تبیان، دستیار زندگی
تمهیدات چندلایه وزارت علوم برای حذف کامل دانشجویان بورسیه از دانشگاه ها، بسیار پیچیده و شگفت آور است. لایه های گوناگون به قدری دقیق طراحی شده که با اجرای آن، هیچ یک از دانشجویان بورسیه، امکان ورود به دانشگاه ها به عنوان اعضای هیات علمی را نخواهند داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه سیاه سیاسی برای دانشجویان بورسیه

تمهیدات چندلایه وزارت علوم برای حذف کامل دانشجویان بورسیه از دانشگاه‌ها، بسیار پیچیده و شگفت‌آور است. لایه‌های گوناگون به قدری دقیق طراحی شده که با اجرای آن، هیچ یک از دانشجویان بورسیه، امکان ورود به دانشگاه‌ها به عنوان اعضای هیات علمی را نخواهند داشت.

بخش اجتماعی تبیان
دانشجو

تمهیدات چندلایه وزارت علوم برای حذف کامل دانشجویان بورسیه از دانشگاه‌ها، بسیار پیچیده و شگفت‌آور است. لایه‌های گوناگون این نقشه سیاه سیاسی به قدری دقیق طراحی شده که با اجرای آن، هیچ یک از دانشجویان بورسیه، امکان ورود به دانشگاه‌ها به عنوان اعضای هیات علمی را نخواهند داشت.
از سوی دیگر این «دروغ بزرگ» با آتشبار سنگین رسانه‌ای 15 ماهه گذشته، توجیه اجتماعی و عمومی نیز یافته است و کار برای عاملان فتنه، بسیار راحت‌تر شده است. برنامه‌ای که در فازهای زیر قابل بررسی است.

قوانین نانوشته وزارت علوم علیه بورسیه‌ها

در صورتی که دانشگاه به دانش‌آموخته بورسیه «اعلام عدم نیاز» کند این شخص بناچار باید به دانشگاه‌های مختلف (گاها بیش از 20 دانشگاه) در سراسر کشور معرفی شود و باید برای ادامه روند خود دوباره سرگردان و حیران راهی دانشگاه‌های مختلف شود

لایه اول این برنامه دانشجویان بدون حکم و جایابی تعریف شده است. دانشجویان بورسیه مشمول این لایه، ماه‌هاست درگیر جایابی و دریافت اعلام نیاز از یک دانشگاه هستند اما با توجه به عهد نانوشته وزارت علوم به دانشگاه‌ها و حجم تبلیغات سوء بر ضد دانشجویان بورسیه در این مدت، نتوانستند از هیچ دانشگاهی حتی در دورترین نقاط جایابی دریافت کنند. از سوی دیگر وزارت علوم با وجود تعهدات دوجانبه با این دانشجویان، به این بهانه، حقوق و مقرری این دانشجویان را پرداخت نمی‌کند و این دانشجویان بدون هیچ منبع درآمدی باید به زندگی خود ادامه دهند. طبق تعهد دریافت شده وزارت علوم، اگر این دانشجویان در کنار تحصیل، دست به انجام کاری برای ارتزاق خود بزنند، با لغو بورس مواجه شده و باید غرامت‌های چند ده میلیونی به وزارت علوم بپردازند.

