تبیان، دستیار زندگی
تصمیم گرفتن برای ترک سیگار یک طرف و داشتن تغذیه ی صحیح در کنار آن یک طرف. در واقع هر دوی این موضوع از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه برای کمک به ترک سیگار


تصمیم گرفتن برای ترک سیگار یک طرف و داشتن تغذیه‌ی صحیح در کنار آن یک طرف. در واقع هر دوی این موضوع از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.


سیگار

همه‌ی افرادی که سیگار را ترک می‌کنند باید به فکر جبران اثرات نامطلوب سیگار بوده و از طرف دیگر شرایط نامطلوب بعد از ترک چنین اعتیادی را جبران کنند. در این مطلب چند توصیه‌ی کلیدی برای کمک به ترک سیگار و تغذیه‌ی بعد از آن ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

روش‌هایی برای کاهش اعتیاد به سیگار


* از مصرف قهوه بپرهیزید
اگر در شرف ترک سیگار هستید در گام اول مصرف قهوه را کاملاً محدود یا متوقف کنید تا استرس‌هایتان کمتر شود. قهوه و نیکوتین با هم تداخل داشته و باعث یک دور باطل می‌شوند. می‌پرسید چگونه؟ ترک سیگار باعث افزایش کافئین خون می‌شود و این مسئله نیز باعث افزایش اثرات نامطلوب اعتیاد به دخانیات می‌شود.

به عقیده‌ی متخصصان فرانسوی، قهوه نیز حاوی ترکیباتی است که به طور شگفت‌انگیزی میل به مصرف دخانیات را بالا می‌برند. بنابراین لازم است که دوره‌ی ترک سیگار را با ترک قهوه آغاز کنید. در نهایت بعد از ترک سیگار می‌توانید کم‌کم نوشیدنی مورد علاقه‌تان را مصرف کنید. برای جایگزین کردن قهوه با یک نوشیدنی گرم دیگری می‌توانید به دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش زنجبیل فکر کنید.

گیاه کودزو

* گیاه کودزو: گیاهی شگفت‌انگیز
احتمالاً تاکنون اسم این گیاه هم به گوشتان نخورده است. اما باید بدانید که از سالیان قبل مردم خاور دور برای درمان و کاهش اعتیاد به مواد مخدر از این گیاه استفاده کرده‌اند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نیز نشان می‌دهد که فلاوونوئیدهای موجود در ریشه‌های این گیاه باعث کاهش اعتیاد به دخانیات، الکل و غیره می‌شود. این گیاه حاوی ترکیباتی است که روی دستگاه عصبی تأثیر گذاشته و خواص آرام‌بخشی دارد که به خواص قرص‌های ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها نزدیک است.
اگر این گیاه را پیدا کردید کافی است یک قاشق غذاخوری سرپر از نشاسته‌ی گیاه کودزو را در آب حل کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. باعث یک ترکیب غلیظ و روان مانند مسقطی داغ حاصل شود. سپس ترکیب به دست آمده را مطابق با ذائقه‌ی خود به عنوان مثال با یک قاشق سس تاماری و زنجبیل رنده شده یا یک نوک انگشت دارچین، کمی شیر نارگیل و عسل خوش طعم کرده و میل کنید.


پیشگیری از عوارض جانبی ترک سیگار

* میوه‌ها برای مقابله با یبوست
حتماً می‌دانید ترک سیگار باعث ایجاد اختلال در عملکرد روده‌ها می‌شود. در واقع باعث سخت شدن کار دفع می‌شود. برای تحریک کار روده‌ها و جلوگیری از تنبلی آن‌ها لازم است از زمانی که بیدار می‌شوید و ناشتا هستید اقدام کنید. برای این کار به مواد غذایی مفیدی مانند کیوی فکر کنید. مصرف آلو خشک یا نوشیدن آب آلو و مصرف بذر کتان حل شده در آب جزو روش‌های طبیعی و فوق‌العاده برای تحریک عملکرد روده‌ها هستند.

