تبیان، دستیار زندگی
همه ی ما دوست داریم بفهمیم واقعاً Apple Watch چگونه است؟ خوب کار می کند؟ بی نظیر است؟ همان حسی که به دست گرفتن آی فون و آی پد به انسان منتقل می کند را دارد؟ در کارهای روزمره کارایی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۱۲ نکته که باید قبل از خرید ساعت اپل بدانیم!


همه‌ی ما دوست داریم بفهمیم واقعاً Apple Watch چگونه است؟ خوب کار می‌کند؟ بی‌نظیر است؟ همان حسی که به دست گرفتن آی‌فون و آی‌پد به انسان منتقل می‌کند را دارد؟ در کارهای روزمره کارایی دارد؟
وب‌سایت یک پزشک: همه‌ی ما دوست داریم بفهمیم واقعاً Apple Watch چگونه است؟ خوب کار می‌کند؟ بی‌نظیر است؟ همان حسی که به دست گرفتن آی‌فون و آی‌پد به انسان منتقل می‌کند را دارد؟ در کارهای روزمره کارایی دارد؟ دوست داریم این سوال‌ها را خارج از چارچوب بررسی‌های سنتی سایت‌ها و تعریف و تمجیدهای اولیه ورود این گجت به بازار؛ از افرادی که این ساعت را به دست‌شان بستند؛ بپرسیم! شاید ۱۲ نکته گفته شده در زیر بتوانند تا حدودی به این سوال‌های ذهنی ما درباره چگونگی ساعت اپل پاسخ بدهند:

ساعت اپل

۱- یک گجت یا قطعه مُد نیست!

همان‌طور که می‌دانیم به طور سنتی بخش زیبا و منحصربه‌فرد هر ساعتی؛ صفحه ساعت است. چرا ما ساعت‌ها را دوست داریم؟ چرا هریک‌ از ما یک ساعت خاص را به دست‌هایش می‌بندد؟ به جزئیات خیلی ریز صفحه هر ساعتی از شکل و اندازه گرفته تا تایپوگرافی و طراحی گرافیک المان‌ها و حتا مواد به کار رفته در ساخت آن دقت می‌کنیم. به همین دلیل است که مدل‌های مختلفی ساعت در بازار تولید و به فروش می‌رسد.

شکی نیست که همه‌ی افراد حساسیت‌هایی روی ساعت مچی خودشان دارند و حاضر نیستند هر ساعتی را بپوشند. برای ما اهمیت دارد دیگران چگونه به ساعت مچی ما نگاه می‌کنند و چه نظری دارند. به قول برخی از مردان «ساعت مچی فقط یک قطعه برای دانستن زمان نیست بلکه یک قطعه برای ارتباط و محاوره با دیگران است.» گاهی اوقات دیدن یک ساعت زیبا و منحصر‌به‌فرد (که عموماً به صفحه اصلی ساعت برمی‌گردد) شروعی برای یک دوستی یا گفت‌وگوی پایان‌ناپذیر است.

به نظر بسیاری از کارشناسان هنوز زود است ساعت هوشمند اپل را بخرید؛ مگر اینکه یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن برای این ساعت باشید!

متاسفانه، ساعت اپل فقط یک صفحه سیاه و سفید روی مچ دست افراد به نظر می‌رسد. تنها هنگامی چهره اصلی ساعت اپل دیده می‌شود که دست و بازوی خود را تا حد صورت بالا بیاورید. در این حالت است که شاید این ساعت جلب توجه دیگران را به خودش برگرداند و متوجه تمایز آن از یک ساعت معمولی شوند. وگرنه در حالتی که دست افتاده است هیچ ویژگی متمایزی ندارد. باید امیدوار باشیم اپل هرچه سریع‌تر راه‌کاری برای نمایش صفحه و چهره ساعت در همه زمان‌ها و موقعیت‌ها پیدا کند (مثلاً صفحه‌نمایش همیشه روشن باشد در حالی که مصرف باتری بسیار جزئی است).

ظاهر ساعت اپل کاملاً شبیه هر ساعت دیگری است. اگر شما جزو افرادی هستید که ساعت خود را دوست دارید؛ به سختی راضی می‌شوید ساعت‌تان را با ساعت اپل عوض کنید. اپل این موضوع را می‌داند و به همین دلیل سعی کرده است با انواع بندها یا رنگ‌ها تمایزهایی با دیگر ساعت‌ها ایجاد کند. به هر حال، چهره ساعت اپل زیاد منحصر‌به‌فرد نیست و نمی‌توانید به عنوان یک کالای لوکس و مُد انتخابش کنید.

