تبیان، دستیار زندگی
وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با امیر قطر و همچنین وزیر امورخارجه این کشور از گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظریف: مقابله با تروریسم باید در چارچوب احترام باشد


 وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با امیر قطر و همچنین وزیر امورخارجه این کشور از گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی خبر داد.


محمد جواد ظریف در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از آمادگی کشورمان برای گسترش مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و گفت: امنیت و ثبات در منطقه تنها از طریق همکاری های منطقه ای میان کشورهای همسایه به وجود می آید.

ظریف

وزیرخارجه کشورمان همچنین با تأکید بر همکاری های منطقه ای برای مقابله موثر با تروریسم و گروهک های افراطی- تکفیری افزود: هر گونه مقابله با تروریسم و افراطی گری باید در چارچوب حفظ و احترام به حاکمیت ملی دولت ها باشد.

امیر قطر نیز در این دیدار با تبریک به مقامات کشورمان درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای تصریح کرد: همکاری های منطقه ای برای ایجاد ثبات و امنیت در کشورهای همسایه موضوعی با اهمیت است که همه کشورها باید به آن پایبند باشند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین با اشاره به مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با تهران خواستار افزایش این مناسبات شد.

همچنین بر اساس گزارش وزارت خارجه، ﺩﺭ اﻳﻦ ﺩﻳﺪاﺭ اﻣﻴﺮ قطر ﺿﻤﻦ ﺧﻮﺷﺎمدﮔﻮﻳﻲ ﮔﺮﻡ ﺑﻪ ﻭﺯﻳﺮ اﻣﻭﺭ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ و اﺑﺮاﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ اﺯ ﺗﻮاﻓﻖ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ 1+5 ﺑﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﻮﺏ و ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺭﻭاﺑﻄ ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ اﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ و ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺑﺎ اﻳﺮاﻥ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﻣﺸﻜﻞ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﺪاشته ایم و ﻫﻤﻮاﺭﻩ اﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﺴﺘﻪ اﻱ اﻳﺮاﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩه اﻳﻢ.

ﻭﻱ با تأکید بر لزوم یافتن راه حل های سیاسی برای ﻣﺴﺎﻳﻞ منطقه اﻱ، اﺑﺮاﺯ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻱ ﻛﺮﺩ که ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮاﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﻀﺎﻱ ﺧﻮﺷﺒﻴﻨﻲ ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ ﻣﺸﻜﻼﺕ منطقه ﺭا ﺣﻞ ﻛﻨﻴﻢ.

ﺩﺭ اﻳﻦ ﺩﻳﺪاﺭ ﻭﺯﻳﺮ اﻣﻮﺭ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺑﺎ اﺷﺎرﻩ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﺭﻭاﺑﻄ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﺎﻥ ﺑه ﻮﻳﮋﻩ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ، ﻟﺰﻭﻡ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺩﻳﺪﮔﺎه هاﻱ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺑﺮاﻱ ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺩﺭ منطقه ﺭا ﻣﻮﺭﺩ تأﻛﻴﺪﻗﺮاﺭ ﺩاﺩ.

ﻭﻱ اﻓﺰﻭﺩ: ﻣﺎ ﻛﺎﻣﻼ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ و ﻫﻤﻔﻜﺮﻱ ﺑﺎ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ منطقه ﺩﺭ سطوح ﺩﻭﺟﺎﻧﺒﻪ و ﭼﻨﺪﺟﺎﻧﺒﻪ ﻫﺴﺘﻴﻢ و ﺁن را یک ﺿﺮﻭﺭﺕ می ﺩاﻧﻴﻢ.

ﻇﺮﻳﻒ ﺑﺎ اﺷﺎﺭﻩ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ اﻳﺮاﻥ و ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ منطقه، اظهار داشت: گفت‌وگو ﺑﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ منطقه ﺑﺮاﻱ ما ﺷﻴﺮﻳﻦ اﺳﺖ و اﺻﺎﻟﺖ ﺩاﺭﺩ و ﻣﺸﻜﻼﺕ جاری در منطقه ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ ﺟﺎﻳﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﻮﺩ.

بر اساس گزارش وزارت خارجه، ﺩﺭ اﻳﻦ ﺩﻳﺪاﺭ اﻣﻴﺮ قطر ﺿﻤﻦ ﺧﻮﺷﺎمدﮔﻮﻳﻲ ﮔﺮﻡ ﺑﻪ ﻭﺯﻳﺮ اﻣﻭﺭ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ و اﺑﺮاﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ اﺯ ﺗﻮاﻓﻖ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ 1+5 ﺑﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﻮﺏ و ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺭﻭاﺑﻄ ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ اﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ و ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺑﺎ اﻳﺮاﻥ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﻣﺸﻜﻞ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﺪاشته ایم و ﻫﻤﻮاﺭﻩ اﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﺴﺘﻪ اﻱ اﻳﺮاﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩه اﻳﻢ.

وزیرخارجه کشورمان همچنین در دیدار با شیخ خالد العطیه وزیرخارجه قطر هم بر گسترش مناسبات دو جانبه و منطقه ای تأکید کرد.

دو طرف در این دیدار از علائق خود برای افزایش همکاری های منطقه ای به ویژه در مبارزه با تروریسم و گروهک های افراطی خبر دادند.

وزیر امورخارجه کشورمان بامداد دوشنبه وارد نجف اشرف شد و بلافاصله از نجف به منظور زیارت عتبات عالیات عازم کربلای معلی شد.

محمدجواد ظریف در کربلای معلی پس از زیارت بارگاه نورانی امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) در مراسم های سینه زنی و مناجات خوانی زائران ایرانی حاضر در این اماکن مقدس شرکت کرد و به ابراز احساسات زائران ایرانی و غیرایرانی پاسخ داد.

ظریف قرار است از کربلای معلی به نجف اشرف بازگردد و پس از زیارت بارگاه نورانی امام علی (ع) و دیدار و گفت‌وگو با آیت الله سیستانی، این شهر مقدس را به مقصد بغداد ترک کند تا از ظهر امروز تا امشب به دیدار و رایزنی با مقامات سیاسی و مذهبی عراق در پایتخت بپردازد.

افزایش همکاری‌های دوجانبه تهران و بغداد در زمینه مبارزه جدی با تروریسم و گروهک های افراطی داعش محور اصلی مذاکرات ظریف با مقامات عراقی اعلام شده است.

بخش سیاست تبیان


منبع : ایسنا