تبیان، دستیار زندگی
میوه ها و سبزیجات جزو مواد غذایی ضروری روزانه هستند که برای سالم ماندن به خواص آن ها نیاز داریم. اما لازم است که این مواد غذایی به خوبی تمیز شوند چون حاوی آفت کش ها و باکتری هایی هستند و اگر حواستان نباشد به جای مفید بودن به بدن آسیب می زنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با جوش‌شیرین و سرکه سیب به جنگ آفت‌کش‌ها بروید


میوه‌ها و سبزیجات جزو مواد غذایی ضروری روزانه هستند که برای سالم ماندن به خواص آن‌ها نیاز داریم. اما لازم است که این مواد غذایی به خوبی تمیز شوند چون حاوی آفت‌کش‌ها و باکتری‌هایی هستند و اگر حواستان نباشد به جای مفید بودن به بدن آسیب می‌زنند.

شستن میوه

میوه‌ها مانند سبزیجات حاوی میزان زیادی از بقایای آفت‌کش‌ها و سمومی هستند که در حین کشت به آن‌ها زده شده است. کودهای حیوانی که به آن‌ها داده می‌شود امکان دارد آلوده به باکتری‌هایی خطرناکی باشد که معروف‌ترین آن‌ها «ای کولی باکتری» است. برای خلاص شدن از این باکتری‌ها و آلودگی‌ها لازم است که میوه‌ها و سبزیجات مصرفی‌تان را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید.

در این مطلب چند ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و موثر را معرفی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


توصیه‌های اولیه برای تمیزی میوه‌ها و سبزیجات
اولین نکته‌ای که برای تمیزی و شستشوی میوه‌ها و سبزیجات باید مدنظر داشته باشید گرفتن آن‌ها زیر آب است. لازم است که آن‌ها را داخل لگن پر از آب بریزید و به خوبی بشویید. درست است که با این روش نمی‌توان صد در صد از شر باقی‌مانده‌های آفت‌کش‌ها خلاص شد اما با همین شیوه‌ی ساده می‌توان بخش زیادی از ترکیبات سمی را از بین برد.
برخی میوه‌ها و سبزیجات برای تمیز شدن نیاز به فرچه‌ای مانند مسواک دارند. می‌توانید با یک مسواک نرم به خوبی همه‌ی قسمت‌های میوه یا سبزی مورد نظر را تمیز کنید. این کار به درد شستشوی سیب‌زمینی، هلو، هویج، خیار یا سیب می‌خورد.
روش دیگر پاکسازی باقی‌مانده‌ی سموم و آفت‌کش‌های میوه‌ها و سبزیجات کندن کامل پوست آن‌ها است. با وجود اینکه بیشترین میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی در پوست اکثر میوه‌ها و سبزیجات قرار دارد اما کندن پوست آن‌ها ساده‌ترین روش برای مقابله با اثرات مخرب آفت‌کش‌ها محسوب می‌شود.

برای شستشو و ضدعفونی کردن هر نوع میوه و سبزیجاتی لگنی را پر از آب کرده و سپس نصف فنجان سرکه سیب و 3 قاشق نمک به آن اضافه کنید. سپس میوه‌ها و سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در این محلول بخیسانید تا از شر آفت‌کش‌ها و سموم خلاص شوند

توجه داشته باشید که میوه‌ها و سبزیجات را درست قبل از مصرف بشویید. شستشوی زودهنگام این مواد غذایی باعث سرعت بخشیدن به روند خرابی آن‌ها می‌شود؛ چون رطوبت، فضایی درست می‌کند که میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها با سرعت بیشتری تکثیر می‌شوند.


دو محلول ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی برای مقابله با بقایای سموم و آفت‌کش‌ها
برخی از خانم‌ها برای ضدعفونی کردن سبزی‌خوردن و غیره از مایع ظرف‌شویی استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای این کار از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. چون علاوه بر تمیز کردن میوه و سبزیجات از وجود بقایای آفت‌کش‌ها و باکتری‌ها ترکیبات شیمیایی جدیدی به آن‌ها اضافه نمی‌کنند. کافی است کمی جوش‌شیرین و سرکه سیب داشته باشید.


جوش‌شیرین یا همان بی‌کربنات سدیم
قبل از استفاده از جوش‌شیرین میوه‌ها و سبزیجات را داخل لگن پر از آب بریزید تا تمام آلودگی‌ها برطرف شوند. سپس یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در مقدار لازم آب اضافه کرده و کاملاً حل کنید. زمانی که محلول ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی خود را آماده کردید میوه‌ها و سبزیجات را داخل این آب بریزید و چند دقیقه صبر کنید. بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را با دست جابه‌جا کنید و شستشو دهید تا باکتری‌ها به طور کامل از بین بروند.

شستن سبزیجات با سرکه سیب

سرکه سیب
سرکه سیب یک ماده‌ی طبیعی است که به ضدعفونی کرده میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کند. برای این منظور یک لیوان سرکه سیب را در یک لیتر آب حل کنید و میوه و سبزیجات را با این محلول شستشو دهید.


سرکه سیب و لیموترش
سرکه سیب و لیموترش دو ماده‌ی فوق‌العاده طبیعی و موثر برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات هستند. این دو ماده به طور کامل باکتری‌ها و بقایای آفت‌کش‌ها را به طبیعی‌ترین شکل ممکن از بین می‌برند. کافی است آب یک عدد لیموترش و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف با این محلول ضدعفونی کنید.


عصاره‌ی گریپ‌فروت و جوش‌شیرین
برای داشتن یک محلول ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی کافی است 20 قطره عصاره‌ی دانه گریپ‌فروت را با یک قاشق جوش‌شیرین و یک فنجان سرکه و یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را داخل اسپری آب بریزید و قبل از مصرف میوه و سبزیجات روی آن‌ها اسپری کنید.


سرکه سیب و نمک
برای شستشو و ضدعفونی کردن هر نوع میوه و سبزیجاتی لگنی را پر از آب کرده و سپس نصف فنجان سرکه سیب و 3 قاشق نمک به آن اضافه کنید. سپس میوه‌ها و سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در این محلول بخیسانید تا از شر آفت‌کش‌ها و سموم خلاص شوند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
آفت‌کش‌ها: چگونه میوه و سبزیجات را به درستی بشوییم؟
14 ماده ی غذایی با کمترین میزان آلودگی به سموم
چه میوه هایی را باید پوست کند؟
آیا مواد غذایی ارگانیک بهتر هستند؟
چگونه سبزی را بشوییم؟
میوه های رنگ شده در سبد خانواده ها
ناگفته های واکس میوه
چه کنیم تا نیترات کمتری وارد بدنمان شود؟
چگونه از بدن سم‌زدایی کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.