تبیان، دستیار زندگی
وجود 50 میلیون موش در تهران آن هم از نوع خطرناک ترین آنها آماری که توسط مسئولان مختلف در حوزه شهری ارائه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهرانی ها موجودات اضافی در شهر موش ها

وجود 50 میلیون موش در تهران آن هم از نوع خطرناک‌ترین آنها آماری که توسط مسئولان مختلف در حوزه شهری ارائه شده است.

بخش اجتماعی تبیان
موش

احتمالا تا بحال در خیابانهای تهران خصوصا جوبهای خیابان ولی‌عصر (عج) که بلندترین خیابان خاورمیانه است حیوانات موذی را دیده‌اید که با سرعت از سوراخی به سوراخ دیگر می‌دوند و اگر هم ندیده باشید شاید با جیغ بنفش یکی از خانمهای همان حوالی متوجه وجود این موجودات شده باشید. به جرات می‌توان اشاره کرد که شهر موشهای واقعی زیر پایتان است فقط باید کمی دقت کنید.
وجود 50 میلیون موش در تهران آن هم از نوع خطرناک‌ترین آنها آماری که توسط مسئولان مختلف در حوزه شهری ارائه شده است؛ در حقیقت این «رات ها»  علاوه براینكه عامل انتقال بیش از 35 ویروس و مرض خطرناك هستند، زمانی كه گرسنه شوند و غذایی برای خوردن پیدا نكنند به راحتی به موجودات زنده حمله می‌كنند.

وقتی به عنوان یک شهروند در معابر و خیابان های تهران تردد می کنیم در مسیر می تواند بسیاری از مسائل نظرمان را به خود جلب کند اما در این میان می تواند برخی از همین مسائل قابل تامل و در مواردی ترسناک و هولناک به نظر برسد.

باید توجه داشت آنچه امروز درتهران به نام «موش» می‌شناسیم، درحقیقت «رات» است كه علاوه براینكه عامل انتقال بیش از 35 ویروس و مرض خطرناك است، زمانی كه گرسنه شود و غذایی برای خوردن پیدا نكند به راحتی به موجودات زنده حمله می‌كند

زمانی که در حال قدم زدن هستیم نگاهمان که به زمین خیره شده باشد ناخودآگاه تردد موجودات موذی در عرض معابر و در جوی های آب بسیار چندش آور و هولناک خواهد بود. البته ناگفته نماند مشاهده هر روزه موش ها در خیابان ها، کوچه پس کوچه ها و جوی های آب تهران طی سال های اخیر از ترسناک بودن این امر برای پایتخت نشینان کاسته است اما این بعد بیرونی ماجراست چرا که شاید هیچ یک از شهروندان با دیدن هر موش در معابر عمومی به این امر فکر نکند به ازای هر تهرانی 4 موش در این کلانشهر وجود دارد!

در استان تهران که بالغ بر 14 میلیون جمعیت ساکن است تصور اینکه به ازای در تهرانی 4 موش زیست می کند می تواند خیلی وحشتناک و هولناک به نظر برسد .

در این میان دل تهرانی ها به گربه هایی خوش شده است که برای رفع گرسنگی خود هیچگونه ریسکی نمی کنند و پای رفتن به سمت موش های امروزی پایتخت ندارند، گویا خوردن موش  ها توسط گربه ها قرار است در برنامه های کودک باقی بماند.

آمارها نشان می دهد که شمار زیادی از تهرانی ها برای رهایی از شر حیوانات موذی به 137 پناه برده‌اند.اما آنچه در لابه لای این مطالب بسیار نگران کننده به نظر می رسد وجود جمعیت 50 میلیونی موش در تهران و احتمال حمله این تعداد موجود موذی به پایتخت نشینان است.

براساس استانداردهای جهانی، وجود یك موش به ازای هرانسان طبیعی و جزء لاینفك اكوسیستم زندگی انسانی است.

قاسم علی اكبر، پژوهشگر مبارزه با موجودات مهاجم درمورد صحت ادعای وجود 50 میلیون موش درتهران اظهار داشت که من حتی معتقدم كه تعداد بیشتر از این ارقام است چرا كه متاسفانه روش‌های نادرست برای مقابله با موش‌ها باعث شده تا نه تنها از تعداد آنها كم نشود كه حتی باعث مقاوم شدن و جهش یافتن گونه‌های موش‌های تهران و درنهایت چند برابر شدن آمار آنها طی سال‌های اخیر شده است.

آمارها نشان می دهد که شمار زیادی از تهرانی ها برای رهایی از شر حیوانات موذی به 137 پناه برده‌اند.اما آنچه در لابه لای این مطالب بسیار نگران کننده به نظر می رسد وجود جمعیت 50 میلیونی موش در تهران و احتمال حمله این تعداد موجود موذی به پایتخت نشینان است

وی افزود: باید توجه داشت آنچه امروز درتهران به نام «موش» می‌شناسیم، درحقیقت «رات» است كه علاوه براینكه عامل انتقال بیش از 35 ویروس و مرض خطرناك است، زمانی كه گرسنه شود و غذایی برای خوردن پیدا نكند به راحتی به موجودات زنده حمله می‌كند.

به گفته این متخصص، رات ها در  زیر زمین، درتونل‌ها، آبراه‌ها و چاه‌های آب مخفی شده اند.

محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با علام اینکه  موش‌های تهران به سه دسته موش‌های خانگی، «رات»‌های سیاه و «رات»‌های قهوه‌یی می شوند ادامه داد: بیشترین موش‌های تهران، «رات»‌های قهوه ای یا نروژی است كه اتفاقا خطرناك‌ترین آنها نیز محسوب می‌شوند و نوعی موش صحرایی هستند.

اما به راستی راهکار مناسب مبارزه با این تک تیراندازهای پایتخت چیست؟ گفته می شود که با از بین بردن قنات‌ها به عنوان محل زندگی موش‌ها و از بین بردن زباله‌ها به عنوان خوراکی و تغذیه این جانوران موذی می‌توان آنها را از بین برد اما آیا این امر خود نمی‌تواند سرآغازی برای هجوم یکباره موش ها در سطح پایتخت شود؟


منبع : تابناک