اطلاعیه‌های خارج از قانون و آیین‌نامه

همچنین لایه دوم این برنامه، دانشجویان لغو بورس شده هستند. سازمان امور دانشجویان، دانشجویان بسیاری را با تمسک به یک سری اطلاعیه‌های خارج از قانون و آیین‌نامه، با مجازات لغو بورس و غرامت چند ده میلیونی مواجه کرده است. بسیاری از دانشجویانی که لغو بورس شده‌اند، در زمره کسانی هستند که لایه اول را در دوران دولت قبل طی کرده و حکم بورس داشته‌اند. ابطال حکم کارگزینی این افراد در حالی صورت می‌گیرد که تمام نهادهای نظارتی و قضایی در مقابل این قانون‌گریزی آشکار، سکوت پیشه کرده‌اند.
علاوه بر این، لایه سوم این برنامه و یکی از موانع بسیار بزرگی که سازمان امور دانشجویان با هماهنگی دانشگاه‌ها بر سر راه دانش‌آموختگان بورسیه قرار داده است، بحث عدم نیاز است. در صورتی که سازمان امور دانشجویان با لایه‌های اول و دوم، قادر به حذف دانشجوی بورسیه نشد و وی به هر طریقی توانست مدرک خود را اخذ کند، او را در این مرحله با مشکلات و موانع عجیبی روبه‌رو کنند. در این مرحله دانش‌آموخته بورسیه به دانشگاه مراجعه می‌کند و دانشگاه به‌راحتی در قبال نامه معرفی سازمان امور دانشجویان، به وی اعلام می‌کند که به تخصص و حضور او نیاز ندارد و به‌اصطلاح «اعلام عدم نیاز» می‌کند. این در حالی اتفاق می‌افتد که همین دانشگاه چند ماه قبل به این دانشجوی بورسیه برای عضویت در هیات علمی همین دانشگاه اعلام نیاز کرده بود! بسیاری از دانش‌آموختگان مظلوم بورسیه در چندین ماه اخیر درگیر همین مساله هستند و متاسفانه پس از طی لایه‌های اول و دوم در این لایه گرفتار شده و آینده مبهم و نامعلومی پیش روی آنها قرار گرفته است.

سازمان امور دانشجویان، دانشجویان بسیاری را با تمسک به یک سری اطلاعیه‌های خارج از قانون و آیین‌نامه، با مجازات لغو بورس و غرامت چند ده میلیونی مواجه کرده است. بسیاری از دانشجویانی که لغو بورس شده‌اند، در زمره کسانی هستند که لایه اول را در دوران دولت قبل طی کرده و حکم بورس داشته‌اند

مسوولان برخی دانشگاه‌ها نیز با توجه به حمایت سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم از این اقدام عجیب، حجم بسیار زیادی از دانشجویان بورسیه را با اعلام «عدم نیاز» روبه‌رو کرده‌اند. این اقدام، یک عمل کاملا سیاسی و غیرقابل توجیه است و  قطعا در امتداد لایه‌های دوم و سوم برای ایجاد یک سیستم تارعنکبوتی برای نابودی روح، روان، زندگی و آینده دانشجویان بورسیه، طراحی شده است. هر دانشجوی بورسیه‌ای که در این مرحله گرفتار شود، باید دوباره لایه‌های اول و دوم را طی کند و بازی از لحظه نخست، آغاز می‌شود.

ایجاد سرگردانی برای جایابی مجدد

لایه چهارم به این شکل است، در صورتی که دانشگاه به دانش‌آموخته بورسیه «اعلام عدم نیاز» کند این شخص بناچار باید به دانشگاه‌های مختلف (گاها بیش از 20 دانشگاه) در سراسر کشور معرفی شود و باید برای ادامه روند خود دوباره سرگردان و حیران راهی دانشگاه‌های مختلف شود.

هدر دادن وقت به امید خستگی و کلافگی

علاوه بر این لایه پنجم این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که با توجه به روند کسالت‌آور و خسته‌کننده فرآیندهای طراحی‌شده توسط فتنه‌گران بر ضد بورسیه‌ها، این افراد می‌خواهند با طولانی کردن زمان بلاتکلیفی و سرگردانی دانش‌آموختگان بورسیه، آنها را از ادامه پیگیری چندین ساله خود منصرف کنند که صدالبته در موارد بسیاری نیز موفق می‌شوند.
به نظر می‌رسد با طراحی‌های پیچیده و عجیب فوق، تقریبا همه دانشجویان و دانش‌آموختگان بورسیه از عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها محروم خواهند شد. چه آنکه طبق اطلاعیه وزارت علوم بیش از 2 هزار نفر از دانشجویان بورسیه، تنها در لایه‌های اول و دوم گرفتار شده‌اند و با توجه به روند فعلی وزارت علوم، مشخص نیست تا چه زمانی آنها موفق به خروج از این لایه‌ها و گرفتار شدن در لایه سوم می‌شوند.


منبع : خبرگزاری فارس