تبیان، دستیار زندگی
شیر دادن به نوزاد هم برای او مفید است و هم برای مادر. سازمان جهانی سلامت به تمام مادرها توصیه می کند که حداقل 6 ماه به فرزند خون شیر بدهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند دلیل خوب برای اینکه فرزندتان را خودتان شیر بدهید


شیر دادن به نوزاد هم برای او مفید است و هم برای مادر. سازمان جهانی سلامت به تمام مادرها توصیه می‌کند که حداقل 6 ماه به فرزند خون شیر بدهند.

شیر مادر در 6 ماه نخست تولد وی بسیار لازم و ضروری است. این کار علاوه بر اینکه یک رابطه عمیق عاطفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌کند باعث می‌شود که نوزاد به خوبی تغذیه و رشد کند. شیر دادن همچنین باعث تولید هورمون سیتوکسین می‌شود که احساس مادرانه‌ی عمیقی به خانم‌ها می‌دهد. تغذیه با شیر مادر یک برد دوجانبه است. در این مطلب چند دلیل خوب داریم که فرزندتان را در آغوش کشیده و خودتان شیر بدهید.

نوزاد

شیر مادر برای پر شدن نوزاد از مواد مغذی
شیر خشک حاوی مواد مغذی خاصی است اما این مواد مغذی از شیر مادر کمتر است. باید بدانید که شیر مادر حاوی هورمون‌ها، سلول‌های زنده، آنزیم‌ها و آنتی‌بادی‌هایی است که از بدن مادر ترشح می‌شود و برای رشد کودک لازم است.


آغوز: نخستین قطره‌های شیر مادر برای حفاظت از فرزند

اولین شیر ترشح شده از سینه‌ی مادر که شیر آغوز نام دارد از کودک در برابر ترکیباتی به نام «ایمونوگلوبولین A» حفاظت می‌کند. این ترکیب لایه‌ی محافظتی تولید می‌کند که مانع از رسیدن میکروب‌ها به روده‌ها، بینی و گلوی نوزاد می‌شود.


کودکی سالم با شیر مادر

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوزادانی که شیر مادر می‌خورند کمتر از مشکلاتی مانند اوتیت یا عفونت گوش، عفونت‌های تنفسی، ورم معده و روده و حتی مننژیت رنج می‌برند. البته اگر فرزند شما با وجود تغذیه با شیر مادر دچار این مشکلات می‌شود مطمئن باشید که شدت این بیماری کمتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.


شیر مادر: محافظتی طولانی‌مدت

محققان بر این عقیده هستند که آنتی کورها یا همان پادتن‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان‌های کودکان مانند سرطان خون را کاهش می‌دهد. به عقیده‌ی محققان بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند کمر دچار بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 1 و 2، کلسترول و بیماری‌های التهابی روده می‌شوند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند هورمون‌هایی در بدن زنان شیرده تولید می‌شود که باعث کنترل فشارخون و کاهش استرس مادر می‌شود و احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان را در مادرها کاهش می‌دهد

شیر مادر و آلرژی کمتر
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد کودکانی که شیر خشک می‌خورند بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به انواع آلرژی‌ها مبتلا می‌شوند. توجه داشته باشید «ایمونوگلوبولین A» ی موجود در شیر مادر باعث ایجاد چنین حفاظتی در کودکان می‌شود.


شیر مادر و انیشتین‌های آینده
شیر مادر باعث تقویت حافظه می‌شود. در واقع کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود باهوش‌تر هستند. نتایج پژوهش‌هایی که روی بیش از 17 هزار کودک انجام شده است نشان می‌دهد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بهره هوشی بالاتری از کودکانی که شیر خشک می‌خورند دارند. هر چه مدت زمان تغذیه با شیر مادر بیشتر باشد کودکان امتیاز بیشتری از نظر هوش می‌گیرند.


