تبیان، دستیار زندگی
با فروش ١٦٠ میلیون تومانی در روز افتتاحیه، بیست وسومین دوره «صد اثر، صد هنرمند» آغاز شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گالری گلستان میزبان ١٦٠ هنرمند

با فروش ١٦٠‌میلیون تومانی در روز افتتاحیه، بیست‌وسومین دوره «صد اثر، صد هنرمند» آغاز شد.

بخش هنری تبیان
لیلی گلستان

حدود ٢ ماه پیش بود که چهارمین حراج تهران با آن فروش ٢١ میلیاردی‌اش حسابی سروصدا به پا کرد. فروش نقاشی‌ها و آثار هنری بزرگان عرصه هنرهای تجسمی در این حراج آن هم با قیمت‌های بالا و درخور توجه اتفاقی بود که نه‌تنها تأکید بر توجه به آثار هنری را بیشتر کرد بلکه حتی از لحاظ اقتصادی هم جهشی بلند برای هنرهای تجسمی محسوب شد. حالا در مقیاس کوچک‌تر این اتفاق در روز افتتاحیه بیست‌وسومین دوره برگزاری «صد اثر، صد هنرمند» رخ داد. ١٦٠‌میلیون تومان فروش آثار هنرمندان سرشناس و گمنامی که بار دیگر برای عرضه و دیده شدن عمومی در گالری همیشه پرکار گلستان جمع شده‌اند، اتفاق بسیار خوبی است که مهم‌تر از هر چیز نشان می‌دهد که کم‌کم خرید آثار هنری و تجسمی به سبد خرید کالای مردم اضافه شده است. این اضافه شدن کمترین نتیجه‌اش ایجاد انگیزه برای نسل جدیدی است که شاید
به دلیل عدم امنیت مالی هنر خود را کنار گذاشته‌اند و به فعالیت‌های دیگری مشغولند. اما در نخستین روز برگزاری «صد اثر، صد هنرمند» چه رخ داد و قرار است تا یک ماه آینده که این رویداد فرهنگی مهم ادامه دارد مخاطب با چه آثاری مواجه شود؟ اینها نکاتی است که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است.
از ٢٠٠‌هزار تومان تا ٢٥٠‌میلیون تومان
اول از همه برویم سراغ مختصات کلی بیست‌وسومین دوره برگزاری «صد اثر، صد هنرمند». باز هم همچون گذشته گالری گلستان میزبان این اتفاق مهم فرهنگی و هنری است. در این دوره از نمایشگاه آثاری از ١٦٠ هنرمند به‌نمایش گذاشته شده است. فرامرز پیل‌آرام، ابراهیم حقیقی، فریده لاشایی، سیاوش کسرایی، محمد احصایی، سهراب سپهری، دلبر شهباز، پروانه اعتمادی، هوشنگ پزشک‌نیا، سمانه احمدی، محسن امینی، فریبا بهمنی، محمدعلی ترقی‌جاه، شهلا حبیبی، ایرج زند، علی گلستانه، چکاوک غیوری، آرمان یعقوب‌پور، سلیم ناظریان و شمسی‌ هاشمی ازجمله هنرمندانی هستند که می‌توان آثارشان را در این نمایشگاه دید. آثار این دوره از ٢٠٠‌هزار تومان تا ٢٥٠‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند تا به گفته لیلی گلستان (مدیر این رویداد هنری) اقشار مختلف جامعه توانایی خریدن اثر هنری را داشته باشند. به گزارش هنر آنلاین در روز نخست ٥١ نقاشى و مجسمه از ٤٣ هنرمند در مجموع به مبلغ ١٦٠‌میلیون تومان فروخته شد. گران‌ترین اثر به فروش رسیده در روز اول، به یک نقاشى روى مقوا از زنده‌یاد فریده لاشایى تعلق گرفت که به قیمت ٢٥‌میلیون تومان خریدارى شد. از نظر تعداد آثار به فروش رسیده از یک هنرمند هم رکورددار روز افتتاحیه آرمان یعقوب‌پور بود که
٣ تابلوى نقاشى او به فروش رسید. لیلى گلستان، مدیر گالری گلستان و طراح و نمایشگاه‌گردان «صد اثر، صد هنرمند» که روز بسیار شلوغى را پشت سر گذاشت، از میزان استقبال از این رویداد بسیار راضى بود. او که پیش از این، بیست‌وسومین دوره را سخت‌گیرترین دوره این اتفاق لقب داده بود، توانست با ارایه  ١٧٨ اثر از ١٦٠ هنرمند، هم بر کیفیت آثار عرضه‌شده اضافه کند و هم آثارى در ابعاد بزرگ‌تر به‌خصوص از هنرمندان صاحب‌نام‌تر را روى دیوار آورد که بازتابى مثبت در میان دیدارکنندگان داشت. با فروش نزدیک به یک‌سوم آثار این نمایشگاه در روز افتتاحیه، بنا به رسم «صد اثر، صد هنرمند» آثارى دیگر از هنرمندانى که کارهایشان خریدارى شده روى دیوار جایگزین مى‌شود و بدین‌ترتیب هرچند روز یک بار مى‌توان شاهد یک نمایشگاه تازه در این رویداد بود.