۲- جای هیچ دستگاه دیگری را نمی‌گیرد

ساعت هوشمند اپل قرار نیست و نمی‌تواند جای آی‌فون یا هر دستگاه دیگر شما را بگیرد. تصور کنید صفحه‌ ساعت اپل، صفحه‌نمایش دوم گوشی آی‌فون شما باشد. تعامل با این صفحه‌نمایش با هر دو دست و در حالی که بازوی خود را باید دایم بالا بگیرید، بسیار خسته‌کننده و زننده خواهد بود و شما را در موقعیت فیزیکی بدی قرار می‌دهد. تقریباً هرگز نمی‌توانید از ساعت اپل بیشتر از ۱۵ الی ۳۰ ثانیه به طور مداوم استفاده کنید.

انتظار از این ساعت یا هر ساعت هوشمند دیگری هم بیشتر از این مدت زمان نیست. ممکن است تعداد علاقه‌مندان اطراف ساعت اپل بسیار زیاد باشند ولی هیچ‌گاه به اندازه آی‌فون نخواهد بود. در ضمن، ممکن است این علاقه‌مندی به خاطر کارایی ساعت نبوده بلکه به خاطر اپل و هیاهوی همیشگی عرضه یک گجت جدید این شرکت باشد.

 ۳- فوق‌العاده کند است (تا کنون)

در حال حاضر سرعت ساعت اپل فوق‌العاده کند است که لذت هرگونه کاری با آن را از بین می‌برد. قرار است به زودی برخی از برنامه‌های به صورت محلی (Native) روی آن اجرا شوند تا کارایی ساعت بهتر شود. مشکل اینجا است که راه‌اندازی و اجرای برخی از برنامه‌ها روی این ساعت خیلی بیشتر از حالتی که گوشی آی‌فون را از جیب‌تان دربیاورید و آن برنامه را استفاده کنید، طول می‌کشد. پس چرا باید به سراغ ساعت برویم در حالی که با آی‌فون راحت‌تر هستیم؟ امیدواریم این ویژگی ساعت اپل به مرور زمان بهبود پیدا کند.

 ۴- از اسکرین خانه/برنامه‌ها‌ هرگز استفاده نمی‌کنید

افرادی که چندین ماه با ساعت اپل کار کردند، اعتراف می‌کنند که از اسکرین برنامه‌ها هرگز استفاده نکردند یا خیلی به ندرت پیش آمده که استفاده کنند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل عدم نیاز به استفاده از این اسکرین است.

به مرور زمان ممکن است برنامه‌های بهتری برای ساعت اپل وارد بازار شود ولی به نظر می‌رسد ساعت اپل بیشتر برای چیزی که خود اپل «Glances» خطابش می‌کند، مناسب باشد؛ چیزی شبیه کاشی‌های ویندوز ۸ یا ویدجت‌های مک‌او‌اس‌ایکس. وقتی شروع به استفاده از ساعت اپل می‌کنید، خیلی سریع باور خواهید کرد چیزی به نام launching apps برای این ساعت به درستی کار نمی‌کند. امیدواریم شاهد نسخه‌های بهتر و بیشتری از Glances در آینده باشیم.

 ۵- مدیریت خوب نوتفیکیشن‌‌ها

پس از راه‌اندازی ساعت اپل، آی‌فون شما به طور بالقوه سعی می‌کند تمامی نوتفیکیشن‌ها را مستقیماً به روی ساعت شما ارسال کند. این وضعیت سرگرم‌کننده است اما فقط برای دو ساعت؛ چون یا اذیت می‌شوید یا اینکه ترجیح می‌دهید همه‌چیز را خاموش کنید. البته، نوتفیکیشن‌هایی هستند که باعث لذت بردن از ساعت اپل بشوند. مثلاً یادآوری یک قرارملاقات بدون نگاه کردن به آی‌فون، یک دعوت‌نامه که به راحتی می‌توانید قبول یا ردش کنید و خواندن پیام‌های متنی رسیده. باید این را هم اعتراف کرد که خواندن یک پیام متنی روی ساعت اپل حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از آی‌فون است. بازوی خود را بلند می‌کنید، نگاهی به پیام می‌اندازید و تمام.

 ۶- Taptic Engine شگفت‌انگیز است

اگر جزو ان دسته از افرادی هستید که گوشی موبایل خود را خاموش می‌کنند تا از جهانی آزاد از زنگ و صدای هشدار و دریافت پیغام لذت ببرند و همیشه این استرس را دارند که موبایل‌شان در حال تکان خوردن است؛ قابلیت Taptic Engine ساعت اپل بسیار لذت‌بخش و البته شگفت‌انگیز خواهد بود. این قابلیت یک لرزش بسیار خفیفی روی مچ دست شما ایجاد خواهد کرد؛ انگار کسی دارد به آرامی شما را از خواب بیدار می‌کند. این لرزش بسیار ظریف و ضعیف است و فقط شما حس‌اش می‌کنید نه کس دیگری! مثل قابلیت ویبره تلفن همراه نیست که توجه همه را به خود جلب می‌کند و شما مجبوراید به سرعت به سراغ گوشی تلفن همراه‌تان بروید.