شیر مادر

خطر مرگ و میر کمتر با شیر مادر
نتایج پژوهشی که در سال 2009 انجام شده است نشان می‌دهد که شیر مادر به میزان زیادی خطر مرگ و میر کودکان را کاهش می‌دهد. محققان آلمانی به این نتیجه رسیدند خطر مرگ‌ومیر در بین کودکانی که شیر مادر می‌خورند کمتر است.


وزن نرمال در نوجوانی با شیر مادر
نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در سنین نوجوانی کمتر در معرض چاقی مفرط قرار می‌گیرند. محققان احتمال می‌دهند که این به دلیل وجود انسولین کمتر در شیر مادر است.


شیر مادر طعم اولیه
طعم شیر مادر متناسب با تغذیه‌ی مادر تغییر می‌کند. این مسئله نیز کودک را به درک و چشیدن طعم‌های مختلف آماده می‌کند. اگر به فرزندتان شیر بدهید در آینده کمتر مجبور می‌شوید که سر میز غذا با وی برای خوردن غذاهای مختلف بحث کنید.


مادران شیرده کمتر دچار مشکلات سلامتی می‌شوند
خانم‌هایی که فرزندانشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر دچار بیماری‌هایی مانند سرطان سینه و سرطان تخمدان می‌شوند. علاوه بر این شیر دادن به مدت حداقل یک سال برای محافظت خانم‌ها از ابتلا به سرطان سینه بسیار موثر است. بنابراین توصیه می‌شود برای ارتقای سلامتی خود و فرزندان حتماً او را با شیر خودتان تغذیه کنید.

شیردهی برای آرامش بیشتر
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند هورمون‌هایی در بدن زنان شیرده تولید می‌شود که باعث کنترل فشارخون و کاهش استرس مادر می‌شود و احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان را در مادرها کاهش می‌دهد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوزادانی که شیر مادر می‌خورند کمتر از مشکلاتی مانند اوتیت یا عفونت گوش، عفونت‌های تنفسی، ورم معده و روده و حتی مننژیت رنج می‌برند

شیردهی برای کالری سوزی
آیا می‌دانید که شیردهی در روز بین 300 تا 500 کالری انرژی می‌سوزاند؟ شیردهی علاوه بر کمک به کاهش وزن به دست آمده در دوره‌ی بارداری به رحم کمک می‌کند تا به اندازه‌ی اولیه‌ی خود برگردد.


شیر مادر: نیازی به تجهیزات زیاد نیست
شیردهی شما را از شستشو و تمیز کردن شیشه شیر راحت می‌کند. نیازی نیست به این فکر باشید که باید شیشه شیر را گرم کنید و یا نگران این باشید که مبادا دهان فرزندتان بسوزد. علاوه بر این شیردهی کار بسیار ساده‌ای است و در هر مکانی امکان‌پذیر است.


شیرمادر رایگان است
بزرگ کردن یک کودک با مخارج فعلی کار هزینه‌بری است. حالا به این هزینه‌ها شیرخشک را نیز اضافه کنید. متأسفانه قیمت شیرخشک بالاست اما شیرمادر هزینه‌ای ندارد و باعث می‌شود کودکی با بنیه‌ای قوی داشته باشید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
غذای کمکی برای کودک تا قبل از 6 ماهگی ممنوع!
10 سوال در مورد شیر مادر
انتخاب‌های غذایی و تأثیر آن بر شیر مادر

شیر مادر، مفید برای رشد ذهنی کودکان
7 فایده ی مهم شیر مادر برای نوزاد
چرا نوزاد‌ شیر مادرش را نمی ‌خورد؟
فواید شیر مادر برای روح و روان نوزاد
اشتباهات و باورهای غلط درباره ی شیر مادر
ناکافی بودن شیر مادر و چگونگی افزایش آن
به نوزادتان شیرغنی ‌تر بدهید 

فیلم های مرتبط:

فواید شیر مادر برای کودکان

شیر مادر به تنهایی کافی نیست!

صوت های مرتبط:

اهمیت شیر مادر در تربیت
خداحافظی با شیر مادر

تغذیه کودک با شیر مادر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.