تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان مجلس امروز تصمیم گرفتند بررسی توافق هسته ای در وین ره به کمیسیونی ویژه واگذار کنند. اما چه کسانی عضو این کمیسیون خواهند شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعضای احتمالی کمیسیون ویژه توافق چه کسانی هستند؟


نمایندگان مجلس امروز تصمیم گرفتند بررسی توافق هسته ای در وین ره به کمیسیونی ویژه واگذار کنند. اما چه کسانی عضو این کمیسیون خواهند شد؟


مجلس

پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه به استناد ماده 44 برای رسیدگی به توافق برجام از سوی احمد امیرآبادی ارائه شد که به امضای 15 نفر از نمایندگان (احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامعلی حداد عادل، محمد رضا تابش، محمد علی پورمختار، مسعود پزشکیان، ضرغم صادقی، دهقان، جعفر قادری، سید مهدی هاشمی، محمد حسین فرهنگی، آشتیانی، مرتضی آقاتهرانی، رجایی، محمد رضا مرندی، موسوی و نادر قاضی پور) رسیده بود.

نمایندگان با 136 رای موافق، 39 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه به این پیشنهاد رای دادند. بر این اساس کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای تشکیل خواهد شد. به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس، اعضای 15 نفره این کمیسیون ویژه در جلسات بعدی انتخاب می‌شود.

پس از تصویب تشکیل این کمیسیون ویژه در جلسه علنی روز گذشته، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که «اعضای 15 نفره این کمیسیون در جلسات بعد انتخاب خواهند شد». این در حالی است که در پایان این جلسه برخی اعضای هیات رئیسه در گفت و گوهای خود اعلام کردند که تعداد اعضای این کمیسیون را هیات رئیسه انتخاب می کند. از جمله عبدالرضا مصری که به ایرنا گفت در جلسه هیات رییسه در مورد این که چه تعداد نماینده و از چه کمیسیون هایی می توانند در کمیسیون ویژه بررسی برجام هسته ای عضو شوند تصمیم گیری می شود. به گفته وی کمیسیون هایی می توانند در این کمیسیون ویژه نماینده داشته باشند که وظایف و کارایی شان با این کمیسیون ویژه مطابقت داشته باشد. البته هر کمیسیون می تواند به صورت مجزا برجام هسته ای را بررسی می کند ولی آنچه در صحن مجلس بررسی می شود گزارش کمیسیون ویژه است.

اگرچه مصری از کمیسیون هایی که ارتباط مستقیم با این موضوع دارند، نامی نبرده است اما به نظر می رسد سه کمیسیون «سیاست خارجی و امنیت ملی»، «اقتصادی»، «حقوقی و قضایی» و «انرژی» بیشترین ارتباط را با توافق هسته ای وین دارند.

مرکز پژوهش های مجلس نیز قرار است جدولی از داده ها و ستانده های این برجام تهیه کند و آن را مورد بررسی قرار دهد

ارائه دهندگان پیشنهاد تشکیل این کمیسیون هم عمدتا از اعضای همین کمیسیون ها هستند که به نظر می رسد بالقوه از نامزدهای احتمالی تشکیل این کمیسیون باشند. این نمایندگان عبارت بودند از: احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامعلی حداد عادل، محمد رضا تابش، محمد علی پورمختار، مسعود پزشکیان، ضرغام صادقی، محمد دهقان، جعفر قادری، سید مهدی هاشمی، محمد حسین فرهنگی، آشتیانی، مرتضی آقاتهرانی، غلامعلی رجایی، محمد رضا مرندی، موسوی و نادر قاضی پور.

هرچند به گفته احمد توکلی، مجلس در مورد توافق نامه ها از جمله برجام هسته ای تنها می تواند بله و خیر بگوید. این بدان دلیل است که در کلیات توافق نامه ها فردی چانه زنی های لازم را داشته، توافق را تنظیم و طرف مقابل را راضی کرده است، از این رو نمی شود کاری غیر از آن کرد ، البته در این راستا حق تحفظی وجود خواهد داشت.

گفتنی است مرکز پژوهش های مجلس نیز قرار است جدولی از داده ها و ستانده های این برجام تهیه کند و آن را مورد بررسی قرار دهد .

بخش سیاست تبیان

منبع : مشرق