خرید مجسمه نزد مردم هنوز جا نیفتاده ولی خرید نقاشی در سال‌های اخیر روند بهتری را طی کرده است.» اما مهم‌ترین وجه تمایز «صد اثر، صد هنرمند» امسال وجود چند مجسمه در میان آثار ارایه شده است.


همه سلیقه‌ها تأمین می‌شود
اما قرار است در دوره بیست‌وسوم مخاطبان با چه مدل آثاری مواجه شوند و قیمت‌ها از چه قرار است؟ این سوالات را هنرآنلاین در بخشی از گزارش خود پیرامون این «صد اثر، صد هنرمند» تمام و کمال و به خوبی توضیح داده است.  طبق این گزارش تنوع دلپذیر آثار این نمایشگاه از فیگوراتیو تا انتزاعى و نیز اقبالى که به آثار طبیعت‌گرایانه نشان داده، سبب مى‌شود براى همه گونه سلیقه‌ اثر هنرى در آن یافت شود. چیدمان خاص این نمایشگاه که در ٣ ردیف تقریبا از زمین تا سقف کارها نصب شده‌اند، دیوارهایى رنگین و جذاب پدید آورده که در نوع خودش کم‌نظیر است. از منظر قیمت هم از ٢٠٠‌هزار تومان تا ٢٥٠‌میلیون تومان کار عرضه شده تا شعار قدیمى این گالرى «هر خانه ایرانى، یک اثر هنرى» امکان تحقق یابد. گران‌ترین اثرى که در این دوره عرضه شده یک نقاشى از «سهراب سپهرى» است که ٢٥٠‌میلیون تومان قیمت خورده و در دیوار روبه‌رویى گالرى گلستان نصب است؛ علاوه بر این، اثر دیگرى از سپهرى که یک طراحى زیبا از یک گلدان است هم ٢٥‌میلیون تومان قیمت‌گذارى شده است. در کنار در ورودى یک نقاشی‌خط زیبا از فرامرز پیلارام ٦٠‌میلیون تومان، نقاشى دو شاخه زنبق از پروانه اعتمادى ٣٠‌میلیون تومان، تابلوهایى کوچک اما چشم‌نواز از بهمن محصص از سرى میوه‌ها، جغد، ماهى با قیمت‌هاى متفاوت، اثر زیباى عبدى اسبقى ١١‌میلیون تومان، اثرى از ابراهیم حقیقى که
بى همگان به سر شود ... را با گرافیکى زیبا ترسیم کرده ٦‌میلیون تومان، تابلوى زیبایى از گل و نیز پارچه‌ای که فیگوراتیو شده از شهره مهران هر یک ٥‌میلیون تومان، نقاشى انتراعى چشم‌نوازی از گلناز قدیرى ٥‌میلیون تومان، یک خط کلاسیک خوش از نصرالله افجه‌اى ٤‌میلیون تومان، آثار برادران دره باغى با قیمت‌هاى متفاوت، تابلویى بزرگ با فضایى زمستانى از فریده لاشایى ١٦٠‌میلیون تومان، آثار اساتیدی مانند پزشک‌نیا، بهمن نیکو و جوان‌ترها علیرضا سعادتمند، هومن فولاد قلم، حسین چراغچى و ... سبب مى‌شود یک علاقه‌مند به هنر، دست خالى از گالرى گلستان خارج نشود.
