تبیان، دستیار زندگی
تنها چند روز به آغاز فصل جدید لیگ برتر باقی مانده است. فصلی که پیش بینی می شود پر باشد از اتفاقات غیرقابل پیش بینی فوتبالی آن هم با حاشیه های خاص خودش چون بودند باشگاه هایی که وضعیت تیمداری و کادرفنی و مدیریتی شان در فاصله چند روز تا فصل جدید مشخص شد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی زهردارترین تیم‌های لیگ


 تنها چند روز به آغاز فصل جدید لیگ‌برتر باقی ‌مانده است. فصلی که پیش‌بینی می‌شود پر باشد از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی فوتبالی آن هم با حاشیه‌های خاص خودش چون بودند باشگاه‌هایی که وضعیت تیمداری و کادرفنی و مدیریتی‌شان در فاصله چند روز تا فصل جدید مشخص شد و استارت آماده‌سازی خود را زدند.

پرسپولیس

در شرایطی كه فصل نقل و انتقالات تابستانی فردا شب به اتمام می‌رسد، تیم‌هایی كه زمینه فعالیت در بازار را داشتند، به خوبی اقدام به تقویت خود كردند و نكته جالب‌تر اینكه اولویت خود را روی ساختار تهاجمی گذاشتند چون اعتقاد داشتند راه موفقیت در یك فصل پر‌فراز و نشیب داشتن توپخانه‌ای مجهز است تا با شلیك‌های دقیق به قلب رقبا زمینه را برای پیروزی در این جنگ تمام‌عیار فوتبالی آماده كند.

در طول چند فصل گذشته فوتبال باشگاهی ایران با فقر گلزنی وحشتناكی روبه‌رو بود، به همین خاطر انتقادات فراوانی از باشگاه‌ها و مربیان صورت گرفت، از همین‌رو پیش‌بینی می‌شد مربیان شاغل در لیگ‌برتر بیشتر تمركز خود را روی ساختار تهاجمی بگذارند و خریدهای باب میل‌شان را انجام بدهند.

به نقل از خبر ورزشی ، در این بین چند تیم مدعی قهرمانی و مطرح لیگ با خریدهایی كه انجام دادند، نشان دادند عزم خود را برای حضوری آتشین در لیگ‌برتر جزم كرده‌اند. البته چند تیم هم بودند كه با حفظ مهره‌های تهاجمی‌شان فعالیتی در بازار نداشتند چون به اعتقاد مربی‌شان بهترین مهره‌های تهاجمی فوتبال ایران را در اختیار دارند از جمله قهرمانان اصفهانی لیگ‌برتر و جام حذفی. با نگاهی به شرایط این فصل می‌توان گفت این تیم‌های مدعی با مهره‌هایی كه در اختیار دارند، كاندیدای كسب عنوان زهردارترین تیم‌های لیگ هم هستند البته به شرطی كه معادلات مربیان برای توپخانه‌های تهاجمی این تیم درست و حسابی حل و فصل شود. همین بهانه خوبی بود تا نگاهی گذرا به توپخانه‌های آتشین لیگ‌برتر بیندازیم.

تراكتورسازی تبریز‌ ؛ روزهای بدون آقای گل

وقتی نام تراكتورسازی به میان می‌‌آید، ناخودآگاه همه یاد ادر لوسیانو ادینهو می‌افتند؛ مهاجم برزیلی و محبوب تبریزی‌ها كه با گل‌های خود علاوه بر كسب عنوان آقای گلی، باعث شد تراكتورسازی تا آخرین دقایق جام، مدعی اول قهرمانی باشد.
ادینهو راه قطر را در پیش گرفت تا تبریزی‌ها این بار به سراغ مهاجمی تونسی رفته و حمزه یونس را از لیگ بلغارستان جذب كنند.
بازیكنی كه سابقه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را در كارنامه‌‌اش دارد و تراكتورسازی امیدوار است مثلث او با فرید بهزادی‌كریمی و مهرداد بایرامی انتظارات را برآورده كند.در این راه نقش سامان نریمان‌جهان به عنوان پلی‌میكر تبریزی‌ها می‌تواند غیرقابل كتمان باشد.

