تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه چهارم مرداد 1394 هجری خورشیدی، نهم شوال 1436 هجری قمری و بیست و ششم جولای 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یکشنبه چهارم مرداد 1394 هجری خورشیدی، نهم شوال 1436 هجری قمری و بیست و ششم جولای 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

4 مرداد 1376

بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس به بهره‏ برداری رسید. متخصصان و کارشناسان داخلی تمامی مرحله های طراحی، ساخت و نصب تجهیزات این پالایشگاه را انجام دادند.

4 مرداد 1372

غلامرضا کیوان سمیعی شاعر معاصر و صاحب اثرهای ارزنده ی اوراق پراکنده، مقدمه بر خاک نشینان عشق، رساله تاریخ فلسفه، در 80 سالگی درگذشت.

4 مرداد 1360

عملیات محدود شهید چمران از طرف سپاه آبادان با هدف آزادسازی جاده ی مهم آبادان- ماهشهر از اشغال دشمن بعث عراق آغاز شد.

4 مرداد 1356

روزنامه واشنگتن پست به نقل از کاخ سفید اعلام کرد که دولت جیمی کارتر در نظر دارد با وجود درخواست رهبر اکثریت سنا مبنی بر به تأخیر انداختن فروش هفت فروند هواپیمای مجهز به سیستم رادار پیچیده به ایران، تصمیم خود را عملی سازد.

4 مرداد 1351

حسین آقا ملک بنیانگذار کتابخانه و موزه ی ملی ملک در تهران و واقف بزرگترین مجموعه ی وقفیات آستان قدس رضوی در 101 سالگی درگذشت.

4 مرداد 1339

یک روز پس از اعلام قطع رابطه مصر با ایران، مطبوعات آن کشور تبلیغات شدیدی را علیه رژیم پهلوی به راه انداختند.

4 مرداد 1332

ژنرال شوارتسکف آمریکایی که پیش از آن، یک رایزن نظامی آمریکا در ژاندارمری ایران بود، وارد تهران شد. او به عنوان یکی از طراحان کودتای بیست و هشتم مرداد با همکاری عوامل داخلی دست به این کودتا زد.

4 مرداد 1329

کنگره ی آمریکا اصلاحیه یی به قانون کمک به دفاع مشترک افزود و ایران را از رده ی کره جنوبی و فیلیپین خارج کرد و در ردیف ترکیه و یونان قرار داد، آمریکا در مجموع 131 میلیون دلار برای کمک نظامی به این سه کشور در نظر گرفته بود. در مقدمه ی اصلاحیه ی مزبور قید شد که ایران پس از جنگ جهانی دوم همان اهمیتی را کسب کرده است که ترکیه و یونان دارند.

4 مرداد 1323

رضا پهلوی سه سال پس از سرنگون شدن حکومتش در تبعیدگاه خود، شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در 66 سالگی درگذشت.

4 مرداد 1320

روزنامه تایمز لندن در کشاکش جنگ جهانی دوم به نقل از خبرنگار خود در تهران نوشت: چهار هزار تا پنج هزار آلمانی در ایران ساکن هستند.

4 مرداد 1304

سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران خواست اطلاعاتی درباره ی منطقه هایی که در آنجا خرما کشت می شود و همچنین میزان محصول هر منطقه در اختیار آن سفارت قرار دهد.

4 مرداد 1302

آپرسوف سرکنسول جدید روسیه در مشهد، وارد این شهر شد.

4 مرداد 1300

سفارت آلمان در تهران یک نسخه از کتاب سفید با عنوان «اجرای معاهده صلح ورسای از طرف آلمان تا یکم آوریل 1921 میلادی» را برای محتشم السلطنه وزیر امور خارجه ایران ارسال کرد.

تنظیم: هومن بهلولی