مجسمه بازها به گوش باشند
مدتی پیش لیلی گلستان در گفت‌وگویی که با «شهروند» انجام داده بود درباره اقبال مردم از آثار هنری، نقاشی را اقتصادی‌ترین هنر فعلی ایران دانسته و گفته بود: «خرید مجسمه نزد مردم هنوز جا نیفتاده ولی خرید نقاشی در سال‌های اخیر روند بهتری را طی کرده است.» اما مهم‌ترین وجه تمایز «صد اثر، صد هنرمند» امسال وجود چند مجسمه در میان آثار ارایه شده است. به نظر می‌رسد که لیلی گلستان قصد دارد این بخش هنرهای تجسمی را حداقل به‌زعم و توان خودش پررونق‌تر کند. به همین دلیل مجسمه‌ها را مى‌توان مهم‌ترین وجه تمایز «صد اثر، صد هنرمند» بیست‌وسوم با دوره‌های قبل دانست. آثارى متنوع و بسیار جذاب از بزرگانى مانند ژازه تا مش اسماعیل و پیشکسوتانى مانند طاها بهبهانى و جوان‌ترها شمس‌الدین غازى، امیر یاراحمدى، مریم کوهستانى، رامین سعادتى و ... که فرم‌ها و تکنیک‌های مختلفی دارند و انتظار می‌رود با قیمت‌هاى بسیار مناسبشان با فروشى خوب مواجه شوند. فضای گالرى گلستان به گونه‌ای است که هر کس چشمى در آن بچرخاند پیشنهادهایى جالب توجه براى خرید خواهد یافت که مى‌تواند هم فضاى کار و زندگى‌شان را دلپذیرتر کند هم در درازمدت زمینه یک سرمایه‌گذاری در هنر را فراهم آورد. نکته‌ای که خود گلستان هم بارها در صحبت‌هایش روی آن تأکید و تمرکز داشته است. در پایان برای علاقه‌مندان به این عرصه یادآوری کنیم که «صد اثر، صد هنرمند» از دوم مرداد تا دوم شهریور در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ دایر است. اگر هم با خودتان می‌گویید ما که الان این‌قدر پول نداریم پس به درد ما نمی‌خورد که برای خرید به چنین رویدادی سر بزنیم، نگران نباشید. لیلی گلستان یک بار گفته بود: «گالری گلستان از ابتدای شروع به کار زمینه‌هایی را برای خرید آثار هنری از سوی مردم فراهم کرده است. به‌عنوان مثال، ما سعی کرده‌ایم برای یک اثر هنری، چک مدت‌دار هم قبول کنیم یا برخی از آثار را به شکل قسطی به مشتری ارایه کنیم. همه این مسائل کمک می‌کند که مردم به‌ سمت خرید آثار هنری بیشتر گرایش پیدا کنند. به نظرم اگر گالری‌های دیگر نیز بتوانند این امکان را برای مردم فراهم کنند، فرهنگ خرید اثر هنری نزد مردم در مدت کوتاه‌تری جا می‌افتد.»


منبع: روزنامه شهروند