تبیان، دستیار زندگی
توجه به ازدواج بر اساس موازین دینی و رعایت اصول فرهنگی یکی از اصلی ترین امور مورد تأکید اسلام است که نمونه بارز آن را در ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) مشاهده می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


ضامنی برای خوشبختی دختران!

توجه به ازدواج بر اساس موازین دینی و رعایت اصول فرهنگی یکی از اصلی‌ترین امور مورد تأکید اسلام است که نمونه بارز آن را در ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیه مشاهده می‌کنیم.

فرآوری: لواسانی -بخش اجتماعی تبیان
مهریه

با توجه به اینکه در جامعه امروز مشکلات عدیده‌ای در ازدواج جوانان نظیر بالارفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق‌ها مشاهده می‌کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توان براساس الگوی زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیه  و حضرت علی علیه السلام  سبک زندگیمان را استوار کنیم؟
اگر با این سبک و سیاق پیش برویم و از همان اول، زندگی را با تجملات و چشم و هم چشمی ها آغاز کنیم باید بگوییم که  خیر .حضرت فاطمه  سلام الله علیه و حضرت علی علیه السلام  چنین سبکی را در پیش نمی گرفتند و مبنای آنها بر عشق و علاقه و ایمان واقعی استوار بود اما متاسفانه ازدواج های امروز رنگ و بوی دیگری گرفته و از همان ابتدا چانه زنی ها بر سر مهریه آغاز میشود .
مهریه را کی داده کی گرفته؟ این جمله پر معنای پر طنز و البته فریبنده، چندسالی هست زیاد به گوش جوانان می خورد. اما با این حال بیشتر خانواده ها، معتقدند مهریه پشتوانه دخترشان خواهد بود و از سوی دیگر خانواده آقا داماد ترس از عدم توانایی پرداخت مهریه بالا از سوی پسرشان را دارند و نگرانند که عروس خانم مهریه اش را به اجرا بگذارد و پسرشان راهی زندان شود.

ثبت مهریه های عجیب و غریب!

مهریه های عجیب و غریب گاهی شگفت انگیزتر از آن هستند که بتوانیم آنها را باور کنیم، مهریه هایی که اگر عاقبتشان به شکایت و دادگاه نرسد، شاید هیچ وقت از وجودشان با خبر نشویم!

ازدواج درصورتی موفق است که افراد با تمام دل و وجودشان در کنار هم به خوشی زندگی کنند، مهریه براساس آنچه در سنت آمده، عند المطالبه است و باید فرد فی‌المجلس پرداخت کند

یکی از عجیب ترین مهریه های تاریخ ایران چهار سال قبل در شعبه 264 دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده، یک کیلو بال مگس بود! سال 1386 بود که زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او عنوان کرد و گفت: «همسرم علی رغم متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمی روم!

اما عجیب تر از بال مگس مهریه زن دیگری است که به دادگاه رفت و چشم های شوهرش را از دادگاه خواست! او عروس یک خانواده ثروتمند شده بود که 5هزار سکه مهرش کرده بودند اما کابوس تکرار زندگی خواهر مطلقه اش دست از سر او بر نمی داشت. بنابراین بعد از عقد از همسرش خواست تا چشم هایش را مهر او کند. زن جوان می گفت دلش می‌خواهد مهریه‌اش آنقدر خاص و تعهد‌آور باشد که شوهرش هیچ‌گاه نتواند از قید و بند آن خودش را رها کند. بنابراین یک ماه بعد از عقد به دفترخانه رفتند و قرار گذاشتند بدون اطلاع خانواده ها، یک بند دیگر به مهریه اضافه کنند: چشم های آقای داماد!

اما چند ماه بعد ورق برگشت و اختلافات آن دو شروع شد تا جایی که چاره ای جز طلاق نماند. البته قاضی دادگاه اعلام کرد که طبق قانون شرع اعضای اصلی بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند، چون چشم زمانی که زنده و قابل استفاده برای فرد باشد، باارزش است و نمی‌تواند مورد رهن و گرو قرار بگیرد.

ضمن آنکه مهریه همان است که عقد براساس آن صورت گرفته و داماد فقط محکوم به پرداخت پنج هزار سکه طلا است.