سپاهان اصفهان‌؛ دل بستن به یار قدیمی

قهرمان لیگ از آن دست باشگاه‌هایی بود كه تمام تمركز خود را معطوف به حفظ مهره‌های تهاجمی‌‌اش كرد.همان تركیبی كه فصل قبل زمینه قهرمانی را فراهم كرد و نشان داد توان عبور از هر سد دفاعی را دارد. حفظ لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی سرآمد این اقدامات بود به خصوص كه گفته می‌شد بودجه باشگاه هم كاهش یافته است.
از آن مهم‌تر این مهدی شریفی نیز همچنان به عنوان دانشجو فرصت هنرنمایی را برای زردپوشان به‌ دست آورد و به سربازی نرفت ضمن اینكه محمدرضا خلعتبری هم به عنوان ضلع سوم این مثلث رویایی در تیم ماندنی شد اما این مثلث تهاجمی در شرایطی می‌تواند بدرخشد كه محرم نویدكیا را به عنوان پلی‌میكر پشت ‌سر خود ببیند.

خط آتش استقلال در فصل گذشته مشكلات خیلی زیادی داشت. چه بسا اگر درخشش سجاد شهباززاده نبود، این تیم با بحران‌های بیشتری هم دست‌وپنجه نرم می‌كرد، به همین خاطر پرویز مظلومی از همان روزهای ابتدایی ورود به بازار نقل و انتقالات در پی جذب یك مهاجم نوك گلزن برآمد و در نهایت هم به گزینه پروپییچ كروات رسید

استقلال تهران؛ دل بستن به خریدهای جدید

خط آتش استقلال در فصل گذشته مشكلات خیلی زیادی داشت. چه بسا اگر درخشش سجاد شهباززاده نبود، این تیم با بحران‌های بیشتری هم دست‌وپنجه نرم می‌كرد، به همین خاطر پرویز مظلومی از همان روزهای ابتدایی ورود به بازار نقل و انتقالات در پی جذب یك مهاجم نوك گلزن برآمد و در نهایت هم به گزینه پروپییچ كروات رسید.

پیش از این مسعود حسن‌‌زاده گزینه اصلی مظلومی بود اما ذوب‌آهن زیر بار صدور رضایتنامه این مهاجم جوان و ملی‌پوش نرفت تا استقلالی‌ها دل به مهاجم خارجی بسته و در كنارش جابر انصاری را از گسترش فولاد به خدمت بگیرند تا بلكه با حضور شهباززاده مثلثی رویایی تشكیل شود. در این بین دل بستن به جاسم كرار به عنوان پلی‌میكر تنها دغدغه طرفداران است چون این بازیكن یاغی عراقی سابقه حاشیه‌سازی كم ندارد.

ذوب‌آهن اصفهان؛  ترسناك مثل همیشه

ذوبی‌ها فصل قبل یكی از خطرناك‌ترین تیم‌های لیگ‌برتر بودند و آمار گلزنی‌شان نشان می‌داد از چه قدرتی در موقع حمله برخوردار هستند. با استناد به همین عملكرد بود كه باشگاه تمام نیروهای تهاجمی‌‌اش را حفظ كرد، آن هم با سختی‌های فراوان چون هركدام‌شان پیشنهادات اغواكننده‌ای داشتند. بیرون كشیدن مسعود حسن‌‌زاده ملی‌پوش از چنگ استقلالی‌ها و در عین حال تمدید قرارداد كاوه رضایی خود به اندازه متقاعد كردن یك مهاجم خوب خارجی سخت بود اما این اتفاق افتاد تا ذوبی‌ها برای تكرار موفقیت‌های فصل قبل دل به مهاجمان خود ببندند. مرتضی تبریزی جوان هم در ذوب‌آهن ماندنی شد تا مثلثی جوان و مرگبار در پیشانی خط حمله تیم دوم نصف جهان تشكیل شود آن هم در شرایطی كه بازیسازی توانمند چون قاسم حدادی‌فر مأموریت تغذیه این مثلث را خواهد داشت.

پرسپولیس امیدوار به پدیده

همین كه توانستند مهدی طارمی پدیده فصل قبل خود را از رفتن به لیگ‌های عربی منصرف كنند، خود یعنی برنده شدن در بازار نقل و انتقالات تابستانی چون پیدا كردن بازیكنی در حد و اندازه‌های طارمی كاری بود بس دشوار و سخت.
پرسپولیسی‌ها كه كم مشكل در تیم نداشتند، این بار با حفظ اكثریت مطلق ساختار تهاجمی تنها تغییری كه برای داشتن توپخانه قوی ایجاد كردند، به پست پلی‌میكر برمی‌گشت چون این بار برخلاف سال‌های قبل نه خبری از محمد نوری كاپیتان باتجربه سرخپوشان خواهد بود نه از فرناندو گابریل برزیلی تا محسن مسلمان برای دومین بار نقش محوری در تیم بر عهده بگیرد و وظیفه بازیسازی پشت مثلث مهاجمان را بر عهده بگیرد.

بخش ورزشی تبیان