تبیان، دستیار زندگی
درحالی که تا یک ماه دیگر نخستین گروه از زائران ایرانی به حج تمتع اعزام خواهند شد، رئیس سازمان حج و زیارت با اشــــــاره به برنامه ریزی ها و تدارکات انجام شده از آغاز صدور روادید از هشتم مرداد، سال جاری خبر می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه حج تمتع امسال کاهش یافت 

درحالی که تا یک ماه دیگر نخستین گروه از زائران ایرانی به حج تمتع اعزام خواهند شد، رئیس سازمان حج و زیارت با اشــــــاره به برنامه ریزی ها و تدارکات انجام شده از آغاز صدور روادید از هشتم مرداد، سال جاری خبر می دهد

بخش اجتماعی تبیان
حج تمتع

درحالی که تا یک ماه دیگر نخستین گروه از زائران ایرانی به حج تمتع اعزام خواهند شد، رئیس سازمان حج و زیارت با اشــــــاره به برنامه ریزی ها و تدارکات انجام شده از آغاز صدور روادید از هشتم مرداد، سال جاری خبر می دهد.
می افزاید: امسال برای برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم معنوی و روحانی و همچنین ارائه خدمات بهتر به زائران بیت الله الحرام در مکه و مدینه ویژه برنامه هایی در نظر گرفته شده است که درطول موسم حج به اجرا درخواهد آمد.
سعید اوحدی درباره هزینه حج امسال می گوید: با وجود افزایش 9 درصدی نرخ ارز و افزایش کیفی ،خدمات هزینه حج تمتع امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد و نسبت به دو سال گذشته 15 درصد کاهش یافت. به گفته وی، سال گذشته بالاترین قیمت حج حدود 11 میلیون تومان بود که امسال به 10 میلیون و500 هزار تومان کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در محاسبات هزینه حج دوسال گذشته 2 میلیون تومان بیشتر از زائران دریافت شده بود که این مبلغ به آنها برگردانده شد و نرخ امسال براساس محاسبات دقیق و منطقی اعلام شده است.این مقام مسئول با اشاره به  هماهنگی های انجام شده در خصوص اسکان ، تغذیه و حمل و نقل، می گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از 20 تیر ماه و طبق جدول زمانبندی از همه استان‌ها در خواست کردیم گذرنامه زائران را ارسال کنند تا اطلاعات آنها وارد سیستم نرم افزار روادید حج عربستان شود. وی می افزاید: همه خدماتی که قرار است در موسم حج به زائران مثل حمل و نقل، غذا، اقامت وغیره ارائه شود در این سیستم وارد می‌شود.

با وجود افزایش 9 درصدی نرخ ارز و افزایش کیفی ،خدمات هزینه حج تمتع امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد و نسبت به دو سال گذشته 15 درصد کاهش یافت

به گفته اوحدی، تاکنون 90 درصد اطلاعات مثل مسکن زائران، حمل و نقل و پرواز آنها وارد این سامانه شده اما به دلیل اینکه امسال این سامانه راه‌اندازی شده است برای جلوگیری از بروز مشکل سعی می‌کنیم قراردادها بموقع انجام شود. وی در ادامه می گوید: همچنین طی مکاتبه با کنسولگری عربستان قرارشد جلسه‌ای از سوی وزارت خارجه کشورمان با کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شود وهماهنگی‌های نهایی صورت بگیرد تا سامانه های هر دو کشور همخوانی لازم را داشته باشند.
 رئیس سازمان حج و زیارت با ابراز امیدواری از اینکه هر چه زودتر این جلسه برگزار شود بیان داشت: براساس برنامه زمانبندی از هفته دوم شوال مصادف با 8 مرداد ماه امسال صدور روادید آغاز می‌شود.
اوحدی با بیان اینکه معاینات پزشکی زائران حج تمتع به پایان رسیده  درباره تعداد زائران تمتع  می گوید: امسال همانند سال گذشته 64 هزار زائر به حج مشرف خواهند شد.
تنها تفاوت حج امسال با سال گذشته تعداد اعزام‌ها به مدینه قبل است که امسال 12 درصد افزایش دارد یعنی 62 درصد از زائران به مدینه قبل و بقیه به مکه مشرف می‌شوند. همچنین اعزام زائران از اول شهریور آغاز می شود و تا 28 شهریور مصادف با 5 ذیحجه ادامه دارد و زمان برگشت آنها از 15 ذیحجه مصادف با 7 مهرماه شروع می شود و تا 26 مهر ماه ادامه دارد.


منبع : روزنامه ایران