تبیان، دستیار زندگی
یوهان كرایف ، ماركو فان باستن و ... . هلندی ها همیشه مهاجمین بزرگی مثل پاتریك كلایورت را به فوتبال عرضه كرده اند. این از اتفاق نبوده بلكه نتیجه خواستن و كوشش از یك طرف و آموزش صحیح از طرف دیگر بوده است. در انتخاب بهترین فوت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلند ؛ كشور كوچك با مهاجمان بزرگ

یوهان كرایف ، ماركو فان باستن و ... . هلندی ها همیشه مهاجمین بزرگی مثل پاتریك كلایورت را به فوتبال عرضه كرده اند. این از اتفاق نبوده بلكه نتیجه خواستن و كوشش از یك طرف و آموزش صحیح از طرف دیگر بوده است.

در انتخاب بهترین فوتبالیست قرن و در لیست بهترین ده نفر، یوهان كرایف و ماركوفان باستن حضور داشتند.

به غیر از این دو مهاجم نامی در فوتبال هلند همواره ستاره هایی وجود داشته و دارد. به عنوان نمونه رودگولیت و دنیس برگ كمپ ، قابل توجه هست كه تقریباً بیشتر این ستاره ها به عنوان مهاجم ، معروف و مشهور شدند. در حال حاضر نیز « دیك آدووكات » مربی نارنجی پوش ها با كلایورت ، نیستلروی ، هاسل بنك ، روی ماكای و فان هویدنك پنج مهاجم دارد، اما فقط دو نفرشان را می تواند در تشكیل تیم قرار دهد.

در هلند همیشه مهاجمین نامی وجود داشت. در دهه 30 به عنوان مثال « بپ باخیوس » بود كه در فرانسه حرفه ای شد. در دهه 50 « فاس ویلكس » مهاجم خوش تكنیك كه سرمشق كرایف جوان بود و دوران طلایی اش را در انترمیلان و والنسیا سپری كرد.

همچنین در دهه 70 خیلی از مهاجمین هلندی در زمره ستاره های فوتبال دنیا بودند. از مشهورترین این ستارگان می شود از كرایف نام برد. او به عنوان گلزن ، گل ساز و بازی ساز در یك فرد خلاصه می شد. بعد از این ستاره آژاكس و بارسلونا ، می توان از مهاجمینی چون « یان مولدر» ، « ویلی فان در كولن » ، « رود گیلز» و « كیس كیست» نام برد.

حتی در دهه 80 مربیان ، در خط حمله مشكل انتخاب داشتند. در جام ملت های اروپا در سال 1988 در آلمان نیوس میشل با « جان بوسمان » شروع كرد كه او بعداً پستش را به « ماركو فان باستن » بخشید. همچنین همیشه « ویم كیفت» آماده خدمت بود. این سه مهاجم برای به دست آوردن یك پست در حمله با هم رقابت می كردند در حالیكه رود گولیت به عنوان مهاجم ثابت ، بیشتر از عمق حمله می كرد. این یك راه حل منطقی است برای وقتی كه یك تیم مهاجمین زیادی در اختیار دارد و مربی نمی خواهد از مهاجم به خصوصی صرف نظركند.

وقتی كه نارنجی پوش ها در سال 1988 در مونیخ باارائه یك فوتبال تهاجمی زیبا قهرمان جام ملت های اروپا شدند، در كشورشان مهاجمین جوان برای آینده تربیت می شدند.

مشهورترین این مهاجمین ، دنیس برگ كمپ بود كه بیشتر در نقش رودگولیت حاضر می شد و با 36 گل در حال حاضر در صدر گلزن های تیم ملی هلند قرار دارد. مهاجمینی مثل « رنه آیكل كامپ» ، « یوری مولدر» و « پیر فان هویدنك » به خاطر رقابت فشرده و زیادی تعداد مهاجمین در دهه 90 بایستی از نیمكت ذخیره شروع می كردند.

مایه شگفتی است كه بیشتر مهاجمین سرشناس هلندی در سنین پائین جوانی موفق شدند به عضویت تیم ملی درآیند و جزء ستارگان شوند. بهترین مثال در این مورد « پاتریك كلایورت » است. او در سال  1994  ، اولین بازی خود را برای آژآكس شروع كرد و در 16 نوامبر همان سال در بازی نارنجی پوش ها مقابل چكسلواكی به عنوان ذخیره « یوری مولدر» اولین بازی ملیش را آغاز كرد. كلایورت جزء اولین مهاجمین این نسل بود. بر عكس او « رودفان نیستلروی» كه همسن كلایورت هست( 1976.V.V ) اولین بازی ملی اش را چهار سال بعد یعنی 1998 ، مقابل آلمان برگزار كرد.

اما چرا یك كشور نسبتاً كوچك با جمعیت تقریبی 15 میلیون نفر مثل هلند ، همیشه مهاجمین سرشناسی را به دنیای فوتبال عرضه كرده است؟

دلیل اصلی و تخصصی آن را باید  در حوزه جوانان جستجو كرد. تقریباً همه جوانان مایلند به عنوان مهاجم بازی كنند، زیرا كه یك مدافع در بین هلندیها طرفدار و هواخواه ندارد. برای مثال غیر قابل تصور است كه نزد هلندیها یك « یورگن كهلر» در آلمان و یا كسی مثل « جوزپه برگومی» در ایتالیا به یك ستاره فوتبال مبدل شود. این ستارگان در دفاع قبل از اینكه در هلند به خاطر كیفیت سطح بالای شان در دفاع تشویق شوند ، بیشتر به خاطر كمبود تكنیك انتقاد خواهند شد.

جای تعجب نیست كه بهترین مدافعان ، قبلاً مهاجم بوده اند دلیل دیگر این است كه در لیگ برتر ِ هلند در مقایسه با دیگر لیگ های  اروپایی شانس بازی تهاجمی بیشتر است، زیرا كه تیم ها از لحاظ قدرتی بهم نزدیك نیستند. خیلی از تیم ها می دانند كه نمی توانند قهرمان بشوند و از طرف دیگر می دانند كه نزول نیز نمی كنند و بنابر این یك بازی تهاجمی را ترجیح می دهند. از این طریق مهاجمین مستعد اتوماتیك وار شانس بیشتری برای بازی كردن بدست می آورند.

دلیل دیگر را می توان در صفات اخلاقی مردم هلند جستجو كرد. هلندیها در طول تاریخ  ، همیشه در جستجوی ماجراجوئی بوده اند و از قلم و مرزهایشان عبور كرده اند ، به عبارتی جسور شده اند. این صفت هلندیها به ورزش آنها به خصوص فوتبال انتقال یافته است و می خواهند همیشه برنده باشند. در این رابطه این جمله ی معروف كه بهترین دفاع حمله است در موردشان كاملاً مصداق پیدا می كند.