تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان می گویند، کچلی قابل درمان است، به شرط اینکه حاضر باشید موهایتان را محکم بکشند و از ریشه بکنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی عجیب برای درمان کچلی


دانشمندان می‌گویند، کچلی قابل درمان است، به شرط اینکه حاضر باشید موهایتان را محکم بکشند و از ریشه بکنند.

کچلی

محققان آمریکایی متوجه شدند، وقتی دویست تار مو را از روی سر کسی بکنند، به جای آنها تا شش برابر موی جدید درمی آید. البته همه تار موها باید از یک محدوده کوچک کنده شوند تا به این ترتیب، بدن پیام درد دریافت کند و به جای آن، موهای اضافه تولید کند.


اگرچه این روش درد دارد، به خصوص اینکه موها باید یکی یکی کنده شوند، اما محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند، شاید این راه به یافتن درمانی تازه برای ریزش موها منجر شود.


میلیون‌ها مرد در سراسر دنیا موهای سرشان را کم یا زیاد از دست می‌دهند که در مورد بعضی‌ها، این روند از دوره نوجوانی شروع می‌شود.


میلیون‌ها زن نیز از کم‌پشت شدن موی سر رنج می‌برند. کارشناسان می‌گویند،‌ این مشکل می‌تواند از نظر روانی، اثر عمیق‌تری روی زنان بگذارد.

سلول‌های بنیادی در درمان ریزش موی انسان تاثیری ندارند
چند سال قبل، دانشمندان تاثیر سلول های بنیادی را در درمان ریزش موی حیوانات آزمایش کردند که نتیجه آن موفقیت آمیز بود.


ولی دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده ، متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان نتیجه این درمان را در انسان مطلوب نمی داند و می گوید:


«فاز حیوانی روش کاشت سلول های بنیادی فولیکول مو با نتایج قابل قبولی همراه بود، اما تا کنون این تحقیقات در مورد انسان نتایج خوبی در بر نداشته است.

مطالعات انجام گرفته در دنیا به طور ابتدایی اثرات سلول بنیادی مو را در درمان طاسی به اثبات رسانده و مراحل تکمیلی این تکنیک در حال تحقیق و بررسی است

کشف سلول های بنیادی فولیکول مو مژده‌ای برای بیمارانی است که از ریزش مو رنج می‌برند.


در این روش واکنش متقابل سلول های بنیادی فولیکول مو FSC با سلول‌های مزانشیمال درم در محیط آزمایشگاه با تکثیر قابل توجهی همراه بوده است.


در این روش باید توانایی سلول های بنیادی در تولید مو حفظ شود و مطمئن شویم که تعداد قابل توجهی از سلول های مورد نیاز در محیط کشت رشد می‌کنند.


در روش کشت سلول‌های بنیادی فولیکول مو، تکنیک باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هزاران سلول در هر بیمار تولید شده و سبب رشد موی استاندارد قابل قبولی برای بیمار شود.


در روش مذکور این خطر وجود دارد که هیچ کدام از این موها دوام رشد نداشته باشند.


هزینه بسیار بالای این روش و نگرانی در مورد عدم ایجاد ظاهر دلخواه با توجه به اینکه کنترل ویژه‌ای در مورد تراکم یکنواخت و جهت موها وجود ندارد، از جمله مشکلات این روش است.


طبق مطالعات انجام شده در دنیا، سلول‌های تزریق شده می‌توان فولیکول‌های موی موجود فرد را تحت فشار قرار داده و سبب بازسازی و رشد موهای سالم در فرد  شود که در صورت قبول این تئوری مشکل ظاهر ناهمگون این روش رفع می‌شود.


در پروژه کشت سلول‌های بنیادی فولیکول مو، برداشت بافت از بیمار تنها با یک نمونه کوچک که شامل تقریبا 120 فولیکول مو باشد، انجام می‌شود و بنابراین آسیب آزاردهنده پوست سر کاهش می‌یابد، بنابراین این روش بسیار ساده‌تر با مدت زمان کوتاه تر و درد کمتری همراه است.


مزیت دیگر این روش، استفاده مجدد از همان نمونه کوچک در صورت ناکافی بودن مقدار مو است که در پیوند مو چنین امری امکان پذیر نیست.


مطالعات انجام گرفته در دنیا به طور ابتدایی اثرات سلول بنیادی مو را در درمان طاسی به اثبات رسانده و مراحل تکمیلی این تکنیک در حال تحقیق و بررسی است.»

فرآوری : نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
سلامانه

مهر

مطالب مرتبط:

کچلی مردان میراث پدری است
وقتی که ریزش مو ارثی نیست
10 علت ریزش مو
5 علت کچلی در خانم‌ها
4 علت کچلی در کودکان
استرس و ریزش مو ارتباطی دارند؟
آیا رویش مجدد موها امکان دارد؟
دلایل ریزش مو
4 درمان خانگی برای ریزش مو
ریزش مو در زنان آزاردهنده است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.