تبیان، دستیار زندگی
مجموعه عکس‎های محمد خوشرو از حرم امیرالمومنین(ع) که پیش از این در گالری فرهنگسرای نیاوران و موسسه صبا به نمایش درآمده بود، از روزگذشته سفر استانی خود را آغاز کرد و به مدت یک هفته در استان البرز به نمایش درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفرهای استانی نمایشگاه عکس خوشرو

مجموعه عکس‎های محمد خوشرو از حرم امیرالمومنین(ع) که پیش از این در گالری فرهنگسرای نیاوران و موسسه صبا به نمایش درآمده بود، از روزگذشته سفر استانی خود را آغاز کرد و به مدت یک هفته در استان البرز به نمایش درآمده است.

بخش هنری تبیان

نمایشگاه عکس خوشرو

نمایشگاه عکس‌های معماری بارگاه حضرت علی علیه السلام از مجموعه آثار محمد خوشرو از روز شنبه سوم مرداد ماه با حضور امام جمعه محمدشهر، معاون سیاسی، انتظامی فرمانداری کرج، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج، رئیس حوزه مدیریت مدیرکل ارشاد اسلامی استان البرز، مدیرکل امور استان‌های دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئولین استانی افتتاح شد و انبوهى از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (علیه السلام) را راهى نگارخانه استاد سیروس قائم مقامی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز کرد.


در آثار محمد خوشرو ذهنیات و اعتقادات هنرمندان ایرانی متجلی است

حجت‌الاسلام علی الهی امام جمعه محمدشهر کرج، درباره این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: آنچه که در این عکس‌ها دیده می‌شود آثار برتر معماری دینی و هنر اسلامی- ایرانی است. هنر فوق‌العاده‌ای که می‌تواند برای آیندگان نیز سرمشق باشد. چرا که این عکس‌ها از سویی انتقال دهنده زحمات دیگران و هنر به کار گرفته شده درآن هستند و از سوی دیگر انتقال دهنده ذوق و سلایق هنری که در معماری، کاشی کاری و خوشنویسی به کارگرفته شده است. حتی نوع انتخاب رنگ‌ها و بسیاری از مسائلی که در ذهن‌شان بوده است و در این آثار متجلی شده است. به طور مثال در یکی از عکس‌ها ما شاهد یکی از پنجره‌های حرم مطهر امیرالمومنین (ع) هستیم که با نشان 12 گل کار شده که به زعم بنده نشان از 12 امام ما شیعیان دارد.

وی ادامه داد: کار خوشرو به عنوان یک هنرمند، بسیار برجسته و ارزشمند است. البته فکر می‌کنم اگر برخی موارد دیگر را نیز در ادامه کار، ایشان مدنظر قرار دهند بسیار خوب است. خوشرو در این نمایشگاه آثار خود را با هدف مقایسه و نمایش حرم شریف قبل از مرمت، زمان مرمت و پس از مرمت نشان داده است، در حالی که می‌تواند مقایسه‌ای بین عتبات عالیات و حرم علی ابن موسی الرضا (ع) و بقاع متبرکه دیگر در ایران نیز داشته باشد. این عکس‌ها پاسخ دهنده به این سوال هستند که آیا همه این معماری‌ها از یک جا منشا گرفته‌اند و برخاسته از هنر ایرانی هستند یا ترکیبی از هنر عرب و عجم که اقتباس شده‌‌اند. درمجموع اصل کار بسیار هنرمندانه است و این عکس‌ها ما را دقیق‌تر می‌کند و کار بسیار با ارزشی است. برخی از این عکس‌ها نیز اوج نگاه هنری خالقش را نشان می‌دهد.

  نمایشگاه عکس خوشرو


امام جمعه محمدشهر در ادامه با بیان این که این عکس‌ها می‌تواند پل ارتباطی میان نسل جدید و قدیم هنرمندان باشد بیان کرد: این عکس‌ها می‌تواند پل ارتباطی بین هنرمندان جوان ما و نسل گذشته باشد و می‌تواند از سویی دیگر مشق و الگویی برای آنها باشد. ضمن این که خوشرو می‌تواند با عکس‌هایش به آنها نگاه بدهد تا آنها با دید بهتری به این اماکن بروند و هنر خود را شکوفا کنند.

نمایشگاه خوشرو می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در فضای فرهنگی استان داشته باشد

رضا عسگری معاون سیاسی، انتظامی فرمانداری کرج نیز طی سخنانی گفت: مطمئنا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در سطح شهر می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در فضای فرهنگی ما داشته باشد و حتی بر نسل جوان ما نیز تاثیرگذار باشد. هنرمندان جوان وقتی به گالری‌ها مراجعه می‌کنند و آثار هنری هنرمندان مختلف را می‌بینند علاوه بر ایجاد انگیزه، می‌توانند با نگاه تازه و جدیدی کار خود را ارائه کنند و فضای شهری نیز می‌تواند متاثر از فضای این نمایشگاه‌ها باشد.

وی افزود: باید با اطلاع رسانی درست‌تری این نمایشگاه‌ها برگزار ‌شوند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر کرج قدم خوبی را شروع کرده، چرا که باید زیرساخت‌های مناسبی برای این امر فراهم کنیم. کلان شهر کرج هنرمندان بسیاری از عرصه هنرهای تجسمی دارد و می طلبد که چنین فضاهایی برای آنها فراهم شود و الگوی مناسبی برای سایرین باشد.

نمایشگاه محمد خوشرو تا هفتم مردادماه در نگارخانه استاد سیروس قائم مقامی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز میزبان علاقمندان است.

مخاطب امروز بیشتر تشنه این‌گونه زیارت‌ها هستند

مهدی عبدالی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج نیز بیان کرد: بسیار خوشحالم که امروز شاهد افتتاح نمایشگاه عکسی از بارگاه حضرت علی علیه السلام در استان البرز و شهر کرج هستیم. این نمایشگاه به همت شوراى فرهنگ عمومى استان البرز برپا شد و در راس آن شورای فرهنگ عمومی کشور، که باعث می‌شود این فرهنگ عمومی و تصویری بهتر در بین مردم رسوخ کند و امیدوارم که شاهد این نوع فرهنگ سازی بوسیله هنر بیشتر از پیش باشیم. مخاطب امروز بیشتر تشنه این‌گونه زیارت‌ها هستند.

لازم به یادآوری است محمد خوشرو چند سالی است که در قالب سفر به کشور عراق دغدغه‌هایش را با دوربین به ثبت می‌رساند. او می‌کوشد در عکس‌هایش پلی میان عکاسی معماری و عکاس مذهبی ایجاد کند. وی با هنر خود نمونه‌های اصیل و دارای هویت از جنبه میراث فرهنگی را به دقت شناسایی و به علاقه‌مندان معرفی می‌کند تا ضمن الهام از این آثار نسبت به خلق آثار جدید و تکامل آثار گذشتگان همت گمارند. این هنرمند ۲۶ تابلو را که حاصل تلاش او طی یک دوره ۶ ساله از سال 88 تا 93 را شامل می‌شود برای علاقه‌مندان این هنر به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه محمد خوشرو تا هفتم مردادماه در نگارخانه استاد سیروس قائم مقامی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز میزبان علاقمندان است.


منبع: هنر آنلاین