مهریه و چشم و هم‌چشمی

یک روانشناس نیز ، ضمن بیان این مطلب که دیگر کمتر خانواده‌ای به مهریه به عنوان پیشکش و هدیه‌ای از سوی مرد می‌اندیشد، می‌گوید: در واقع به دلیل وجود تفاوت سطح طبقات و فرهنگ‌ها، خانواده‌ها تصور می‌کنند مهریه بالا، می‌تواند تضمینی برای خوشبختی دخترانشان باشد. بیشتر خانواده‌ها به دلیل ترس از بدرفتاری و مشکلات احتمالی داماد، از مهریه به عنوان ابزاری برای گرفتن طلاق دخترشان استفاده می‌کنند. بهروز بیرشک می‌افزاید: آمارهایی که از طریق قوه قضائیه منتشر می‌شود نشان از آن دارد که سهم عظیمی از آمار زندانیان مربوط به زندانیان مهریه است. بحث مهریه به دلیل چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها نسبت به این موضوع سال‌هاست به معضل در جامعه ما تبدیل شده است. در حال حاضر خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند پشتوانه‌ای برای دخترانشان ایجاد کنند اما در حقیقت خیلی وقت‌ها اینگونه نبوده، یعنی گاهی آقایان چنان عرصه زندگی را بر همسرانشان تنگ می‌کنند که زن عطای مهریه را به لقایش می‌بخشد فقط برای اینکه از زندگی مشترک خلاصی پیدا کند. بنابراین مهریه به طور کلی تعیین کننده و ضامن سعادت و خوشبختی یک زندگی نیست. او تصریح می‌کند: برعکس گاهی با مشکلاتی که از همان ابتدا بر سر این موضوع پیش می‌آید، بیشتر از اینکه مهریه عامل سعادت باشد، مخرب آن است.

هنوز هم مهریه بیشترین زندانی را دارد

به تازگی سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور عملکرد والدین را در تحکیم بنیان یک خانواده جدید موثرترین عامل دانسته و گفته: متاسفانه در محکومیت‌های مالی شاهدیم تعدادی از جوانان بر اساس تعهدات نابجای خانواده‌ها بدون لحاظ توانایی مالی مهریه‌های نه سنگین و نه غیر معقول بلکه مهریه‌های بدون توجه به استطاعت مالی قبول کرده و در ادامه بر اساس همین دین واجب راهی زندان می‌شوند.

متاسفانه در محکومیت‌های مالی شاهدیم تعدادی از جوانان بر اساس تعهدات نابجای خانواده‌ها بدون لحاظ توانایی مالی مهریه‌های نه سنگین و نه غیر معقول بلکه مهریه‌های بدون توجه به استطاعت مالی قبول کرده و در ادامه بر اساس همین دین واجب راهی زندان می‌شوند

مدیرعامل ستاددیه کشور حبس بیش از 1500 جوان محکوم به مهریه را حذف سرمایه ارزشمند ملی خوانده و اظهار داشته: بیشترین میزان اخذ گذشت رضایتمندانه شعب ستادهای دیه استانی مربوط به همین مددجویان آماده به کاری است که صرفا بر اساس چشم و هم چشمی محکوم به حبس شده یا می‌شوند.
در هر حال اگر بنا باشد که در شروع یک زندگی به فرعیات که مهریه است توجه زیاد کنیم باید بدانیم که این تضمین کننده زندگی نیست و ضامن نگه داشتن دختر یا پسر نمی‌شود بنابراین قصد اینجا زندگی است مهریه تضمینی نمی‌تواند برای موفقیت آن زندگی باشد، البته ممکن است مهریه‌های سنگین در یک وهله‌ای ضامن نگه داشتن موقتی افراد کنار هم باشد ولی این دیگر یک زندگی موفق نمی‌شود ازدواج درصورتی موفق است که افراد با تمام دل و وجودشان در کنار هم به خوشی زندگی کنند، مهریه براساس آنچه در سنت آمده، عند المطالبه است و باید فرد فی‌المجلس پرداخت کند، البته این امر رعایت نمی‌شود، بنابراین باید یک اندازه‌ای باشد که فرد در هز زمان بتواند آن را پرداخت کند. بنابراین باید ضمن توجه به شرایط اجتماع و رعایت اعتقادات، مهریه نرمالی تعیین کنیم که مکمل یک زندگی موفق باشد.


منابع : فردا/ خبرآنلاین/ الف/ نویدار