 ۷- Digital Crown یک حیله است

در حالی که تبلیغات سنگینی روی قابلیت Digital Crown (دکمه پیمایش کنار ساعت) صورت گرفته است ولی بسیاری از کاربران ساعت اپل اصلاً بدان توجهی ندارند یا به ندرت ازش استفاده می‌کنند. بیشتر این کاربران برای پیمایش از انگشت استفاده می‌کنند. اگر بخواهید متن‌های طولانی را روی ساعت بخوانید، این قابلیت به کارتان می‌آید ولی چرا باید متن‌های طولانی را روی صفحه‌نمایش کوچک یک ساعت مچی بخوانید؟ Digital Crown ساعت اپل بیشتر یک حس نوستالژیک به ساعت‌های مچی سنتی و قدیمی را تداعی می‌کند در حالی که هیچ هدف واقعی پشت طراحی آن نیست یا حداقل‌اش تا کنون متوجه کاربری‌اش نشدیم.

ساعت اپل

۸- خارج از دید، خارج از ذهن

اگر زیاد از ساعت اپل استفاده نکنید، باتری آن یک شبانه‌روز دوام می‌آورد. این کارایی خوب است اما به شرطی که ساعت اپل به تنهایی مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. وقتی ساعت و آی‌فون را از طریق بلوتوث به یکدیگر وصل می‌کنید، در پایان روز هر دو دستگاه خالی از شارژ خواهند بود و باتری‌ها زود تخلیه می‌شوند. به طور معمول این وضعیت یک مشکل حاد نیست و با شارژ هر دو دستگاه برای فردا صبح آماده هستند ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که فراموش کنید ساعت را شارژ کنید و روز بعد متوجه شوید عملاً ساعت غیرقابل‌استفاده است. وقتی یک بار فراموش می‌کنید ساعت را شارژ کنید، وارد یک چرخه فراموشی خواهید شد و این اتفاق مدام تکرار می‌شود.

در نهایت، مجبور خواهید شد به سراغ ساعت مچی قدیمی خود به عنوان یک گزینه پشتیبان بروید و بعد می‌بینید یک هفته است که ساعت اپل را بدون استفاده در خانه رها کردید. این اتفاق از روی عادت می‌افتد و شما تقصیری ندارید چون ساعت اپل نقش مهمی در کارهای روزانه شما ایفا نمی‌کند و بدان نیازی ندارید. این اتفاق برای آی‌فون نمی‌افتد چون هر روز نیازش دارید و بدون آن حس می‌کنید چیزی را از دست دادید و نمی‌توانید از خانه خارج شوید.

 ۹- لحظاتی جادویی

برخی لحظات جادویی در هنگام استفاده از ساعت اپل خلق می‌شود. اپلیکیشن Uber یکی از آن لحظات جادویی است. با زدن یک ضربه روی ساعت، این برنامه شروع به اجرا شدن می‌کند و شما می‌توانید آن را پس از یک دقیقه ببینید. هنگامی که در ماشین نشسته‌اید، ساعت اپل اطلاعات متنی درباره مسیری که حرکت کردید، به شما نشان می‌دهد. مثلاً چه مدت زمان است که دارید رانندگی می‌کنید. این برنامه روی ساعت اپل بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است.

دلیل آن نیز می‌تواند ماهیت محلی (Native) اجرا شدن برنامه و سرویس پشت سر آن باشد. همین‌طور این برنامه با ماهیت ساعت اپل خوب جفت و جور شده است. بسیار جالب خواهد بود این اتفاق برای برنامه‌های دیگری مانند Apple Pay یا FlightTracker نیز رخ بدهد و آن‌ها نیز لحظاتی جادویی و جذاب را خلق کنند. برنامه Uber نمونه خوبی از چگونگی کارکرد ساعت اپل با انواع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها است تا بتواند نیازهای کاربران را رفع کند و نیازی به تعامل بیشتر از ۱۰ ثانیه با این دستگاه نباشد.

 ۱۰ – اپلیکیشن‌های تندرستی هنوز به بلوغ کامل نرسیدند

اپل روی ویژگی‌های تندرستی و تناسب اندام ساعت هوشمندش تبلیغات زیادی کرده و انتظار دارد کاربران زیادی این ساعت را به همین دلیل خریداری کنند. حتا آن‌قدر روی این موضوع مانور داده که انتظارات را به شدت افزایش داده است ولی در عمل ساعت اپل تنها به شما آماری درباره میزان کالری روزانه سوخته شده یا تعداد ضربان قلب می‌دهد. در حالی که ویژگی‌های مربوط به تندرستی و تناسب اندام بی‌پایان هستند، ساعت اپل چیزی بسیار خاصی ندارد که به شما ارائه بدهد. شاید این‌طور به نظر برسد که این ساعت بیشتر شبیه یک اسباب‌بازی است تا یک دستگاه واقعی مناسب سلامتی افراد. این هم یکی دیگر از مواردی است که باید منتظر ماند تا مرحله به مرحله کامل شود.

