان کرد: سهم دانش آموزان دوره متوسطه، فنی و حرفه ای و کار و دانش از کل دانش آموزان متوسطه افزایش 12 درصدی داشته است همچنین سهم بخش غیردولتی در ارائه آموزش فنی و حرفه ای قابل توجه بوده و به 75 درصد رسیده است.


وی در هدف سواد آموزی به عنوان چهارمین هدف آموزش برای همه گفت: هدفگذاری سند ملی برنامه بر کاهش قدر مطلق بی سوادی برای افراد 10 تا 49 سال ، زنان و روستائیان متمرکز بوده است.


فانی ادامه داد: برای تحقق این هدف به محلی کردن سوادآموزی، توسعه تشکل های غیر دولتی و منعطف کردن فعالیت های آموزشی تاکید شده است.


وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: در اجرای برنامهEFA در رده سنی 15 سال به بالا نرخ بی سوادی از 76.5 درصد به 85.2 درصد ارتقا داده شده است. همچنین در مناطق شهری در گروه سنی 15 تا 24 سال این نرخ از 94.2 درصد به 96.9 درصد رسیده است.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آینده فعالیت سواد آموزی به دلیل گسترده شدن فعالیت مطابق با رده های سنی با چالش بیشتری مواجه می شود وبرنامه ریزی منسجمی را طلب می کند.


فانی در هدف پنجم برابری جنسیتی در کشور بیان کرد: در این هدف ظرفیت قانونی، ساختاری و فرایندی وجود دارد. کشور ایران برای افزایش تحت پوشش قرار دادن مدارس تلاش می کند که در حال حاضر 110 مدرسه در کشور با تنها یک دانش آموز و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش اموز فعالیت می کند.


وی ضمن اشاره به پرهزینه بودن آموزش های سوادآموزی بر تحت پوشش قرار دادن افراد و انسداد مبادی بی سوادی تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله اصلی در ارتقای آموزش برای همه برابری جنسیتی از یک سو تأثیرالگوی طبیعت جنسیت و از سوی دیگر موانع جغرافیایی فرهنگی و اقتصادی آموزش دختران را در بر می گیرد.


وی افزود: نسبت دختران به پسران در مسئله برابری جنسیتی 1.2 درصد کمتر بوده است لذا تاثیر موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آموزش دختران مهم است.


فانی با بیان هدف ششم در آموزش برای همه افزود: ارتقای حرفه ای معلمان، افزایش کیفی کردن عملکرد دانش آموزان در آزمون های استاندارد در این هدف مهم است که روند افزایشی داشته و نیازمند به کار گیری چارچوبی منسجم برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.


وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: سند تحول بنیادین کشور که در سال 90 به تصویب شورای عالی فرهنگی رسید سند ارزشمندی است که روح حاکم برآن ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است. و در برنامه ششم توسعه که از سال 95 اجرایی می شود سند تحول آموزشی با رویکرد کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت دنبال می شود.


وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری پیشرو و پیشگام در آموزش به تصدیق گزارش جهانی کارنامه درخشانی دارد و آمادگی کامل دارد تا تجربیات ارزنده خود را در این خصوص در اختیار سایر کشورها قرار دهد.


فانی در پایان بیان کرد: امید داریم با تعامل سازنده رسالت خود را در امر ارتقای مقوله آموزش در عرصه جهانی به انجام برسانیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان

خبرگزاری پانا