صبحانه


* پروتئین‌ها برای خوش‌اخلاقی
سیگار باعث افزایش ترشح نورآدرنالین می‌شود. این ناقل عصبی که باعث تسهیل انتقال تکانه‌های عصبی می‌شود ضربان قلب را بالا می‌برد. افرادی که سیگار را ترک می‌کنند و از این ماده محروم می‌شوند صبح را با کج‌خلقی شروع می‌کنند. این افراد احساس می‌کنند که مغزشان کند کار می‌کند. برای مقابله با این احساس ناخوشایند کافی است صبحانه‌ای حاوی پروتئین میل کنید. پروتئین‌ها حاوی تیروزین هستند. این اسیدآمینه‌ پیش ساز دوپامین می‌باشد که برای خوش‌خلقی لازم است. توصیه می‌کنیم برای صبحانه یک تا دو عدد تخم‌مرغ یا کمی گوشت میل کنید.


ترک سیگار باعث افزایش وزن می‌شود! چه باید کرد؟
همیشه این سوال وجود دارد که چرا افراد بعد از ترک سیگار چند کیلوگرم چاق‌تر می‌شوند. برای پاسخ به این سوال باید گفت که سیگار باعث افزایش متابولیسم پایه‌ی بدن شده و همچنین مانند یک ماده‌ی ضداشتها عمل می‌کند. زمانی که سیگار ترک می‌شود اثرات ضداشتهایی و تحریک‌کننده‌ی سوخت و ساز آن نیز از بین می‌رود و طبیعی است که فرد وزن اضافه کند. تمام افرادی که سیگار را ترک می‌کنند در معرض چاقی قرار می‌گیرند و اگر افراد کم‌تحرکی باشند این مسئله در آن‌ها پررنگ‌تر خواهد بود.
علاوه بر این بسیاری از افراد بعد از ترک وابستگی به نیکوتین دچار سندروم ترک ناگهانی سیگار می‌شوند که خود را با علائمی مانند هوس سیگار، بی‌قراری، تهوع، یبوست، اسهال، خواب‌آلودگی، کاهش ضربان قلب و غیره نشان می‌دهد.

به عقیده‌ی متخصصان فرانسوی، قهوه نیز حاوی ترکیباتی است که به طور شگفت‌انگیزی میل به مصرف دخانیات را بالا می‌برند. بنابراین لازم است که دوره‌ی ترک سیگار را با ترک قهوه آغاز کنید. در نهایت بعد از ترک سیگار می‌توانید کم‌کم نوشیدنی مورد علاقه‌تان را مصرف کنید

برای اینکه مشخص شود شما نیز بعد از ترک دچار این عارضه می‌شوید بهتر است با انجام آزمایش‌هایی میزان اعتیاد خود به نیکوتین را بسنجید. در این صورت بهتر است با مشورت پزشک از جایگزین‌های نیکوتین استفاده کنید.
توصیه می‌کنیم که هدف ترک سیگار را برنامه‌ریزی شده دنبال کنید. توجه داشته باشید که کشیدن روزانه 20 نخ سیگار معادل نیم تا یک ساعت پیاده‌روی روزانه انرژی می‌برد. در نتیجه لازم است که ورزش را به مرور وارد برنامه‌ی روزانه‌تان بکنید.
در گام بعدی لازم است که عادت‌های غذایی‌تان را با مشورت با یک متخصص تغذیه اصلاح کنید. مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید. حبوبات با شاخص گلیسمی پایین مانند عدس، لپه، لوبیا، نخود و غیره را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. از گیاهان آرام‌بخشی مانند گل ساعتی (گیاه راعی) و گیاه کودزو و همچنین مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و منیزیم غافل نشوید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
اکسیری برای سیگاری ها
سیگاری ها: نیکوتین را با این ها از بدن دفع کنید
غذاهایی برای ترک راحت تر سیگار
ترک سیگار بدون افزایش وزن
سیگار می‌کشید؟ ریه‌هایتان را این‌گونه سم‌زدایی کنید
تغذیه‌ی مناسب بعد از ترک سیگار
مصرف میوه و سبزیجات به ترک سیگار کمک می‌کند
ترک سیگار بدون یک گرم اضافه وزن
نکات تغذیه ای در ترک سیگار
بهترین رژیم برای ترک اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.