تبیان، دستیار زندگی
شاید اولین تجلی زیبایی شناختی در انسان، توجه به زیبایی های ظاهری خود باشد. این حس كه در سنین كودكی هم قابل مشاهده است، در سنین نوجوانی و جوانی به اوج خود می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حس زیبا شناختیتان را تربیت کنید!


شاید اولین تجلی زیبایی شناختی در انسان، توجه به زیبایی‏های ظاهری خود باشد. این حس كه در سنین كودكی هم قابل مشاهده است، در سنین نوجوانی و جوانی به اوج خود می‏رسد.

اولین کسانی که در شناخت زیبایی فرد تاثیر گذارند، بدون شک والدین می باشند، مثلا لباس زیبا بر تن کودک خود می کنند، دخترکشان را با انواع و اقسام گلسرها، لباس ها و کلاه ها می آرایند، برای پسر کوچکشان ساعت مچی می گیرند، موهای او را شانه زده و می گویند که چه زیبا شده است ، در مهمانی ها سعی می کنند که زیباترین لباس را به او بپوشانند، خلاصه کلام این که حس زیبا دوستی خود را به او انتقال می دهند. در نوجوانی خود فرد دوست دارد که مورد توجه دیگران باشد و می داند که یکی از راه های جلب توجه دیگران، ظاهر آراسته است. بعضی از نوجوانان این قدر در ظاهر خود حساس و دقیق می شوند که خود را به تکلف انداخته و صدای پدر و مادر خود را در می آورند!
پس از گذر از مقطع كودكی و نوجوانی، توجه انسان از خود، به دیگران و محیط اطراف انتقال می‏یابد. مثلا می فهمد که خانه دوستش چقدر زیباست و یا فلان معلم مدرسه اش، خوش پوش و محبوب است، در این مقطع این فرصت و قدرت برای شخص ایجاد می‏شود كه بتواند زیبایی‏های دیگری را همچون زیبایی‏های طبیعت ببیند و از آن لذت ببرد.
متأسفانه امروزه به علت مشغله‏های زیاد زندگی در شهر و مهم‏تر از آن محیط شهری بهره‏گیری از این نوع زیبایی كم رنگ شده است. شاید در سال‏های آینده درك عده‏ای از جوانان شهری از آسمان پرستاره شب، محدود به چیزی شود كه در تلویزیون دیده‏اند. پرداختن به زیبایی‏های طبیعت به عنوان یكی از غنی‏ترین منابع زیبایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
زیبایی شناسی

با حضور جوان در عرصه اجتماع و ارتباط با همشهریان و هم وطنان خود و آشنایی با تاریخ ایران و تمدن كهن آن، وجهی دیگر از زیبایی‏ها كه عبارت است از زیبایی‏های ملی پیش روی او ظاهر می‏گردد. توجه، لذت، احساس غرور به سنبل‏های ملی این سرزمین، تجربه‏ای است كه هر جوانی در سنی خاص بدان دست می‏یابد. لرزش خاصی كه به هنگام شنیدن سرود ملی در مسابقات مختلف جهانی به جوان دست می‏دهد، ناشی از یك نوع حس زیبایی شناختی است كه پیوند وثیقی با ملیت دارد.
نوع دیگری از زیبایی كه در پرتو تعلیم و تربیت دینی و در سنین جوانی و پس از آن بر شخص جلوه می‏كند، زیبایی‏های مذهبی است. درك این نوع زیبایی‏ها نشان دهنده رشد تفكر فردی و اجتماعی شخص می‏باشد. لذتی كه در پرتو مناجات با خدا، زیارت معصومین علیهم السلام، حتی تماشای اجتماع عظیم مسلمانان در مراسم حج به انسان دست می‏دهد، ناشی از درك زیبایی این پدیده‏ها می‏باشد.

زیبایی شناسی

گرایش انسان به هنر ،مانند نقاشی، خطاطی، مجسمه سازی و موسیقی نوع دیگری از حس زیبا دوستی انسان است که دوست دارد خود، خالق زیبایی باشد. شاید آنچه بیش از همه زیبایی‏ها را برای ما زیبا كرده، آرامش خاطر و احساس آزادی و تعالی روحی‏ای است كه در پرتو نزدیكی با زیبایی‏ها به انسان دست می‏دهد. چنین خاصیتی به همراه احساس نیاز روحی به این خاصیت را می‏توان عامل اصلی گرایش به زیبایی‏ها در انسان دانست. البته باید توجه داشت كه این گرایش درونی می‏تواند دچار انحراف شده و به سمت ناصحیحی تمایل پیدا كند.

تربیت حس زیبایی، چرا؟
با توجه به اینكه زیبایی یك مفهوم متغیر بوده و به شدت تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‏گیرد، بر ما ضروری است كه جهت بهره مندی هر چه بیشتر و بهتر از این حقیقت به تربیت زیبایی شناختی خود و فرزندانمان اقدام نماییم.
 یكی از علل و دلایلی كه می‏تواند در توجیه تربیت زیبایی‏شناسی اثر داشته باشد آن است كه درك صحیح زیبایی می‏تواند به عنوان یكی از موانع اصلی پیدایش و رشد گرایشات انحرافی در جامعه ایفای نقش كند. اگر درك درستی از زیبایی در نظام تعلیم و تربیتی، رسانه‏های جمعی و... وجود داشته باشد، توجه جوانان ما را از مدهای زودگذر لباس و آرایش و... كه ابزار دست قدرت‏های جهانی اقتصادی هستند، به سمت زیبایی‏های حقیقی و با ثبات‏تر كه دارای آثار مثبت روحی و معنوی هستند سوق خواهد داد. جوانی كه با زیبایی‏های موسیقی شرق و اثار روانی آن آشنا نباشد و در معرض كمیت بالا و هیجان فراوان موسیقی جاز غربی قرار گیرد، قدرت توجیهی مناسبی برای اخذ و طرد این دو گونه نخواهد داشت و بالطبع به ملاك‏های دیگری همچون مد، تبلیغات و... تكیه خواهد كرد.

زیبایی شناسی

تربیت حس زیبا شناختی انسان با ایجاد الگوهای ایرانی اسلامی برای کودکان در کتب مخصوص آنها، تلویزیون و رسانه ها می تواند آینده ای بهتر برای جامعه ای معنا گرا و مفهومی رقم بزند و انسان را از اسارت ظواهر نجات بخشد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


با نگاهی به smtmabtahi

مطالب مرتبط:
این زیبایی را دیری نپاید 
چگونه همه زندگیمان زیبا شود 
زیبایی در چشمان توست 
دورهمی فیلسوفان اولیه در یک مجلس زیبا 
وقتی زیبایی در قالب مد در می آید 
وقتی ادم برفی ها قهر می کنند 
جراحی زیبایی روی ذهن 
رمز داشتن یک زندگی زیبا 
 چرا بعضی ها همه چی دارند 
خوشتیپی به نیت خدا 
دستان زیبای تو یک دنیا حرف دارد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.