تبیان، دستیار زندگی
نشان دادن تاریخ جامع اهل بیت علیهم السلام با جزئیات و در قالب بیش از چهار هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصل های مختلف و با بهره گیری از منابع متعدد، کار بسیار دشواری است که مجموعه ۱۴ جلدی «پیشوایان هدایت» از عهده آن برآمده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«پیشوایان هدایت» پیشنهادی ویژه برای جویندگان سعادت
کتاب


اهل ‌بیت نبوت علیهم‌ السلام نور واحدند و اگر هر کدام از ایشان جای دیگری بودند، رفتار یکسانی داشتند. همان انسانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، گویی ۲۵۰ سال عمر کرده ‌است: «کلّهم نورٌ واحد. هر کدام از این‌ها که یک حرفی زدند، این حرف در حقیقت از زبان آن دیگران هم هست. هر کدام از این‌ها که یک کاری انجام دادند، این در حقیقت کار آن دیگران هم هست. یک انسانی که ۲۵۰ سال گویی عمر کرده است. تمام کارهای ائمه [علیهم‌ السلام] در طول این ۲۵۰ سال، کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک‌ های مختلف است.» (کتاب "انسان ۲۵۰ ساله")
اما نشان ‌دادن آن با جزئیات و در قالب بیش از چهار هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصل‌ های مختلف و با بهره ‌گیری از منابع متعدد، کار دشواری است که مجموعه‌ ی ۱۴ جلدی «اعلام‌ الهدایة» از عهده‌ ی آن برآمده است.
نگارش ۱۴ کتاب در مورد چهارده معصوم برای استفاده ‌ی عموم مردم توسط گروهی از محققان زیر نظر حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین سید منذر حکیم که سابقه ‌ی روشنی در تحقیق و نگارش تاریخ اسلام دارند، در سال ۱۳۷۶ شروع شد و نخستین چاپ این مجموعه به زبان عربی با نام «موسوعة أعلام الهدایة» در سال ۱۳۸۱ منتشر شد. ترجمه‌ ی فارسی آن نیز با نام «پیشوایان هدایت» نخستین ‌بار در سال ۱۳۸۵ به بازار عرضه گردید.
همچنین ترجمه ‌ی تعدادی از مجلدات «أعلام‌ الهدایة» به زبان ‌های ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است و ترجمه به زبان ‌های انگلیسی، فرانسه، ترکی آذری، نروژی و بوسنیایی در حال انجام است.

فراز و فرودهای تاریخی در لابلای سطور خواندنی

هر جلد از نسخه‌ ی عربی «أعلام الهدایة» بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ صفحه و ترجمه‌ ی فارسی آن بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ صفحه حجم دارد. در هر جلد، ابتدا خلاصه ‌ای چند صفحه ‌ای از تاریخ زندگی هر معصوم و مهم‌ترین فراز و فرودهای تاریخی زندگی ایشان ارائه می‌ شود. پس از آن، مخاطب در سه سطح مختلف که از اجمال به ‌تفصیل می ‌رود، فهم عمیق‌ تری از اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عصر هر معصوم و زندگی و سیره ‌ی ایشان پیدا می ‌کند.
به عنوان مثال، مجلد مربوط به تاریخ زندگانی حضرت علی علیه ‌السلام، ابتدا با ذكر تاریخ مختصری از زندگانی آن حضرت، به بیان صفات و خصوصیات و مكارم اخلاق ایشان پرداخته و سپس این مطلب را بررسی می کند كه چگونه امیرالمومنین علیه السلام در دامان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله پرورش یافتند. سپس فداكاری ‌ها، فعالیت‏ ها و اقدامات حضرت را تا زمان رحلت پیامبراكرم صلی الله علیه و آله به تصویر كشیده و پس از آن به توضیح فتنه ‌ای می ‌پردازد كه در آن خلافت از مسیر خود منحرف شد و سپس نقش امام علی علیه ‌السلام در زمان هر یك از خلفای سه ‌گانه یعنی عمر، ابوبكر و عثمان را مورد بررسی قرار داده است. در مرحله بعدی به بیان چگونگی بیعت مردم با امام علی علیه ‌السلام و علت شكل-‌ گیری سه جنگ مهم با ناكثین، قاسطین و مارقین پرداخته است و مصائب و مشكلاتی كه امیر مومنان علیه السلام در این راه متحمل شدند را به تصویر می‌ كشد.

نشان دادن تاریخ جامع اهل بیت علیهم السلام با جزئیات و در قالب بیش از چهار هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصل های مختلف و با بهره گیری از منابع متعدد، کار بسیار دشواری است که مجموعه  ۱۴ جلدی «پیشوایان هدایت» از عهده آن برآمده است.

کتاب «أعلام الهدایة» یا «پیشوایان هدایت» زمینه ‌ی تاریخی دارد و پرداختن ضمنی به مباحث کلامی یا فقهی و حدیثی متناسب با هر معصوم باعث نمی ‌شود خط کلی خود را گم کند. همچنین وارد موشکافی ‌های تاریخی خارج از حوصله ‌ی مخاطب عام نشده و از نقل ‌های شاد و روایت‌ های غلو‌آمیز می‌ پرهیزد. در واقع، مولفان نیم ‌نگاهی هم به مخاطبان غیرشیعه ‌داشته اند. علاوه بر آن، کتاب «أعلام الهدایة» سعی کرده‌ زندگی اهل ‌بیت علیهم ‌السلام را به گونه ‌ای عقلانی روایت کند تا مخاطبان دانشگاهی که در معرض نظریات جدید علوم انسانی هستند نیز در مواجهه با آن دچار تعارض و ابهام نشوند.

برای همه و در دسترس همه

مجمع جهانی اهل بیت علیهم ‌السلام این کتاب ‌ها را با قابلیت دسترسی آزاد برای مخاطبان در پایگاه اطلاع ‌رسانی خود قرار داده است. مطالعه ‌ی این دوره، هم برای مخاطبان عمومی مفید است و هم برای کسانی که مباحث تاریخ اسلام و زندگی اهل ‌بیت علیهم ‌السلام را تخصصی ‌تر دنبال می ‌کنند؛ چه جوانان دبیرستانی و دانشگاهی که می‌ خواهند بیشتر از زندگی اهل ‌بیت علیهم ‌السلام بدانند و چه منبری‌ها و اساتید دانشگاه که می‌ خواهند در زمینه‌ ی زندگی پیامبر و ائمه علیهم ‌السلام مطالبی را به مخاطبان خود عرضه کنند، می ‌توانند از این مجموعه استفاده کنند؛ به ‌خصوص از مجلدات مربوط به ائمه ‌ای که آثار تحقیقی مختص به آنان در بازار کتاب وجود ندارد یا کمتر است.

ابوالفضل صالح صدر

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:
پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری.
کتابخانه الکترونیک مجمع جهانی اهل ‏بیت علیهم ‏السلام.

مطالب مرتبط:

برای عبرت تاریخ ! 

تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه السلام

پدر، عشق و پسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.