ساعت اپل یک دستگاه مستلزم کار با دو دست است ولی آی‌فون را با یک دست می‌توان راهبری کرد.

 ۱۱- حرکات بینی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ساعت اپل یک دستگاه مستلزم کار با دو دست است ولی آی‌فون را با یک دست می‌توان راهبری کرد. پس از چند هفته کار با این ساعت یک دفعه با وضعیتی مواجه می‌شوید که هر دو دست شما درگیر هستند. مواقعی هم پیش می‌آید که دو دست شما درگیر کارهای دیگری هستند پس باید با نوک دماغ‌تان سعی کنید نوتفیکیشن‌ها را پیمایش کنید یا جلو عقب ببرید. حتا گاهی اوقات ترجیح می‌دهید با دست راست‌تان یک فنجان قهوه را بگیرید و با حرکات بینی ساعت اپل را مدیریت کنید. این اتفاق‌ها به دفعات برای کاربران این ساعت رخ داده است و از این امر گلایه کردند.

 ۱۲- پذیرش اجتماعی

ساعت اپل برخی رفتارهای اجتماعی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و چیزهایی جدید به فرهنگ عامه مردم اضافه کرده است. مثلاً وقتی دارید با فرد دیگری صحبت می‌کنید و اتفاقاً این گفت‌وگو برایتان مهم است، دریافت یک نوتفیکیشن روی ساعت اپل می‌تواند وضعیتی بغرنج ایجاد کند. شما نمی‌توانید مقاومت کنید و به ساعت‌تان نگاهی نیندازید ولی این رفتار با تعجب طرف مقابل‌تان پاسخ داده خواهد شد. به نظر می‌رسد مردم پذیرفتند در هنگام صحبت کردن نگاهی هم به آی‌فون بیندازید تا ببینید علت ویبره آن چیست ولی درباره ساعت‌های هوشمند این‌طور نیست.

یکی از دلایل این پذیرش عمومی این است که ویبره آی‌فون با حرکات لرزشی و صدای بلند همراه است در حالی که دریافت یک نوتفیکیشن روی ساعت اپل بی‌سروصدا است. بنابراین، برای مردم توجیه‌پذیر است که به آی‌فون نگاه کنید ولی چرا باید به ساعت نگاهی سریع بیندازید؟ به‌خصوص هنگامی که دیگران نتوانسته باشند تشخیص بدهند این ساعت معمولی نیست و یک ساعت هوشمند آن هم از شرکت اپل است.

 تصمیم‌گیری

همه‌ی ما می‌دانیم آینده از آن ساعت‌های هوشمند است. ساعت هوشمند اپل نیز یک دستگاه خارق‌العاده است که هر کسی می‌تواند به مچ دستش ببندد. شک نکنید که اپل برای مشکلات کنونی راه‌کارهایی پیدا خواهد کرد. بحث بر سر اکنون است و نسخه‌های اولیه ساعت اپل. کمی دست نگه دارید و اجازه بدهید این مشکلات رفع شوند و بعد یک ساعت هوشمند واقعی بخرید. این دستگاه هیچ‌گاه نیاز شما به آی‌فون یا نوت‌بوک را رفع نمی‌کند. ذات ساعت‌های هوشمند مکمل‌کننده است نه جایگزین‌. این دستگاه‌ها وارد بازار نمی‌‌شوند که جای دستگاه دیگری را بگیرند یا اینکه برنامه روزانه کاری ما را مختل کنند تا فقط مشغول آن‌ها باشیم.

برخی‌ها به شدت اعتقاد دارند ساعت اپل یک کالای لوکس و مُد است. خیلی از افراد نیز چنین اعتقادی ندارند و به نظر می‌رسد حق با گروه دوم باشد. نمی‌توان این ساعت را با هدف یک قطعه مُد خرید. پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال دیگر ساعت‌های سنتی از دور خارج شوند. بسیاری از ما نمی‌توانیم از ساعت‌های سنتی دل بکنیم ولی جوان‌ترها و آن‌هایی که تازه می‌خواهند وارد دنیای ساعت‌های مچی شوند، به راحتی می‌توانند با یک ساعت هوشمند شروع کنند. پس اجازه بدهیم تصمیم نهایی را خود آن‌ها بگیرند.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع : ای تی رسان